Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Čaká nás ZATVÁRANIE fabrík a PREPÚŠŤANIE? Veľký problém slovenských závodov je tu!

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať u čoskoro veľké problémy. Zdroj: Peter Korček

BRATISLAVA – Európsky parlament definitívne schválil zákaz predaja nových áut s benzínovým a naftovým motorom od roku 2035 s cieľom dostať ich z ciest do polovice storočia. Informácia, ktorá je najmä pre Slovensko mimoriadne šokujúca, keďže slovenský priemysel a hospodárstvo je existenčne závislé práve na automobilovom priemysle.  

 

V praxi to znamená, že od roku 2035 si na Slovensku už žiadne nové auto s klasickými spaľovacími motormi nekúpite. Žiadne auto na benzín alebo naftu. Od roku 2035 bude možné v rámci EÚ predávať už len nové osobné automobily a nové ľahké úžitkové vozidlá s nulovými lokálnymi emisiami CO2, teda elektromobily, alebo vozidlá na vodíkový pohon. Spaľovacie motory skončia v osobných autách aj v dodávkach. Platí to aj pre vozidlá upravené na spaľovanie LPG, CNG, hybridy a rovnako aj plug-in hybridy. Všetky musia od roku 2035 prejsť na bezemisnú prevádzku. “V zásade sa nejedná o novú informáciu. Na jeseň prijala komisia rozhodnutie v tomto duchu. Rok 2035 a nulové emisie boli známe už dlhšiu dobu. Čo je relatívne nové je rozhodnutie o zvýšení prahu BEV vozidiel (čisto elektrické vozidlá) od roku 2030. Pri pôvodne navrhovaných úrovniach 37,5% by sa v jednoduchosti jednalo o 1 BEV vozidlo na dve predané ICE vozidlá (so spaľovacími motormi). Aktuálne sa pomer zmení na približne 1:1 v prospech BEV,” povedal Viktor Marušák, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky.

Paradoxom je, že spaľovacie motory nekončia v motocykloch. “Je pravda, že uvedené nariadenie sa dotýka iba znečisťovateľa, ktorý sa s najväčšou mierou podieľa na produkcii CO2 v doprave (kategória M1 a N1). To ale neznamená, že v blízkom období sa nebudú riešiť ďalší znečisťovatelia,“ povedal rezort hospodárstva. Navyše nariadenie EÚ neplatí pre koniec spaľovacích motorov pre autobusy, kamióny, lodnú dopravu, stavebné a poľnohospodárske mechanizmy. „Nariadenie sa na uvedené segmenty vzťahovať nebude. Tých sa dotýka iná legislatíva. Určenie dátumu zákazu predaja autobusov, kamiónov, lodí či stavebných a poľnohospodárskych mechanizmov so spaľovacím motorom je vzhľadom na technologický pokrok v súčasnej dobe nereálny. V diskusiách o znížení emisií v týchto segmentoch dopravy sa uvažuje nad využívaním alternatívnych palív, ako napríklad CNG, LNG, alebo vodík,“ doplnilo ministerstvo hospodárstva, ktoré naznačilo, čo sa stane s autami so spaľovacími motormi po roku 2035.

 

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať u čoskoro veľké problémy. Zdroj: Peter Korček

„Za ministerstvo dopravy môžeme uviesť, že akékoľvek vyradené vozidlo, teda aj to so spaľovacím motorom, musí byť po vyradení spracované, respektíve zrecyklované. Aj po roku 2035 však nebudú musieť majitelia svoje vozidlá so spaľovacím motorom okamžite vyradiť, môžu ich naďalej používať – nariadenie sa totiž týka len nových vozidiel, ktoré už nemôžu byť vyrábané so spaľovacím motorom,“ povedal Martin Petro z Odboru komunikácie ministerstva dopravy. Automobily sa v súčasnosti podieľajú približne 15 % na  všetkých emisiách oxidu uhličitého (CO2) v Únii a doprava predstavuje približne štvrtinu (25 %). Pritom paradoxne samotný európsky automobilový priemysel neloboval tvrdo proti zákonu, pričom mnohé firmy sa už pretekajú o to, kto sa stane významným výrobcom elektrických vozidiel. V súčasnosti je totiž približne 12 % nových áut predaných v EÚ elektrických, pričom spotrebitelia sa postupne vzdávajú áut so spaľovacími motormi vzhľadom na čoraz prísnejšie normy a vyššie ceny palív.