Regióny Bratislava Top

Končí ďalšia LEGENDA! Záhadné zrušenie OBĽÚBENEJ značky: Poznáme podrobnosti

Ilustračná foto. Zdroj: Zoznam.sk/Ján Zemiar

BRATISLAVA – Kaviareň Rannô Ptáča bola dlhé roky mimoriadne obľúbená nielen medzi Bratislavčanmi. Počas celého dňa mala v ponuke raňajkové menu, cestujúci a turisti ju mali len na skok od hlavnej železničnej stanice, študentom zase vyhovovali priaznivé ceny. Dnes by ste ju na gastronomickej mape už nenašli.

 

Kaviareň lákala aj fanúšikov slovenských dejín. Jej interiér totiž dýchal históriou a zákazníci si v nej mali možnosť vyskúšať, či rozumejú štúrovčine. Jedálny lístok totiž obsahoval položky ako chljeb vo vajci so sirom zapečení, sleď polskí či ljevance s piré gaštanovím a sirupom.

Podľa informácií portálu aktuality.sk  kaviareň po takmer desiatich rokoch potichu opustila lukratívne priestory v Starom Meste a spolu s ňou sa so slovenským kaviarenským trhom definitívne rozlúčila aj jej materská značka Štúr.

Rannô Ptáča sa malo z priestorov odsťahovať už v auguste minulého roka. Podnik ale o svojom konci zákazníkov vôbec neinformoval. Naopak, na svojej facebookovej stránke stále uvádza, že má otvorené. Na tomto mieste sa už ale nachádza iný podnik s názvom Pinch Bistro.

Zákazníci tvrdia, že v porovnaní s pôvodnou kaviarňou sa toho veľa nezmenilo. Pinch Bistro, podobne ako Rannô Ptáča, podáva ľahšie jedlá, dobrú kávu a chutné zákusky.

Pre Bratislavčanov nie sú bývalí majitelia neznámym pojmom. Značka Štúr totiž v hlavnom meste pôsobila takmer 14 rokov a bola jednou z prvých, ktorá na Slovensko priniesla koncept bistra.

Za projektom, ktorý spočiatku niesol názov Shtoor, stála eseročka Štúrovci, ktorú viedli Martin a Ľubomír Bajaníkovci (Ľubomír Bajaník je známym moderátorom správ RTVS), podnikateľ Ján Krekáň a jej spoločníkom bola reklamná agentúra Brandy.

Biznismeni otvorili prvú kaviareň Shtoor v roku 2010 na Štúrovej ulici. O rok neskôr pribudla kaviareň na Panskej a v spolupráci s kníhkupectvom Martinus aj na Obchodnej ulici. Koncom roka 2012 otvorili ďalšiu kaviareň v bratislavskom nákupnom centre Cubicon, opäť v spolupráci s Martinusom.

Rok 2013 bol pre značku Shtoor prelomový, keďže prešla rebrandingom, výsledkom čoho bol vznik poslovenčeného názvu Štúr. Podľa portálu Mediálne.sk za zmenou stálo rozhodnutie súdu, keďže pôvodnú značku si nárokoval Martin Bajaník, ktorý bol v tom čase zároveň spoločníkom reklamky Brandy.

„Keďže sa naše cesty so spoločníkmi začali profesne rozchádzať, navrhli sme zvyšku spoločnosti Štúrovci, prevádzkovateľovi kaviarní, odchod a vyrovnanie. Žiadna z našich viacerých ponúk však nebola akceptovaná, a preto sme sa rozhodli chrániť svoje majetkové práva k známke podaním žaloby na vydanie predbežného opatrenia na zákaz používania známky,“ uviedol v roku 2013 pre Mediálne.sk Martin Bajaník.

Z medializovaných informácií vyplýva, že Martin Bajaník sa napokon spojil s kníhkupectvom Martinus, výsledkom čoho bol vznik nového konceptu kaviarní Foxford. Tie sa nachádzajú vo vybraných pobočkách Martinusu.

„Pochopiteľne, Martinus ako náš partner mal prehľad o našich tržbách a videl, že sa nám darí, preto nečudo, že zatúžil mať vlastné kaviarne. A keďže v tom čase práve vrcholili naše vnútorné spory, celkom prirodzene sa spojili s našimi dvoma spoločníkmi a vytvorili spolu novú značku. Z ich strany to bolo šikovné využitie situácie. Nemôžeme sa na nich hnevať, je to biznis,“ uviedol v roku 2015 v rozhovore pre portál Kávičkári.sk Ján Krekáň.

Krekáň so spoločníkom Bohumírom Várošom pokračoval pod hlavičkou eseročky Štúr v rozvoji rovnomennej značky. V spomínanom rozhovore pre kávičkársky portál hovoril o dvoch nových prevádzkach, ktoré v tom čase prichádzali na trh.

Prvou bola kaviareň Ďjeľňa, ktorú otvoril na Obchodnej ulici, a druhou bolo práve Rannô Ptáča, v ktorom Krekáň videl veľký potenciál. „To, že to bol veľmi dobrý krok, sme videli takmer ihneď. Je to jedna z našich najúspešnejších prevádzok a ľudia si často majú problém sadnúť,“ tvrdil pred takmer desiatimi rokmi.

Zaujímavé je, že spoločnosť Štúr, s. r. o., bola v marci 2018 zrušená, no napriek tomu až do minulého roka prevádzkovala Rannô Ptáča. Z registra účtovných závierok vyplýva, že posledné účtovníctvo predložila v roku 2016. Povinnosť predkladať závierky pritom firmám ukladá zákon.

Ďalšou zaujímavosťou je, že Štúr stále prijíma objednávky na zákusky prostredníctvom svojho webu. Firma tvrdí, že produkty v priemernej hodnote 40 eur vám dovezie na zvolenú adresu v Bratislave alebo do kaviarne Rannô Ptáča na Štefanovičovej 6. Telefónne číslo, ktoré na webe uvádza ako kontaktné pre prípad objednávok, však podobne ako tie ďalšie neexistuje.