Regióny Bratislava Trnava Trenčín Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Miliónové dotácie na výstavbu nabíjačiek pre elektromobily: Finančnú pomoc na nákup áut však nečakajte

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

BRATISLAVA – Alternatívne palivá, elektromobilita, zákaz predaja automobilov so spaľovacími motormi od roku 2035. To sú všetko radikálne zmeny a informácie, ktoré sa na slovenských motoristov valia v posledných týždňoch zo všetkých strán. Ale okrem množstva nepríjemných správ sú tu aj tie pozitívne.

 

Podpora výstavby nabíjačiek pre elektromobily, daňové úľavy či dotácie na elektromobily. To sú niektoré z opatrení, ktorými chce ministerstvo hospodárstva podporiť rozvoj elektromobility na Slovensku. Vyplýva to z Akčného plánu rozvoja elektromobility na roky 2022 – 2026, ktorý ministerstvo posunulo do medzirezortného pripomienkového konania. Do roku 2026 má na Slovensku napríklad pribudnúť viac ako 3000 nabíjačiek na elektromobily. „Na konci roka 2021 bolo na Slovensku v prevádzke približne 1020 verejne prístupných nabíjacích bodov v 430 lokalitách. Takmer tri štvrtiny (739 kusov) z nich bolo 22 kilowattových (kW) bodov na striedavý prúd (AC) a takmer jednu štvrtinu (222 kusov) tvorili rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Zvyšok (59 kusov) tvorili ultrarýchle DC nabíjacie body rozmiestnené hlavne v mestských uzloch,“ informuje rezort hospodárstva, ktorý zároveň navrhol podporu výstavby 228-mych ultrarýchlych nabíjačiek na transeurópskej dopravnej sieti.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

„Súčasťou by mala byť aj jedna, prípadne dve lokality vybavené technológiou na nabíjanie ťažkých úžitkových vozidiel. Investície by mali byť podporené sumou takmer 30 miliónov EUR z Plánu obnovy a odolnosti Slovenska,“ dodáva ministerstvo hospodárstva. Počíta sa s výstavbou minimálne 2600 verejne prístupných nabíjacích bodov na striedavý prúd, 500 verejne prístupných nabíjacích bodov na jednosmerný prúd a 2000 neverejných wallboxov. Ministerstvo nezavrhlo ani priamu podporu nákupu elektromobilov, aj keď zdroje financovania zatiaľ nespresnilo. Momentálne tak nie je vôbec jasné, ako štát pomôže s možnosťou finančne dotovať nákup elektroáut. Dotácie sú aktuálne zastavené a navyše Európska únia nám peniaze na tento účel v súčasnosti nedá. “Uvedené opatrenie je možné financovať priamo zo štátneho rozpočtu a aktívne hľadať spôsob, ako na daný účel použiť iné finančné zdroje,” uviedol rezort. Kľúčovým parametrom je podľa ministerstva zabezpečenie dlhodobého zdroja financovania minimálne po dobu troch rokov, s ročnou alokáciou 10 až 12 miliónov eur.

Jednorazové finančné zdroje, ako to bolo v prípade dotácií na nákup elektromobilov z rokov 2016 a 2019, totiž podľa Ministerstva priniesli pomoc len malému počtu užívateľov a hlavne trhovú neistotu. Zjednodušiť by sa mala výstavba nabíjacích staníc na parkoviskách bytových domov a legislatívne by sa malo vyriešiť nabíjanie služobného vozidla v domácnostiach, či znížiť daňový základ z používanie služobného vozidla na súkromné účely. „Zmenu v prípade schválenia návrhu čakajú aj registračné poplatky pri prihlasovaní vozidiel. Tie by po novom mali zvýhodňovať vozidlá s nižšími emisiami. Zelené evidenčné čísla by zároveň mali od roku 2025 dostávať iba elektromobily a vozidlá s vodíkovým pohonom. Rezort pre tieto vozidlá navrhuje viacero úľav, ako napríklad zvýhodnené sadzby za parkovanie, dočasnú možnosť využívania BUS pruhov či nižšie diaľničné poplatky,“ konštatuje ministerstvo dopravy.