Kategórie Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Zmeny pre VODIČOV od nového roka! Zvýšia sa POPLATKY pri kúpe auta: TU je ich prehľad

Na Slovensku budú platiť nové registračné poplatky za motorové vozidlá. ZDROJ: minv.sk

BRATISLAVA – Motoristov čakajú od januára 2023 viaceré zmeny, na ktoré by sa mali pripraviť. Či už sú to nové ceny za diaľničné známky alebo nové registračné poplatky za motorové vozidlá, ktoré sa výrazne zmenili, najmä, pri dovoze automobilov zo zahraničia.

 

Nové registračné poplatky za motorové vozidlá, platné od apríla 2023, už totiž zohľadňujú ekologický aspekt. Po novom sa registračný poplatok určí ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla. Vek vozidla už nebude pri aute dôležitým faktorom a nebude sa vôbec brať do úvahy. Čiže rozhodujúce bude, akú emisnú normu motorové vozidlo má a podľa toho sa určí jeho registračný poplatok. “Zmena umožní Slovensku, aby rovnako ako v ostatných členských štátoch EÚ, výška registračného poplatku motivovala ku kúpe ekologických vozidiel,” priblížil predkladateľ novely zákona Marián Viskupič. V praxi to znamená, že dovoz staršieho vozidla, ktoré má nízku emisnú normu, už nebude rentabilné a výhodnejšie bude kupovať novšie autá. Doposiaľ platilo, že čím staršie bolo auto, tým menej musel jeho nový majiteľ zaplatiť.

 

Na Slovensku budú platiť nové registračné poplatky za motorové vozidlá. ZDROJ: minv.sk

„Predložený návrh zákona odstraňuje formu majetkovej dane, ruší sa koeficient veku vozidla a zavádza výpočet registračného poplatku ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla (emisnej normy vozidla),“ uvádza sa v novela zákona. Ak ste si napríklad v roku 2022 kúpili auto s výkonom do 143 kW, tak základná sadzba registračného poplatku bola 700 eur. Ak malo auto 10 rokov, sadzbu ste vynásobili koeficientom 0,16 a jeho registračný poplatok bol 112 eur. Od apríla 2023 už koeficient za vek vozidla neplatí a nahradí ho koeficient podľa emisnej normy vozidla. Čiže ak má auto emisnú normu EURO 3, koeficient je 0,8, pri EURO 4 je koeficient 0,7, pri EURO 5 je koeficient 0,6 a pri EURO 6 a vyššie je koeficient 0,3. Takže registračné poplatky budú pri aute s výkonom do 143 kW od 560 eur, pri emisnej norme EURO 3, po 210 eur pri emisnej norme EURO 6. Čiže, čím novšie auto, tým nižšie poplatky. Minimálny registračný poplatok je 33 eur.

 

Na Slovensku budú platiť nové registračné poplatky za motorové vozidlá. ZDROJ: minv.sk

Registračná daň na auto sa platí pri zápise držiteľa motorového vozidla. Nezáleží na tom, či ide o zápis prvého (ak ide o nové auto) alebo o zápis ktoréhokoľvek nasledujúceho (ak nejde o nové auto) držiteľa motorového vozidla. „K zápisu držiteľa motorového vozidla najčastejšie dochádza pri obstaraní motorového vozidla kúpou z vlastných prostriedkov, z prostriedkov získaných úverom alebo aj pri financovaní kúpy vozidla finančným leasingom. Povinnosť zaplatiť registračnú daň má nový držiteľ motorového vozidla. Ku vzniku poplatkovej povinnosti dochádza v momente predloženia žiadosti o prepis vozidla na polícii, keď sa novému držiteľovi motorového vozidla vydávajú doklady k tomuto vozidlu,“ informuje podnikajte.sk.