Regióny Bratislava Domáce Top

Centrum Bratislavy čaká obrovská zmena. Výrazne sa dotkne aj nového SND

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA (Petra Hollá/TASR) – V hlavnom meste vznikne nová električková trať. Tá sa bude nachádzať pri známom nákupnom centre a bude tvoriť prepojenie centra s Ružinovom. Mesto si mohlo vybrať zo 4 variantov. Rozhodli sa pre ten, ktorý bude spôsobovať najmenej hluku – neďaleko sa totiž nachádza aj Slovenské národné divadlo (SND). Električka tak bude prechádzať nie okolo budovy, ale priamo pred ňou. 

 

Mesto svoj zámer o rozšírenie električkovej trate v centre mesta predstavilo už v minulosti. Dôvod bol jednoduchý – v okolí Mlynských Nív sa stavajú rôzne budovy, ktoré reálne môžu zhustiť dopravu na už maximálne vyťažených cestách. “V novom centre Bratislavy dnes prebiehajú azda jedny z najväčších developerských aktivít v Európe. Tvoria ho zóny Pribinova, Chalupkova, Cvernovka, Klingerka a Nové Nivy a je v ňom veľa polyfunkčných budov, byty, nákupné centrá, SND a aj autobusová stanica. Nároky na dopravu v tomto území budú obrovské. Podľa predpokladov sa denne bude v tomto území pohybovať až 200-tisíc ľudí – rezidentov, zamestnancov, aj návštevníkov,” vysvetlil hovorca Bratislavy Peter Bubla. Ako dodal, hlavná križovka v tomto území – t.j. Most Apollo-Prístavná-Landererova-Košická by mala v čase špičky obsluhovať až vyše 10-tisíc áut za hodinu.

Z výskumov, ktoré robil magistrát, vyšiel najvýhodnejšie variant Pribinova – vo všetkých skúmaných bodoch. Zdroj: bratislava.sk

Avšak, predchádzajúce vedenia rozhodli, že danú oblasť, napriek enormnej zastavanosti a výstavbe, bude obsluhovať primárne individuálna automobilová doprava. “Termín dokončenia výstavby všetkých developerských projektov v tejto oblasti sa očakáva do roku 2024,” vysvetlil Bubla. Podľa jeho slov sa nedá ďalej uvažovať o danom území bez električky. Vypracovali pre to 4 varianty výstavby električkovej trate, a tie posudzovali na základe viacerých kritérií. Jedným z nich bola aj hlučnosť. Všetky štyri varianty by sa mali napojiť na Dúbravsko-karloveskú, Ružinovskú, Petržalskú a Podunajsko-biskupickú radiálu. Tri zo štyroch variantov prechádzajú okolo novej budovy SND, iba jeden ide priamo pred ňou. A ten napokon vyhral.

Hluková záťaž na SND

Ide o variant Pribinova, ktorý bude prechádzať cez Košickú a Miletičovu ulicu, kde sa napojí na Ružinovskú radiálu. Mesto si ju vybralo na základe výskumov, ktoré ukázali, že ide o najvhodnejšiu a najefektívnejšiu možnosť. “Ako jediná trasa do územia prináša tretí koridor MHD, čiže nenahrádza trasy autobusových liniek, ale dopĺňa ich, je najskôr zrealizovateľná, má najkratšiu jazdnú dobu a najväčšiu intenzitu cestujúcich. Rovnako má najnižšie náklady na výstavbu,” vysvetľuje magistrát. Ako ďalej vysvetľujú, ako jediná sa vyhýba kritickým prekážkam v území – t.j. Dostojovského radu, Landererovej a Čulenovej ulice, či spomínanej križovatke Most Apollo-Prístavná-Landererova-Košická.

