Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Ak máte spaľovacie auto, TOTO vám nepomôže: Na túto “novinku” sú pripravené extrémne investície

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

BRATISLAVA – Súčasný trend vo vývoji automobilov nahráva elektromobilite a výrazne znevýhodňuje konvenčné a klasické spaľovacie motory. Pritom na Slovensku nie sú elektromobily extra populárne. Dôvodov je viacero, medzi tie hlavné patrí vysoká obstarávacia cena a malý počet nabíjacích staníc

 

Ako informuje euroactiv.sk nabíjačiek je na Slovensku v pomere k elektromobilom adekvátny počet, ale problémom je, že iba v dôsledku nízkeho počtu elektromobilov. Radikálne to chce zmeniť ministerstvo hospodárstva, ktoré má rozvoj elektromobility na starosti. Vo štvrtom štvrťroku 2022 sľubuje totiž vyhlásiť výzvu na budovanie nabíjacích staníc. Investícia do nabíjacej siete je súčasťou slovenského plánu obnovy. „Predbežne je v rámci výzvy dotácia napríklad pre právnické osoby v sume šesť miliónov eur. Výška dotácie sa predpokladá až do 50 percent z oprávnených výdavkov, maximálne však 1 500 eur za jeden nabíjací bod a 14 500 eur za jednu nabíjaciu stanicu. Počet vybudovaných bodov a staníc nebude limitovaný,” uviedlo ministerstvo hospodárstva.

 

Súkromný investor chce vybudovať nabíjacie stanice na elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

V roku 2023 rezort hospodárstva plánuje výzvu rozšíriť aj pre samosprávy. Celkovo chce v rámci štyroch výziev na rozvoj nabíjacej siete rozdať 51 miliónov EUR. Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu SEVA by sa za tieto peniaze mohlo postaviť viac ako 2 600 nabíjacích staníc, 500 rýchlonabíjacích staníc, 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc a tri nabíjacie stanice pre vodíkové vozidlá. Čo nie je v porovnaní s ostatnými členskými štátmi Európskej únie veľa. „V pomere inštalovaného výkonu verejne dostupných nabíjačiek na jedno batériové elektrické auto nijak nezaostávame za inými krajinami Európy, ale iba preto, že počet elektromobilov je na Slovensku stále nízky,“ skonštatoval pre portál Peter Badík, šéf spoločnosti Greenway, ktorá buduje nabíjaciu sieť na Slovensku.

Pritom počet elektromobilov rastie na Slovensku pomalšie Európskej únii. „V prvom polroku 2022 bol pomer batériových elektrických vozidiel ku všetkým predaným automobilom iba 1,7 percenta. Priemer Únie bol 11 percent, pričom Slovensko predbehli Poliaci (2,3 percenta) aj Rumuni (7,6 percenta),“ zdôrazňuje portál. „Výrazne zaostávame vo výstavbe infraštruktúry, v podpore elektromobility a myslím si, že toto je niečo, čo musíme zmeniť. Musíme sa odkloniť od posadnutosti vodíkom a zamerať sa na praktickú podporu elektromobility,” povedal predseda hospodárskeho výboru Národnej rady SR Peter Kremský.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

Mála nabíjacia sieť na Slovensku je totiž základným problémom, keďže optimálny dojazd elektromobilov je do 250 kilometrov a keď nemáte možnosť si auto dobiť, asi ťažko s ním budete jazdiť po Slovensku. Ako uvádza Európske združenie výrobcov automobilov v pomere počtu nabíjacích staníc na 100 kilometrov ciest je na tom v Európe najlepšie Holandsko, ktoré ich má v priemere 48. Za Holandskom sú potom Luxembursko (35), Nemecko (19), Portugalsko (15). Kým Slovensko má iba dve nabíjacie stanice na 100 km. Plán obnovy na Slovensku preto počíta aj s podporou súkromných podnikateľov, obcí či vyšších územných celkov. Jediným termínom, ktorý je známy a dokedy sa má projekt Plánu obnovy ukončiť, je rok 2026.

„Forma dotácií bude veľmi podobná už absolvovaným kolám. Podnikatelia budú môcť žiadať o podporu do výšky 50 percent zo sumy nákladov potrebných pre realizáciu nabíjacej stanice. Žiadosť si bude možné podať pre AC nabíjacie stanice s výkonom nad 11 kW a aj DC nabíjacie stanice s výkonom 50+ kW. Konečne tak bude možné počítať aj s budovaním výkonných nabíjačiek. Pri posudzovaní žiadosti bude hlavné kritérium pomer inštalovaného výkonu na 1 000 € z oprávnených výdavkov. VÚC a mestá budú môcť žiadať o podporu pre totožné nabíjacie stanice. Teda pre AC s výkonom nad 11 kW alebo DC s výkonom 50+ kW. V tomto prípade budú náklady kryté v 100 percentnej výške. Dobrou správou je, že dotácie na budovanie daných nabíjacích staníc nemajú byť vyplácané refundáciou, ale potrebnú sumu by mal štát poslať žiadateľom vopred. Táto skutočnosť by mohla mnohých podporiť v ďalšom budovaní siete, nakoľko nebudú musieť zasahovať do vlastného rozpočtu, a to ani na určité obdobie,“ uvádza portál mojelektromobil.sk.