Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

AKTUÁLNE: VÁŽNY PROBLÉM pre slovenské automobilky! BEZ PRÁCE môže byť viac ako sto tisíc ľudí

Značka STOP pred bránami závodu spoločnosti Opel v Nemecku. ZDROJ: TASR / AP

BRATISLAVA – Čipová kríza, nedostatok polovodičov, gumy, plastového granulátu ale aj autorádií. Niekoľkonásobne zvýšená cena ocele, hliníka, drahých kovov. Extrémne ceny pohonným hmôt, chýbajúca močovina AdBlue do naftových motorov, nedostatok nových vozidiel. Automobilový priemysel je na pokraji hlbokej depresii, čo môže mať výrazný dopad aj na celoslovenskú ekonomiku, keďže výroba a export automobilov je pre Slovensko prioritou číslo jeden.

 

Pritom môže byť ešte horšie. Už o pár týždňov totiž celý európsky trh začne mať vážne, až existenčné problémy pre nedostatok základnej a strategickej suroviny v automobilovom priemysle a tým je horčík. Elementárny a pre mnohých nezaujímavý prvok. Ale v automobilovom priemysle, v strojárstve, v stavebníctve alebo pri výrobe elektrobicyklov je jednoducho nenahraditeľný. Zásadný problém je v tom, že jeho monopolným výrobcom je Čína, kde sa vyrába až 87 percent celosvetovej produkcie horčíka, pričom Európa ho dováža až v objeme 95 percent svojich potrieb. Pritom Európa, ktorá ťažbu horčíka ukončila pred dvadsiatimi rokmi, má zásoby iba do konca novembra 2021. Šialené, bláznivé, nepochopiteľné. Za všetkým je paradoxne aktivita a snaha Číny dodržiavať emisné normy a chrániť životné prostredie. V Číne totiž až do konca roka 2021 zastavili a obmedzili energeticky nerentabilnú výrobu vo všetkých fabrikách, ktoré nespĺňali predpísané emisné normy. Odstavili tak 31 najväčších továrni a do konca roka ich prevádzku zavreli. Tým dali šach mat všetkým svojim odberateľom, keďže výrobu do konca roka neplánujú obnoviť.

 

Montáž automobilov: TASR / AP

Už dnes preto ceny horčíka vystrelili raketovo hore. Z pôvodných 2000 dolárov za tonu ju dnes predávajú za 10 tisíc dolárov. No nielen to. Okrem priškrtenia výroby pozastavila Čína aj export horčíka do zahraničia. Nuž a to je pre Európu ekonomické k.o. Bez horčíka totiž nevyrobíte ani jediné auto, lietadlo, bicykel a existenčné problémy nastanú takmer vo všetkých priemyselných odvetviach. Horčík dokážete eventuálne zohnať v Izraeli, v Rusku, v Kazachstane alebo v USA, ale nie v takých objemoch, aké Európa potrebuje. Nuž ak skolabuje dovoz horčíka nastanú existenčné problémy pre všetky automobilky a keďže na Slovensku sme práve na automobilovom priemysle životne závislý, bude to totálny armagedon.

Volkswagen, Land Rover, Jaguár, Citroen, Peugeot, KIA – nadnárodné korporácie, ktoré majú na Slovensku zastúpenie. Veď podľa zverejnených údajov Zväzu automobilového priemyslu v roku 2019 sa na Slovensku vyrobilo viac 1 100 000 automobilov, pričom automobilový priemysel generoval HDP vo výške 13%. Podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle dosiahol 49,5 percenta a podiel na exporte 46,6 percenta. Automobilový priemysel na Slovensku priamo zamestnáva vyše 177-tisíc ľudí a priamo aj nepriamo generuje až 275-tisíc pracovných miest. Nuž a teraz, ak by sa zastavili dodávky horčíka, ktorý je na zozname strategických surovín EU, by bolo zle-nedobre.

 

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku. ZDROJ: zapsr.sk

Horčík je najľahší kov, po oceli a hliníku tretí najčastejšie používaný v priemysle. Je kompletne reciklovateľný, v automobilovom priemysle nenahraditeľný a používaný všade. Navyše sa pridáva aj do zliatin s hliníkom. Alebo do zliatin s meďou a mangánom, čím vznikne každému známy dural. Použitie horčíka znižuje hmotnosť jednotlivých komponentov a dielov až do 50% v porovnaní s oceľou a až do 35 % v porovnaní s hliníkom. Je pevný, tuhý, trvanlivý, má vysokú tlmiacu schopnosť, znižuje hluk a vibrácie, je antikorózny, s vysokou elektrickou vodivosťou. Čo ovplyvňuje výrobu súčasných automobilov, kde je hmotnosť prvoradá a dominantná. Či už sú to karosérie, časti motora, nápravy, vnútorné vybavenie, sedadlá či stredové panely. Ako sa zdá, nedostatok čipov bola iba prvá fáza problémov, ktoré európske a slovenské automobilky čakajú. Nedostatok horčíka spôsobí druhú a vyzerá to tak, že ešte výraznejšiu priemyselnú krízu.