Električková trať tak pôjde popri nákupnom centre Eurovea, rovnako pred novou budovou SND. Jediný problém, na ktorý môže magistrát naraziť, môže byť pozemok pred budovou. Hluku a otrasov sa podľa magistrátu netreba báť. Pri posudzovaní trás totiž brali do úvahy aj hlukovú záťaž na budovu SND. “Zo všetkých variantov je práve pri tomto najnižšie hlukové zaťaženie budovy, pretože tam nebudú električky prechádzať zákrutou,” vysvetlil Bubla. Ako následne dodal, v tomto smere naďalej prebiehajú so zástupcami umeleckej obce a vedením mesta rokovania.

Získanie financií od developerov

Samotná električková trať by mala byť spustená v roku 2024, stáť by mala niečo vyše 18 miliónov eur. “Vždy som si vedel predstaviť električkovú trať pred novou budovou SND. Je zo sveta veľa príkladov, kde je električka ako normálny mestský prvok a nachádza sa blízko významných či historických inštitúcií. Som hlboko presvedčený ako architekt i ako primátor o tom, že námestie pred novým SND dokáže naďalej dobre a kvalitne fungovať ako priestor aj s električkovou traťou,” skonštatoval M. Vallo. Ako príklad uviedol susedné zahraničné metropoly Budapešť, Prahu či Viedeň. V týchto spomenutých mestách je bežným javom, že električky jazdia v blízkosti kultúrnych pamiatok a budov národných inštitúcií. V prípade financovania projektu poukazuje Vallo aj na troch najväčších developerov na území – J&T Real Estate, HB Reavis a Pentu. “Budeme chcieť od nich peniaze na električkovú trať,” vyhlásil s tým, že J&T Real Estate už v minulosti dali záväzok podporiť príspevkom tento projekt. Tento developer práve minulý rok navrhol mestu nový električkový okruh, ktorého trasa by mala viesť aj popred nové SND. Pri ostatných troch variantoch narazilo mesto na viaceré problémy – či už išlo o narušenie vnútorného dopravného okruhu a križovatky Dostojovského-Landererova, či nezlučiteľnosti s dopravnou obsluhou na Čulenovej ulici, až po obmedzenie ostatnej MHD na Landererovej.

Zdroj: bratislava.sk

Glob.sk požiadal o stanovisko aj vedenie SND. Článok aktualizujeme o ich stanovisko

Galéria
Najvýhodnejšou možnosťou je variant Pribinova. Zdroj: Bratislava.sk
Pri posudzovaní trás sa magistrát inšpiroval aj okolitými mestami. Tam je presúvanie električiek popri pamiatkách bežné. Zdroj: Bratislava.sk
Pri posudzovaní trás sa magistrát inšpiroval aj okolitými mestami. Tam je presúvanie električiek popri pamiatkách bežné. Zdroj: Bratislava.sk
Pri posudzovaní trás sa magistrát inšpiroval aj okolitými mestami. Tam je presúvanie električiek popri pamiatkách bežné. Zdroj: Bratislava.sk
Pri posudzovaní trás sa magistrát inšpiroval aj okolitými mestami. Tam je presúvanie električiek popri pamiatkách bežné. Zdroj: Bratislava.sk
Pri posudzovaní trás sa magistrát inšpiroval aj okolitými mestami. Tam je presúvanie električiek popri pamiatkách bežné. Zdroj: Bratislava.sk
Pri posudzovaní trás sa magistrát inšpiroval aj okolitými mestami. Tam je presúvanie električiek popri pamiatkách bežné. Zdroj: Bratislava.sk
Variant Pribinova vie nabrať najviac ľudí a má najkratšiu jazdnú dobu. Zdroj: Bratislava.sk
Všetky štyri varianty by sa vedeli napojiť aj na podunajsko-biskupskú radiálu, ktorú pripravujú do budúcnosti. Zdroj: bratislava.sk
Variant Pribinova by nemal mať kolíziu so žiadnou s prekážok, ktoré sa objavili pri ostatných variantoch. Zdroj: bratislava.sk
Variant Pribinova by mal mať oproti ostatným variantom najmenší vplyv na hlukovú záťaž novej budovy SND. Zdroj: bratislava.sk
navigate_before
navigate_next