Regióny Bratislava

KOLAPS AUTOBUSOVEJ DOPRAVY v Bratislavskom kraji: Vrátia cestujúcim peniaze?

Zdroj: TASR / Lukáš Grinaj

BRATISLAVA – Prvé pondelkové ráno nedopadlo pre nového autobusového dopravcu Arriva zrovna najlepšie. Spoje meškali a niektoré nevypravili vôbec. Ľudia hromžili a nemali sa ako dopraviť do roboty, či školy. Dopravcu pritlačil k múru župan Bratislavského kraja Juraj Droba, ktorý mu dal na nápravu 9 dní. Čo však s lístkami, ktoré cestujúcim prepadli? Vrátia cestujúcim peniaze?

 

V hlavnom meste začal od pondelka jazdiť nový regionálny autobusový dopravca Arriva. Nahradil tak dopravcu Slovak Lines, ktorý so svojimi Regio autobusmi jazdil 72 rokov. Zmenu dopravcu však sprevádzajú od začiatku komplikácie a to najmä pre nedostatok vodičov. Viacerí cestujúci aj počas utorka márne čakali na zastávke. Niektoré spoje totiž nechodili. Hovorkyňa bratislavského kraja Lucia Forman sa vo videu spýtala generálnej riaditeľky Bratislavskej integrovanej dopravy Zuzany Horčíkovej na otázky, ktoré trápia občanov.

Bratislava, Arriva
Na najčastejšie otázky cestujúcich zodpovedala riaditeľka integrovanej dopravy vo videu pre Bratislavský kraj. Zdroj: BSK

Vošli ste do autobusu a nefungovala vám predplatená karta, čo robiť?

V “laboratórnych podmienkach“ ako upresnila riaditeľka bratislavskej dopravy boli všetky karty akceptované. Pondelková realita však ukázala presný opak. Nastáva podľa nej otázka, či si dopravca skontroloval všetky strojčeky. „Vzniknuté problémy sa odstraňujú, nie sú to zložité závady a samozrejme nikto o svoje peniaze, ktoré zaplatil naviac nepríde,“ avizovala Horčíková. V prípade teda, že ste si zakúpili cestovný lístok aj keď vám mala fungovať autobusová karta existujú dva spôsoby riešenia. V prípade zakúpenia lístku cez mobilnú aplikáciu sa dá lístok reklamovať priamo v aplikácii. V opačnom prípade, stačí podľa slov riaditeľky podať reklamáciu priamo u dopravcu – Arriva.

Kde si môžete pozrieť vopred, či spoj pôjde

„Ideme v krízovom stave, ktorí nám spôsobil nedostatok vodičov na trhu, autobusy v podstate stoja vo dvore a čakajú na svojich vodičov,“ opísala krkolomnú situáciu Horčíková. Ľuďom odporúča aby si preto pozerali deň vopred stránky Bratislavského kraja, Integrovaného dopravného systému v bratislavskom kraji alebo priamo dopravcu, kde sú zverejnené cestovné poriadky a žltou označené spoje, ktoré nebudú nasledujúci deň vypravené.

Muselo prísť k zmene cestovných poriadkov?

Ďalšia zmena na ktorú sa sťažovali viacerí cestujúci sú práve cestovné poriadky. „Nové cestovné poriadky boli taktiež súčasťou tendra,“ objasnila riaditeľka dôvod pre ktorý museli byť zmenené. Horčíková si myslí, že nové poriadky sú takmer identické a s nadväznosťou na železničnú alebo inú autobusovú dopravu. „Skrátili sa prestupné časy tak, aby pri prestupoch nemuseli cestujúci čakať 10 až 15 minút,“ argumentovala. „Som presvedčená, že všetko by v reáli fungovalo, ak by sme mali dostatok vodičov,“ skonštatovala.

Ak by cestujúci chceli naspäť obľúbenú linku, ktorou pravidelne cestovali, dá sa to?

„Jednotlivé linky, ktoré sú dnes v premávke zohľadňujú všetky aspekty a boli prerokované so starostami prípadne primátormi jednotlivých miest a obcí na území bratislavského kraja. Pričom zohľadňovali aj aktuálnu vyťaženosť cestujúcich,“ to podľa Horčíkovej znamená, že tam kde sa prepravovali cestujúci v malom množstve, šanca na návrat daného spoju nie je. „Najbližšia zmena cestovných poriadkov bude v decembri, takže je možné, že k nejakým drobným úpravám ešte príde,“ uzavrela riaditeľka integrovanej dopravy s tým, že pri zohľadňovaní požiadaviek cestujúcich, musia brať do úvahy aj ekonomické ukazovatele.