Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

AKTUÁLNE Šokujúce slová ŠÉFA top ZAMESTNÁVATEĽA na Slovensku: Hrozí nám BANKROT, musíme PREPÚŠŤAŤ! Vieme, čo je za tým

Ilustračné foto. Zdroj: Volkswagen Slovakia, TASR/Michal Svítok

BRATISLAVA – Slovenské hospodárstvo je závislé od výroby automobilov. Z centrály majiteľa Volkswagenu, TOP zamestnávateľa na Slovensku, však prichádzajú zlé správy. Šéf značky dokonca varuje pred krachom. Automobilka najnovšie plánuje škrtať na zamestnancoch, skloňuje sa aj úplné zatváranie fabrík.

Automobilový svet prechádza jednou z najzásadnejších zmien v histórii. Tunajšie automobily sa musia popasovať nielen so zákazom EÚ pre autá s výfukmi. Ale aj s rýchlo rastúcou konkurenciou čínskych značiek, ktoré si lacnejšími elektromobilmi podmaňujú Európu. Bolesti v tejto súvislosti pociťuje aj koncern Volkswagen, ktorého trápi slabý dopyt po elektroautách. Ako však prezrádzajú slová jeho šéfa, ťažkosti sú naliehavejšie, než sa doposiaľ javilo.

Podľa denníka Handelsblatt šéf Volkswagenu Thomas Schäfer v internom podcaste dokonca varoval pred úpadkom spoločnosti. Chystá preto rozsiahlu reštrukturalizáciu a šetrenie.

“Sme príliš pomalí, leniví a komplikovaní, nie je to životaschopné. Volkswagen nie je konkurencieschopný vo viacerých oblastiach,” povedal Schäfer v podcaste.

Prečo takéto ostré vyjadrenia? Ako vysvetľuje hn.cz, problémom je najmä hlavná značka automobilového gigantu, ktorá nie je taká zisková, ako by si vedenie želalo. Vrásky na čele robia aj rastúce náklady na suroviny, čo núti zdražovať jeho autá v čase, keď trh zaplavujú lacnejšie čínske elektromobily.

Generálny riaditeľ spoločnosti Volkswagen Thomas Schäfer. Zdroj: Wikipedia

Chýbajú tiež peniaze na financovanie prechodu k elektromobilite. VW preto zverejnil úsporný program, v rámci ktorého chce už do roku 2026 znížiť náklady o 10 miliárd eur. Zmenami prejdú takmer všetky oddelenia.

Kričal na zamestnancov, bude sa prepúšťať, hrozí aj zatváranie

Podľa nemeckého denníka na videokonferencii začiatkom novembra Schäfer na svojich manažérov kričal, že strecha značky je už skutočne v plameňoch. O tom, že situácia je naozaj vážna svedčí aj ďalšie zistenie novinárov. Podľa vysokopostavených a zasvätených zdrojov denníka nie je vylúčené zatvorenie niektorých z koncernových továrni. Zatiaľ však táto otázka nie je na stole.

Podľa denníka to v spoločnosti vrie. Odbory a zamestnanecká rada tlačia na šéfa značky, aby neprepúšťal a zároveň neznižoval mzdy. Naopak, vedenie zastavilo nábor nových síl a plánuje prepustiť každého piateho zamestnanca v administratíve. Skončiť má približne 6 000 ľudí.

Ako je na tom fabrika na Slovensku? Prišli sme o investíciu budúcnosti

Volkswagen Slovakia, s viac ako 10-tisíc ľuďmi, je najväčším súkromným zamestnávateľom na Slovensku. Takmer všetka jeho produkcia smeruje do zahraničia, čo prináša stabilné ročné tržby okolo desiatich miliárd eur. Zisk naposledy dosiahol vyše 200 milión eur. Aktuálne sa pripravuje na výrobu nových modelov aj rozširovaním a prebudovávaním výrobných priestorov.

Hospodárenie VOLKSWAGEN SLOVAKIA, a.s. Zdroj: FinStat

Zlou správou pre nás je však to, že Volkswagen definitívne zrušil plány na gigafabriku na výrobu batérií na Slovensku alebo v Česku. Dôvodom je slabý trh s elektromobilmi. Práve továreň na batérie je však to, čo slovenskej ekonomike, závislej od produkcie áut, do budúcna chýba.

Útok Číny naberá na obrátkach, ide tu vybudovať fabriku

Koncern Volkswagen trápi nielen prepad ziskov a slabý dopyt po elektromobiloch, ale aj strata dominancie na najväčšom automobilovom trhu sveta – v Číne. Naopak, Číňania úspešne expandujú do krajín starého kontinentu. Navyše, neplánujú k nám elektroautá iba dovážať, ale v Európe aj priamo vyrábať.

Svedčí o tom aj megatováreň, ktorú plánujú postaviť hneď za našimi hranicami. Čínska automobilka BYD, ktorá je dnes najväčším svetovým výrobcom nových energetických vozidiel (NEV), ide postaviť svoj prvý európsky závod na výrobu áut v Maďarsku.

Ak by čínsky drak zvíťazil, mohlo by to znamenať nepriaznivé časy nielen pre európske automobilky, ale aj našu ekonomiku.