Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

FOTO TO TU EŠTE NEBOLO! SLEPÝ pretekár sa pokúsi o rýchlostný rekord. ŠOKUJE VÁS, ako to chce dosiahnuť

Nevidiaci Petr Haluška alebo Slepý bandita sa chce na okruhu Slovakia Ring pokúsiť o rýchlostný svetový rekord. ZDROJ: fb slepý bandita

BRATISLAVA – Okruh Slovakia Ring v Orechovej Potôni už zažil rôzne významné, ale aj netradičné motoristické podujatia. Teraz sa na jednom z najväčších okruhov v Európe pripravuje naozaj niečo špeciálne. Nevidiaci český jazdec Petr Haluška chce na Slovensku prekonať rýchlostný rekord medzi nevidiacimi šoférmi.

 

Český pretekár so slovenským menom Haluška má prezývku Slepý bandita a rýchlostným autám sa intenzívne venuje iba od roku 2019. Už sa mu podarilo vytvoriť traťový rekord medzi nevidiacimi vodičmi na Masarykovom okruhu v Brne. Haluška dosiahol maximálnu rýchlosť takmer 187 kilometrov za hodinu, pričom túto hodnotu chce prekonať na Slovakia Ringu v Orechovej Potôni. Ako informuje idnes.cz, Haluškova príprava v upravenom monoposte formuly má niekoľko etáp. Jednou z najdôležitejších je tzv. road briefing, kde si s tímom podrobne rozanalyzujú trať na jednotlivé sekcie, aby si detailne zapamätali celý okruhu. „Od toho mám 3D mapky. Snažím sa odhadnúť reálnu dobu, ako dlho a čo pôjdeme. V pomere 1:1 idem prstom tak, akoby sme to išli v reálnom čase v aute. Tiež si opakujem, ako idú za sebou zákruty, aby som navigátorovi pomohol,“ vysvetľuje Haluška netradičnú a zložitú prípravu. Navigátora mu robí kamarát Robert Kotlaba a spolu s ním si celý okruh prejdú aj v aute, pri čo najpomalších rýchlostiach.

 

Nevidiaci Petr Haluška alebo Slepý bandita sa chce na okruhu Slovakia Ring pokúsiť o rýchlostný svetový rekord. ZDROJ: fb slepý bandita

„Povieme si, kde budeme brzdiť, kde pridávať a na základe tejto metodiky a pokynov to od 50 km/hod skúšame a zrýchľujeme,“ povedal Haluška. Aby bola jazda úspešná a rekord na Slovakia ringu prekonaný, je mimoriadne dôležitá komunikácia medzi ním a spolujazdcom, čiže navigátorom. Na zvládnutie celého okruhu využívajú číselné hodnoty od jednej do štyroch a zlomky štvrť a pol, vďaka ktorým vodič vie, do akej miery má otočiť volantom. Navigátor však nezasahuje Haluškovi do rýchlosti jazdy.  „Keď ideme na rovinke, tak stačí len ľahké zákruty, napríklad v tej rýchlosti 170 km/hod stačí‚ ľavá štvrť, rovno’ a ja viem, že sme uprostred. Auto je manuálne, takže každý rozsah má určitú rýchlosť. Keď má človek najazdené, tak už to pozná. Človek musí mať okruh v hlave ako mapu. Po zvuku tiež poznám varovné signály – hučanie ložísk alebo zlé uloženia,“ zdôraznil Haluška. Každá chyba môže mať totiž vo vysokej rýchlosti pre oboch fatálne následky. Preto je komunikácia medzi jazdcom a navigátorom životu dôležitá

 

Nevidiaci Petr Haluška alebo Slepý bandita sa chce na okruhu Slovakia Ring pokúsiť o rýchlostný svetový rekord. ZDROJ: fb slepý bandita

Petr Haluška je po rekorde na Masarykovom okruhu oficiálne zapísaný ako prvý nevidiaci pilot v kategórii Roadster. „Zatiaľ je to v Českej knihe rekordov, ale po Slovakia Ringu chceme aj do tej svetovej,“ dodáva Haluška. „Pripravujeme nové auto, ale ešte nechcem povedať presne aké a chcem sa tiež zlepšiť v driftovaní, teda jazde kontrolovaným šmykom,“ doplnil Haluška. Paradoxne ako nevidiaci má väčšie problémy si sadnúť do normálneho auta, ako do pretekárskeho špeciálu. „Keď prídem za niekým s tým, aby mi požičal auto a nemám ako dokázať, že už som šoféroval, tak sa horšie dostanem k tomuto autu, ako keď ukážem, ktoré pretekárske okruhy som už absolvoval. Vtedy ľudí skôr presvedčím,“ skonštatoval Haluška, ktorý má v civile netradičné povolanie. Je renomovaným a uznávaným ladičom pián.