Pezinok Senec Regióny Bratislava Dunajská Streda Top

FAKTY a REALITA Trapas bratislavského obchvatu. Vyťaženosť nových úsekov je na úrovni okresných ciest

BRATISLAVA – Doprava a dopravná infraštruktúra na Slovensku sú v posledných mesiacoch veľmi medializované témy, ktoré zaujímajú všetkých motoristov. Najmä okolo výstavby diaľnic je poriadne rušno, keďže táto dopravná sieť je na Slovensku poriadne poddimenzovaná, nedostatočná a jej výstavbu sprevádza množstvo nejasností a nezodpovedaných otázok.

 

Posledným veľkým projektom, ktorý bol v Bratislave a okolí dokončený, bol obchvat D4R7, ktorý až na inkriminovanú križovatku Triblavina otvorili 12.novembra 2021. Od jeho spustenia do prevádzky tak ubehlo už viac ako 10 týždňov, ale jeho kapacitné vyťaženie je ďaleko za odhadmi a predpokladmi ministerstva dopravy, jeho zhotoviteľov aj samotných motoristov. Pritom práve nový bratislavský obchvat mal radikálnym spôsobom znížiť počet vozidiel kamiónovej, nákladnej, autobusovej aj osobnej dopravy v hlavnom meste. Denná kapacita takmer 80 tisíc vozidiel, ktoré prichádzajú do Bratislavy sa mala minimalizovať. Ale ako ukazujú údaje, ktoré si od ministerstva dopravy, opak je pravdou. Napokon, každý šofér, ktorý využíva diaľničné úseky medzi Račou smerom na Šamorín a Dunajskú Stredu, respektíve smerom na Jarovce, rakúske, maďarské a české hranice je s realitou konfrontovaný každý deň.

 

 

 

Nová a najmodernejšia diaľnica u nás je poloprázdna a vo večerných hodinách doslova ľudoprázdna. Pritom je obchvat D4R7 už kompletne hotový a komfort cestovania je takmer dokonalý. Napriek tomu to na niektorých úsekoch diaľnici D4 nevyzerá na bežnú prevádzku. Ako najviac vyľudnená sa ukázala časť medzi Ivankou pri Dunaji a Čiernou Vodou. Ide práve o úsek D4, ktorej chýba priame napojenie na vyťaženú diaľnicu D1. Spojiť ich má kontroverzná križovatka, ktorá sa ešte ani len nezačala stavať a mnohé nasvedčuje tomu, že tak skoro to Národná diaľničná spoločnosť s novým dodávateľom ani nezačne. Začínajú totiž prenikať správy o tom, že proces výberového konaniado ktorého sa prihlásili štyri spoločnosti a Národná diaľničná spoločnosť 15. decembra otvárala obálky sa po 6 týždňoch nikam zásadne neposunul. Napriek tomu, že jeden z uchádzačov ponúkol stavbu križovatky D1 D4 zrealizovať za hlboko pod 100 miliónov € a ďalší dvaja za tiež výrazne menej, než bolo odhadovaných 127 miliónov € potrebných pre túto kľúčovú stavbu,“ informuje Topspeed.sk.

 

Nultý obchvat Bratislavy je dokončený. Jednotlivý úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sú hotové. ZDROJ: fb NDS

Dokladajú to aj údaje, ktoré poskytlo ministerstvo dopravy. “Ako najdôležitejší a najvyťaženejší bod celej stavby sa ukázala megakrižovatka v Prievoze. Medzi ňou a uzlom Bratislava Juh prešlo denne takmer 27-tisíc vozidiel. To je približne počet, ktorý prejde za deň cez Strečno. V rámci Bratislavy má podobnú vyťaženosť napríklad Račianska ulica. Na porovnanie je však v hlavnom meste stále suverénne najvyťaženejším Prístavný most, ktorého denné rekordy presahujú 120-tisíc vozidiel.“ Ukazuje sa, že realita, fakty, prognózy a plány sú na Slovensku úplne rozdielne disciplíny.

Pritom na diaľničných poplatkoch a za mýto sa na Slovensku vybrali desiatky miliónov EUR, máme k dispozícii eurofondy, ale poprepájať celé Slovensko diaľnicami či rýchlostnými cestami nedokážeme a nevieme ani v roku 2022.Podľa prognóz pritom malo ísť o najvyťaženejší segment obchvatu. Španielsky zhotoviteľ uvádza, že tu podľa predbežných analýz počítali so 45-tisíc vozidlami denne. Práve križovatka D1 D4 má z vyťaženého Prístavného mosta stiahnuť 15 % osobnej a takmer 50 % nákladnej dopravy. Celý proces výberu zhotoviteľa od leta 2021 ide tak pomalým a medzičasom zdržanlivým tempom, že všetko nasvedčuje tomu, že križovatka D1 D4 skutočne skôr než v roku 2026 NEBUDE! Takže ohromné plytvanie finančnými zdrojmi na úrovni splátok za dielo v hodnote 53 miliónov EUR bude Slovensko konzorciu D4R7 platiť povinne, ale naďalej zbytočne,“ dodáva Topspeed.sk.

 

Galéria
Nultý obchvat Bratislavy je dokončený. Jednotlivý úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sú hotové. ZDROJ: fb NDS
Nultý obchvat Bratislavy je takmer dokončený. Jednotlivý úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sú hotové. ZDROJ: fb NDS
Ilustračná foto. ZDROJ: NDS
Nultý obchvat Bratislavy je dokončený. Jednotlivý úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sú hotové. ZDROJ: fb NDS
Nultý obchvat Bratislavy je dokončený. Jednotlivý úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sú hotové. ZDROJ: fb NDS
Bratislavský samosprávny kraj prináša dopravné riešenie pre mikroregión Malokarpatska od Svätého Jura až po Dubovú. ZDROJ: BSK
“Ja si platím na súkromné auto, aj firemné vozidlá všetky možné poistenia, poplatky aké na Slovensku existujú, nikto mi nič nikdy neodpustil, poisťovne ma naháňajú za platby a keď mám ja niečo žiadať od nich, tak sú s tým iba problémy. Takisto pokuty mi nikto nikdy neodpustil. Ale my si dovolíme robiť gestá pre cudzincov, aj keď ich situácia je zložitá a ťažká. Ale v prvom rade by mala vláda a spol podporovať Slovákov a nie ich iba využívať. My nemáme žiadne úľavy ani zľavy alebo daňové prázdniny“ povedal nám jeden z rozčúlených majiteľov dopravnej spoločnosti.
Bratislavský samosprávny kraj prináša dopravné riešenie pre mikroregión Malokarpatska od Svätého Jura až po Dubovú. ZDROJ: BSK
navigate_before
navigate_next