Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Čaká nás ZATVÁRANIE fabrík a PREPÚŠŤANIE? Veľký problém slovenských závodov je tu!

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať u čoskoro veľké problémy. Zdroj: Peter Korček

Na Slovensku majú fabriky významné automobilky ako Kia, Citroen, Peugeot, Jaguar, Land Rover či Volkswagen, takže zákaz predaja nových automobilov s benzínovými a naftovými motormi v EÚ od roku 2035 môže byť pre Slovensko likvidačný, keďže sme automobilovou fabrikou a montážnou dielňou Európy. “Slovensko je aktuálne nadštandardne (hustota dodávateľskej siete) vybavené pre produkovanie automobilov so spaľovacím motorom. Je v rukách štátu, aby sme túto infraštruktúru dokázali v dostatočnom termíne a dostatočnom tempe zmeniť na infraštruktúru pre BEV vozidlá (elektrické vozislá) a to tak, aby sme ako krajina boli konkurencieschopní v súťaži o získanie investícií a nových projektov (rozhodnutie o výrobe daných modelov v našich OEM závodoch) zameraných na výrobu BEV (elektrické autá), ktoré budú čoskoro dominantnou skupinou automobilov vyrábaných v Európe,” povedal Marušák.

Podľa jeho slov práve v tomto období sa v centrálach veľkých koncernov tvorí mapa budúceho rozloženia výrobných kapacít pre BEV v Európe a Slovensko musí do tohto výberu vstupovať ako perspektívny partner. “Ak sa nám to nepodarí, musíme sa pripraviť na pokles výroby automobilov, čo sa, samozrejme, premietne do životnej úrovne krajiny,” naznačil Marušák. Pre mnohých motoristov je rozhodnutie europarlamentu odtrhnuté od reality a je iba masívnym podporovaním rozvoja elektromobility v Európe. ”Nie úplne. Avšak bude to náročné, preto je dôležité, aby sme automobilky na tejto ceste nebrzdili a neodkláňali ich zdroje (finančné, vývojové, testovacie, personálne) na zmenu starého druhu pohonu, teda spaľovacieho motora, ako to navrhuje pripravovaná norma Euro7. Možno to pre laika znie nelogicky, ale v súčasnej podobe bude mať táto, naoko ekologická norma negatívny vplyv na prechod k bezemisnej mobilite a tento proces spomalí. Aké to bude mať dopady ukáže až prax, môžeme však počítať s poklesom dostupnosti spaľovacích automobilov a, samozrejme, teda zvyšovaním ceny mobility pre ľudí,” zdôraznil Marušák.

 

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať už čoskoro veľké problémy. Zdroj: Peter Korček

Schválený zákaz predaja nových automobilov s benzínovými a naftovými motormi v EÚ od roku 2035 môže výrazne zhoršiť produkciu slovenskej ekonomiky, jej kolaps, výraznú nezamestnanosť a radikálne hospodárskej problémy. Najmä ak bude platiť norma Euro7, ktorá môže pripraviť o prácu tisíce Slovákov. Pritom je zaujímavé, že predaj automobilov so spaľovacími motormi od roku 2035 nebude platiť aj pre kamióny, autobusy, nákladné či poľnohospodárske vozidlá a ani o ňom, okrem Európy, neuvažujú na americkom, ázijskom, africkom a austrálskom kontinente. “Rozhodnutia orgánov EU nemajú dosah na krajiny mimo EU. Samozrejme, každá krajina si upravuje vnútorné pravidlá inak a každá viac či menej začína tlačiť na ekológiu. Európa je v tomto smere najďalej. Rozhodne je dobré byť lídrom, ale treba si vedieť šetriť sily a ponechať medzeru medzi nami a zvyškom pelotónu rozumne veľkú. Aktuálne, a to najmä pri norme Euro7, sa začíname preťažovať a pred cieľovou rovinkou nemusíme mať dosť energie, aby sme preteky dobehli, inými slovami, automobilový priemysel môže po posledných rokoch, práve normou Euro7 silno zasiahnuť. Čo sa automaticky premietne do poklesu životnej úrovne a zvyšovaniu ceny mobility,” vyjadril sa Marušák.