Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce Top

CHAOS a KOLAPS DOPRAVY: Schválili zákon, ktorý absolútne skomplikuje parkovanie v mestách aj na sídliskách

Parkovacia politika v Bratislave sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

BRATISLAVA – Bezpečnosť na cestách by sa mala zlepšiť.  Dôvodom je novela zákona o cestnej premávke, ktorú koncom novembra prijali poslanci Národnej rady. Prioritný cieľ novely je jasne definovaný – spresniť bočný odstup pri predbiehaní zraniteľných účastníkov cestnej premávky, čiže cyklistov, chodcov alebo užívateľov kolobežiek. No je tu aj ďalšia zmena, ktorá radikálne zmení dopravnú situáciu na Slovensku.

 

Parkovanie je neriešený problém, ktorý si najmä vo veľkých mestách už desaťročia všetci posúvajú ako horúci zemiak a nik ho poriadne nerieši. Od 1.marca 2022, budú mať samosprávy ďaleko komplikovanejšiu situáciu, ktorá môže priniesť na slovenské cesty totálny chaos a kolaps dopravy. Parkovanie na chodníku už nebude pre autá možné a to ani v prípade, že pri parkovaní necháte chodcom voľný priestor jeden a pol metra. Platí to nielen pre centrum mesta, ale aj pre sídliská. Podľa schválenej novely je totiž chodník určený výhradne iba pre chodcov a cyklistov. Auto môže zaparkovať na chodníku iba ak sú tieto miesta vyznačené dopravnou značkou.

„Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať. To neplatí pre cyklistov podľa § 55 ods. 1, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla podľa § 55a ods. 2, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie bicykla alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m. Okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím,“ uvádza sa v novelizovanom paragrafe 52.

 

Parkovacia politika v Bratislave sa bude meniť. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Veta, ktorá sa v novele zákona o cestnej premávke takmer stratila a motoristi si ju vôbec nevšimli a nezaregistrovali. Prioritou boli totiž cyklisti a parkovanie na chodníku sa v novele takmer stratilo. Táto situácia však prináša obrovské problémy samosprávam, primátorom, starostom a samozrejme motoristom. Veď iba do Bratislavy príde denné viac ako 33 tisíc áut a drvivá väčšina z nich parkuje na chodníkoch. Nehovoriac o sídliskách, kde je parkovanie doslova schizofrenickou domácou úlohou.

Podobne je to mu v krajských či okresných mestách, ako napríklad v Trnave, Nitre, Košiciach, Banskej Bystrici, Žiline… Najväčším paradoxom je, že žiadna iná alternatíva v Bratislave či v iných mestách neexistuje. Parkovacie domy nie sú, záchytné parkoviská takisto nie, rezidenčné parkovanie je nepoužiteľné. Poslanci v dôvodovej správe uviedli. „Navrhovanou zmenou nedôjde k zásadnému zníženiu voľných parkovacích možností, avšak dôjde k logickejšiemu usporiadaniu pravidiel a umožní mestám a obciam vhodnejšie regulovať parkovanie.”

 

Parkovacia politika v mestách sa na Slovensku radikálne zmení. ZDROJ: archív zoznam.sk

Reakcie šoférov a chodcov sú rôzne. Každý si obhajuje to svoje, ale faktom je, že pri súčasnej parkovacej politike v mestách a obciach bude od 1.marca 2022 situácia s parkovaním ešte horšia, chaotickejšia a bude ďaleko viac konfliktných situácii. Keďže “iniciatívnych” oznamovateľov kde a kto stojí s autom na chodníku bude viac ako dosť. “Som za aby auta neparkovali na chodníku, ale parkovacia politika sa doteraz neriešila vôbec alebo minimálne, takže zákaz nie je vždy riešením. Chýbajú záchytné parkoviska pri železničných a autobusových staniciach. Prichádzajúci za prácou zahlcujú mestá a tým súvisí aj problematická MHD a ostatné prostriedky hromadnej dopravy, takže zase sme pritom, že autá sa presúvajú z jedného problematického miesta na druhé,” povedal jeden z diskutujúcich na internete.

“Ako chodec súhlasím, ako vodič protestujem – naša verejná doprava je v katastrofálnom stave, parkovanie ešte v katastrofálnejšom, riešim je nájdenie kompromisu, čo však často nie je možné, lebo mestá predali všetko, čo mohli a záchytné parkoviská sú v nedohľadne. Ešte šťastie, že to nedali príkazom, ale je to na rozhodnutí samospráv,” pridal sa ďalší. Motoristi sa tak musia od 1.marca pripraviť na radikálnu zmenu parkovacej politiky na Slovensku. Ak zaparkujete na chodníku, kde to nie je výhradne určené dopravnou značkou dostanete mastnú pokutu a riskujete, že vám ešte aj odtiahnu auto. Pokutu dostanete aj v prípade, ak auto zaparujete na na chodníku a pre chodcov ponecháte 1,5 metrový voľný priestor

 

Parkovacia politika by mala regulovať počet áut zaparkovaných v mestských častiach aj pohybujúcich sa po meste. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

 

O vyjadrenie k novele cestného zákona o parkovaní na chodníkoch sme požiadali zástupcov samospráv aj vybraných mestských časti. Po ich reakciách budeme článok aktualizovať.