Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Elektrické autá verzus vozidlá na benzín či naftu: Prevádzka ktorých je v tejto dobe lacnejšia?

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

BRATISLAVA – Nové alternatíve zdroje energií, a najmä elektromobily, by mali postupne úplne nahradiť konvenčné spaľovacie motory, ktoré by sa už od roku 2035 nemali vyrábať a auto na naftu či benzín si už potom jednoducho nekúpite. No pri súčasných cenách elektrickej energie je otázne, či budú elektromobily, a najmä nabíjacie stanice, rentabilné a pre motoristov cenovo dostupné.

 

Elektromobily majú zelenú. Aj preto je výroba elektromobilov, a s tým súvisiaca nabíjacia infraštruktúra, na Slovensku prioritou. Štát chce v tomto smere preinvestovať desiatky miliónov eur. Konkrétne z Plánu obnovy to má byť 50 miliónov eur na vybudovanie približne 3000 nabíjacích staníc. Druhou vecou je, kto bude platiť spotrebu elektrickej energie pri súčasnom extrémnom zdražovaní. Najmä keď Rada Európskej únie navrhla pre všetky členské krajiny EÚ povinné ciele.Už v roku 2025 by na na hlavných európskych cestách mali byť rýchlonabíjacie stanice každých 60 km. Určený je však aj ich minimálny požadovaný výkon – presne 150 kW. Po prechodnom 5-ročnom období sa v roku 2030 platnosť tohto nariadenia následne rozšíri na všetky cesty. Takže v ideálnych podmienkach si EÚ predstavuje, že všetky členské štáty budú mať už o necelých osem rokov každých 60 km verejnú rýchlonabíjačku,“ konštatuje topspeed.

Navyše, platný by mal byť aj jednotný platobný systém, ktorý by povinne umožnil využívať všetky nabíjačky. Bez ohľadu na značku, či poskytovateľa služby. Preto nás zaujímalo, aká je aktuálna cena za nabíjanie elektromobilov na nabíjacích staniciach na Slovensku. Aktuálne ceny nabíjania v GreenWay za AC nabíjanie sa pohybujú od 0.2 EUR/kWh po 0.3 EUR/kWh podľa paušálu, ktorý si vodič zvolí a pri DC nabíjaní je to od 0.35 EUR/kWh po 0.6 EUR/kWh podľa toho, aký je výkon nabíjačky a aký paušál si klient zvolí,“ povedal Peter Badík, šéf spoločnosti Greenway, ktorá buduje nabíjaciu sieť na Slovensku.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

Majiteľov elektromobilov ale zaujíma či sa bude zvyšovať, respektíve upravovať cena na nabíjacích staniciach pre elektromobily na Slovensku. Ceny za nabíjanie sme už tento rok mierne upravovali, ale vzhľadom na pretrvávajúcu nepriaznivú situáciou k tomu budeme musieť pravdepodobne pristúpiť opäť. V nákladoch na službu nabíjania sa prejavuje nielen cena elektrickej energie, ale aj investičné náklady na budovanie infraštruktúry – fixné náklady spojené s prenájmom lokality, náklady na údržbu a správu nabíjacieho bodu, náklady na rezervovanú kapacitu a distribúciu energie. Znamená to, že cena energie nie je jediný vstup a zmena ceny služby nabíjania nemusí a väčšinou ani nie je zvyšovaná rovnako dramaticky ako rastie cena elektriny,“ zdôraznil Badík.

50 miliónov eur do rozšírenia nabíjacej infraštruktúry a 3000 nabíjacích staníc je smelý plná. Je však stále aktuálny, a vôbec, je reálne uvažovať nad rozmiestňovaním nabíjacích staníc pre elektromobily v mestách a obciach pri terajšom extrémnom zvyšovaní elektrickej energie na Slovensku? Veríme, že sa ministerstvu hospodárstva podarí pripraviť schémy na čerpanie dotácií, a tiež investičný projekt výstavby národnej nabíjacej siete pri diaľniciach a rýchlostných cestách. Z plánu obnovy je naň vyčlenených 30 miliónov eur (v rámci 50 miliónov spomínaných vyššie). Ak sa projekty podarí administratívne pripraviť načas, záujem o čerpanie a výstavbu staníc určite bude,“ skonštatoval Badík.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

Otázkou stále ostáva, kto bude znášať náklady na prevádzku nabíjacích staníc pre elektromobily. Štát, samosprávy, obce, súkromní investori alebo majitelia elektromobilov? Náklady na prevádzku nabíjacej siete znáša vlastník, investor a pretaví ich do ceny nabíjania, ktorú ako finálnu službu spotrebúvajú vodiči automobilov. Napriek rastúcim cenám nabíjania je stále prevádzka elektrického automobilu lacnejšia, ako prevádzka automobilu na fosílne palivo. Pri využívaní optimálnej tarify pri verejnom nabíjaní a častom nabíjaní doma alebo v práci, sa elektrickým automobilom strednej triedy ešte stále dostanete aj pod 6 EUR/100km,“ dodal Badík.