Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Dôležitá informácia pre všetkých Slovákov: Po zálohovaní obalov môžete žiadať peniaze v hotovosti

Na Slovensku od januára 2022 zálohujeme plastové a kovové nápojové obaly. ZDROJ: fb SZS

BRATISLAVA – Slovensko od januára 2022 zálohuje už nielen sklenené fľaše na pivo, ale aj jednorazové plastové a kovové nápojové obaly s objemom 0,1 až 3 litre. Čiže plastové fľaše (PET, HDPE, PP) a plechovky (hliník, železo). Spolu je na Slovensku vytvorených viac ako 2000 odberných miest, pričom ročne by sa malo zálohovať niekoľko desiatok miliónov fliaš.

 

Za plastové a kovové nápojové obaly platíme zálohu vo výške 15 centov, ktorá je rovnaká pre všetky plastové fľaše aj plechovky, pritom nie je rozdiel či je to obal o objeme 0,1 litra alebo 3 litre. No nie všetky plastové obaly a plechovky sa môžu zálohovať. Výnimkou sú sirupy, obaly na mlieko, mliečne nápoje, rastlinné náhrady ako mandľové alebo kokosové mlieko alebo obaly na alkoholické nápoje s obsahom alkoholu nad 15%. Aby zálohovanie obalov bolo čo najjednoduchšie a najefektívnejšie distribútor nápojových obalov má povinnosť zriadiť odberné miesto v každej predajni, ak jeho predajná plocha presahuje 300 m2. V predajniach s menšou plochou je zálohovanie dobrovoľné, pričom správca zálohového systému rozširuje odbernú sieť aj o predajne do 300 m2. Obaly je zároveň možné vrátiť na ktoromkoľvek odbernom mieste, bez ohľadu na miesto nákupu.

 

Na Slovensku od januára 2022 zálohujeme plastové a kovové nápojové obaly. ZDROJ: fb SZS

Ale pozor. Na odbernom mieste v predajni je možné vrátiť iba nestlačené nápojové obaly označené grafickým symbolom Z a textom ZÁLOHOVANÉ. Obaly zakúpené pred 1.januárom 2022, bez označenia grafickým symbolom Z a textom ZÁLOHOVANÉ, je potrebné vyhodiť stlačené do žltej nádoby na triedený zber. Ale aj pol roka od zavedenia zálohového systému vyvoláva zálohovanie obalov u Slovákov množstvo otázok a diskusie. Najčastejšie ich trápia dve veci. Či je možné odovzdať vratné obaly na jednom mieste a využiť zálohu na inom mieste, v inej predajni alebo či je možné zálohu vymeniť za hotovosť a nie iba ju za použiť pri ďalšom nákupe. O informácie sme požiadali Luciu Morvai, riaditeľku pre vonkajšie vzťahy a komunikáciu Správcu zálohového systému na Slovensku.

 

Na Slovensku od januára 2022 zálohujeme plastové a kovové nápojové obaly. ZDROJ: fb SZS

Je možné pri vrátení zálohovaných obalov v jednotlivých obchodoch a prevádzkach požadovať za zálohu platbu v hotovosti, ak áno za akých podmienok, ak nie prečo?

Prevádzky, ktoré sú registrované ako odberné miesta zálohovaných obalov, povinne zo zákona (majú predajnú plochu väčšiu ako 300m2) majú povinnosť vyplatiť hodnotu zálohov za odovzdané obaly v plnej výške aj v hotovosti ak o to zákazník požiada. Len menšie prevádzky, pod 300m2, zapojené do systému dobrovoľne majú výnimku zo zákona, tie sa môžu rozhodnúť, že poskytnú zákazníkovi len zľavu z nákupu u nich. Pričom kupón so zálohami nemá časové obmedzenie, takže zákazník si nemusí nakúpiť hneď, ale pokojne aj pri ďalšom nákupe.

Neuvažuje sa, že by sa mohli zálohy za vrátené zálohované obaly využiť aj v inej predajni po celom Slovensku, ako v tej, kde boli obaly vrátené (napríklad – obaly vrátim v predajniach Billa a zálohu použijem v predajniach Tesco), ak nie – prečo?

Základným princípom zálohového systému, tak u nás ako aj v zahraničí, je zabezpečenie komfortu a motivácie. Zákazník má možnosť vrátiť kdekoľvek na registrovanom odbernom mieste, bez ohľadu na to kde nápoj kúpil, ak sa však už raz rozhodne na konkrétnom mieste vrátiť obaly, záloh si uplatňuje na danej prevádzke (resp. v danej sieti ak to nastavenie pokladničných systémov danej siete umožňujú). Prevádzka ktorá realizuje odber má základnú motiváciu-pripraviť odber komfortný aby sa práve k nej zákazník vrátil-a ideálne aj nakúpil, čo podľa prieskumov aj zákazníci najčastejšie robia (odovzdajú a následne nakúpia). Odberné miesto má s odberom náklady (investície, odber, údržba zariadení, pracovná sila, energie, skladovanie) a za to dostáva od Správcu zálohového systému manipulačný poplatok – ako odmenu sa službu. Zároveň Správca  prevádzke prepláca zálohy ktoré daná predajňa vyplatila za odobraté obaly zákazníkom.  Všetky vzťahy a procesy sú na pozadí nastavené na základe toku dát z jednotlivých odberných zariadení, cez centrálny systém Správcu, aby boli transparentné, vysledovateľné a následne na mesačnej báze spracovateľné pre plnenie vzájomných zmluvných vzťahov. Nie je zatiaľ technicky možné kombinovať tieto procesy naprieč rôznymi odbernými miestami. Slovenský zálohový systém funguje na podobných princípoch ako v zahraničí, kde je situácia rovnaká a bezproblémovo funguje k všeobecnej spokojnosti zákazníkov aj obchodníkov.