Regióny Bratislava Top

Miesto, z ktorého mrazí: Tragédia nad Sitinou, kde zahynula posádka s dňovým dievčatkom

Nehoda si vyžiadala štyri ľudské životy, dnes ju pripomína pamätník. Zdroj: archív / Juraj Káčer

BRATISLAVA – Pandémia koronavírusu nás viac donútila tráviť čas v prírode, v lesoch. Pri prechádzkach často objavíte aj miesta, z ktorých mrazí. Najmä, keď zo stromu visí bábika. Presne na takéto miesto počas víkendu v bratislavskom lese narazil mestský poslanec Juraj Káčer so svojou rodinou. Fotky, ktoré zverejnil na sociálnej sieti, nás zaujali. V lesoch nad Sitinou objavil miesto havárie vrtuľníka, kde zahynula celá posádka s dňovým bábätkom.

 

„Každý víkend chodíme na prechádzky do prírody. V poslednej dobe sú to skôr lesy v okolí Dúbravky alebo Karlovky. V Dúbravke žijem už 36 rokov a mám lesy v okolí pomerne dobre zmapované a málokedy ma niečo prekvapí. Avšak na toto miesto som narazil prvýkrát,“ napísal Juraj Káčer. Na tragédiu, ktorá sa odohrala prvý januárový deň v roku 1998 si nespomína. Pre Zoznam.sk však priznal, že už niekoľko dní mu behá mráz po chrbte. Sám si tragický príbeh vyhľadal.

 

Na miesto tragickej nehody narazil počas prechádzky aj mestský poslanec Juraj Káčer. Zdroj: archív / Juraj Káčer

Čo sa vlastne stalo? Pamätníci alebo starší Bratislavčania si ešte spomenú na tragédiu, ktorá sa odohrala prvý januárový deň v roku 1998, keď nad Sitinou naposledy vydýchla štvorčlenná posádka, ktorá letela z Dolného Kubína na bratislavské Kramáre, zachrániť život jednodňovej Michaely. Malé dievčatko sa narodilo s vrodenou srdcovou cyanotickou chybou. Do nemocnice sa nedostala, jej život vyhasol v náručí záchranárky.

„Vrtuľník Lekárskej záchranárskej služby Bratislava štartoval o 14:00 s posádkou v zložení: pilot Jozef Maté, lekár MUDr. Karol Droppa, záchranárka Renáta Záhradníková. Do Dolného Kubína prileteli o 15:30. Po prevzatí dieťaťa na palubu vrtuľníka štartovali z Dolného Kubína o 15:45. Očakávaný prílet v Bratislave bol naplánovaný na 17:15 až 17:30. Vrtuľník však priletel skôr. Motory bolo počuť už o 17:05. Bola už tma. Poveternostné podmienky kritické – bola hmla,“ píše sa na stránke Mestského ústavu ochrany pamiatok v Bratislave.

 

Pri návšteve pamätníka vás zaujme bábika, umiestnená na strome. Zdroj: archív / Juraj Káčer

Heliport na Kramároch bol osvetlený diaľkovými reflektormi cisternového vozidla a na heliporte bol mechanik, ktorý sa podľa oficiálnych informácií snažil dávať svetelné signalizácie baterkou. No nesvietili pozičné červené svetlá ani na jednej z budov nemocnice na Kramároch. Svietilo iba červené pozičné svetlo na komíne teplárne Dérerovej NsP, teda 100 m juhozápadne od heliportu. Podľa správy, o 17:08 prišiel služobným vozidlom na heliport riaditeľ MUDr. Ján Kovalčík. Reflektormi vozidla dosvietil pristávací kríž a zapol na vozidle modrý maják. Zvuk vrtuľníka bolo v tej chvíli počuť západne od heliportu. „Zdravotníckou vysielačkou z paluby vrtuľníka bola odoslaná informácia, že nie je vidieť. Po tejto informácii zvuk motorov zanikol. Vysielačka na palube neodpovedala na selektívne volanie. Asi o 5 minút zdravotnícke operačné stredisko dostalo od pracovníkov policajného zboru informáciu o núdzovom pristátí na Poliankach niekde v okolí Veterinárnej polikliniky na ulici Pod brehmi. Tma a hmla sťažovali orientáciu v teréne. V oblasti ulice Pod brehmi je les. Bol vyhlásený stav tiesne a k miestu predpokladaného pristátia smerovali ambulancie, požiarne a policajné vozidlá. Miesto bolo lokalizované asi o 17:30 príslušníkmi policajného zboru,“ uvádza Mestský ústav ochrany pamiatok.

 

K tragédii došlo 1. januára 1998. Zdroj: archív / Juraj Káčer

Keď záchranné skupiny dorazili na miesto do neľahkého terénu, objavili už len trosky vrtuľníka Mi-2 OM-NIS. Vrtuľník spadol z výšky približne 30m. „Zadné dvere boli otvorené a pod otvorom na zemi ležal MUDr. Droppa s početnými zraneniami hlavy a s krvácaním z úst. Lapavo dýchal, nereagoval. Vyprostený spod trosiek bol naložený na nosidlá a resuscitovaný. Vo vnútri vrtuľníka bola zmes trosiek z prístrojov, vnútorného vybavenia a inkubátora. Pod inkubátorom na ľavej vnútornej stene ležala záchranárka Renáta s dieťaťom na hrudníku. Záchranárka i dieťa boli bez známok života. Renáta mala početné rezné rany, dieťa nemalo známky zranenia. Pilot bol zaklinený v troskách prednej časti, ležiaci na pravom boku na predných sedadlách, bez známok života. Po uvoľnení trosiek vyprosťovacou technikou boli prevezení na CPO Dérerovej NsP a dieťa na DFNsP, kde boli ohliadnutí súdnym lekárom,“ píše sa v oficiálnym záznamoch.

Dnes si túto smutnú tragédiu aj s obeťami pripomína pamätná doska nad Sitinou.

Poznáte aj vy zaujímavé miesta, o ktorých by sme mali vedieť? Pošlite nám tip.