Dobre vedieť Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

AKTUÁLNE Veľká KRÍZA známych OBCHODOV a kuriérov! Pre TOTO nastane hromadné PREPÚŠŤANIE

Ilustračná foto. Zdroj: Pixabay/Freepik

SLOVENSKO – Internetové obchody zažívali ešte nedávno svoju zlatú éru. Po skončení pandémie však prišlo vytriezvenie, keď sa mnohí zákazníci vrátili späť do kamenných obchodov. Prepad tržieb, ktorý zachvátil sektor online predaja, pocítili aj doručovateľské spoločnosti. Tie už aj na Slovensku hovoria o tom, ako kuriérov nahradia technológie.

Slovenské e-commerce zaznamenávalo vlani prepad tržieb. Rýchly rast odvetvia totiž zbrzdila vysoká inflácia. Vysoké ceny majiteľom e-shopov spôsobil veľké problémy a prinútili šetriť. Rovnako, ako aj samotných nakupujúcich. Na hranicu prežitia sa dostali aj známe online značky ako Dedoles, Fusakle či Dormeo, ktoré dnes musia prechádzať ozdravením. Veľký e-shop Hej.sk dokonca nadobro končí, rovnaký osud postihol aj doručovateľskú firmu 123Kurier.

Výrazný prepad, meškanie balíkov

Prepadom trhu je zasiahnutá aj veľká doručovacia firma DPD, cez ktorú na Slovensku podniká nadnárodná skupina Geopost. DPD sa výrazne zhoršili finančné výsledky a na prelome rokov meškala s doručovaním oveľa viac, než bolo pre ňu dovtedy bežné, píše Denník E. Ako približuje, problémy v segmente spôsobilo hlavne to, že e-shopy aj kuriéri počas covidu veľa investovali, aby pokryli zvyšujúci sa odbyt, no ten napokon neprišiel a teraz ich investície do nových skladov, zamestnancov či veľkých zásob tovaru ťažia.

Ťažkosti pre denník priznal samotný generálny riaditeľ DPD na Slovensku Peter Pavuk. Firma z trojmiliónového zisku spadla predvlani do straty vyše 800-tisíc eur. Ako vysvetlil, bola za tým nielen kríza v odvetví, ale aj vysoká investícia (20 miliónov) do nového prekladiska s automatickou linkou. V mínuse však skončili aj vlani. “Bohužiaľ, naďalej sme zostali v strate, aj pre investície do automatizovaných skladov. Zároveň sa mení trh. Tlak na náklady je totiž enormný, no my naše ceny v tomto momente nevieme zdvíhať. V minulosti bolo zvyšovanie cien kuriérskych služieb štandardom. Každý rok stúpli minimálne o infláciu,” uviedol.

Ako však pokračuje, keď vlani prišli doručovateľské firmy k zákazníkovi s tým, že chcú zvýšiť ceny za doručovanie, automaticky svoj kontrakt u neho ohrozili. “E-shopy majú teraz problémy, nevedia nám zaplatiť naše vyššie náklady. Aj e-shopom rastú náklady a nemajú rezervy,” priblížil situáciu na trhu.

Kuriéri prídu o prácu, nahradia ich roboty

Nateraz však e-shopom zdá sa svitá na lepšie časy. Najnovšie dáta za posledný kvartál minulého roku ukazujú pozitívny trend, ktorý by mal priniesť opätovné oživenie odvetia e-commerce. Odvetviu postupne znova rastú tržby a pribúdajú nové e-shopy.

Segment doručovania však zrejme čaká veľká revolúcia. Zo zahraničia už poznáme zábery na malé šesťkolesové roboty, ktoré až domov sami prinesú jedlo či balík. Ako vraví šéf DPD, “aj u nás časom kuriérov nahradia roboty a drony”.