Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

ALARMUJÚCI stav železničných priecestí na Slovensku. Takmer polovica je mimoriadne nebezpečná

Slovenské železničné priecestia sú v katastrofálnom stave. Zdroj: fb Polícia Banskobystrický kraj

BRATISLAVA – Nedostatočná diaľničná sieť, katastrofálny stav ciest I. a II. triedy, miestnych komunikácii v obciach a havarijný stav mostov je každodennou realitou všetkých slovenských motoristov. Ale rovnako nebezpečné sú aj železničné priecestia, ktoré sú doslova slovenskou špecialitou. Veď takmer polovica z viac ako 2-tisíc železničných priecestí nie je zabezpečená, chýbajú dôležité bezpečnostné zariadenia, akými sú svetelné signalizácie či závory.

 

Ako informuje Najvyšší kontrolný úrad za posledné štyri roky, na ktoré sa pri kontrole zvyšovania ich bezpečnosti zameral, prišlo k 175-tim vážnym nehodám a škody na majetku sa vyšplhali nad 5 miliónov EUR. „K mnohým incidentom by nemuselo dôjsť, ak by boli národné stratégie zvyšovania bezpečnosti na železničných priecestiach realizované dôsledne. Železnice SR zainvestovali do projektov bezpečnostného zhodnotenia priecestí v horizonte deviatich rokov 13 miliónov EUR, čo sa premietlo do obnovy len 25-tich z nich. Na projekty, ktoré mali zvýšiť bezpečnosť na železničných priecestiach pritom nežiadali rezort dopravy o finančnú podporu zo štátneho rozpočtu a ani sa aktívne nezapojili do európskej finančnej pomoci,“ konštatuje Najvyšší kontrolný úrad.

Aj napriek tomu, že z hľadiska bezpečnosti sú železničné priecestia jedným z najrizikovejších miest pre účastníkov cestnej premávky. Ich technický stav významne ovplyvňuje plynulosť i bezpečnosť na miestach, kde sa križuje trať s komunikáciou. „V roku 2020 spravovali slovenské železnice 2 074 priecestí. Z toho bola takmer polovica (1003) nezabezpečená, prechody boli označené iba dopravnou značkou, teda bez svetelnej signalizácie alebo závor. Význam technických opatrení pritom podčiarkuje fakt, že je to dôležitý krok k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu úmrtí. Technické a bezpečnostné zabezpečenia priecestia sú v kompetencii Železníc SR,“ informuje Najvyšší kontrolný úrad.

 

Stav slovenských železničných priecestí je v katastrofálnom stave. ZDROJ: Najvyšší kontrolný úrad

Štatistika dopravných nehôd na železničných priecestiach je v rokoch 2017 až 2020 šokujúca. Stalo sa 175 nehôd, pri ktorých zomrelo 38 ľudí a ďalších 51 utrpelo ťažké zranenia. „Najčastejšie dochádzalo k nehodám na priecestiach vybavených len svetelnou signalizáciou, pričom na týchto úsekoch sa stalo 60 % všetkých nehôd. Nehody na železničných priecestiach okrem následkov na živote a zdraví ľudí vedú k nemalým materiálnym škodám. Len v kontrolovanom období vznikli na priecestiach škody v celkovej výške viac ako 5 miliónov EUR,“ dodáva Najvyšší kontrolný úrad.

Najvyšší kontrolný úrad preto apelujú na vedenie Železníc SR, aby prehodnotili existujúce projekty a prijali opatrenia, ktoré prispejú k zvyšovaniu bezpečnosti na priecestiach. „Do budúcna by sa už pri projektovaní mali preferovať mimoúrovňové križovania železničných tratí a ciest. V prípade existujúcich rizikových miest je jedným z možných riešení využitie informačných technológií a vybudovanie monitorovacích kamerových bodov. Pri tomto modernom a zároveň technicky jednoduchom riešení by však bolo potrebné upraviť legislatívu tak, aby voči nezodpovedným vodičom bolo možné veľmi rýchlo vyvodiť prísnu osobnú zodpovednosť,“ zdôraznil podpredseda Najvyššieho kontrolného úradu Ľubomír Andrassy.

Stav slovenských železničných priecestí je v katastrofálnom stave. ZDROJ: Najvyšší kontrolný úrad

Hlavnou príčinou nebezpečných železničných priecestí je aj nedodržiavanie schválených strategických vládnych dokumentov. „Už v roku 2013 prijala Vláda SR Komplexný program riešenia problematiky železničných priecestí, ktorého cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť na 87 najrizikovejších miestach. Prakticky sa zmodernizovalo 20 priecestí a na ďalších 5 stále prebiehala realizácia projektu. Na tento program v roku 2017 nadviazal Biznis projekt, ktorý priniesol aktualizáciu zoznamu a bolo vybraných 75 priecestí. Zámerom železničiarov bolo v rokoch 2018 až 2023 zvýšiť úroveň ich bezpečnosti, pričom v každej dvojročnej etape malo prísť k modernizácii 25 existujúcich železničných priecestí. Do konca roku 2020 projekt počítal s obnovou 37 priecestí. Ukončených však bolo len päť priecestí z prvej etapy a na štyroch priecestiach prebiehali stavebné práce,“ informuje Najvyšší kontrolný úrad.