BRATISLAVA – Alternatívne palivá, elektromobilita, zákaz predaja automobilov so spaľovacími motormi od roku 2035. To sú všetko radikálne zmeny a informácie, ktoré sa na slovenských motoristov valia v posledných týždňoch zo všetkých strán. Ale okrem množstva nepríjemných správ sú tu aj tie pozitívne.
Podpora výstavby nabíjačiek pre elektromobily, daňové úľavy či dotácie na elektromobily. To sú niektoré z opatrení, ktorými chce ministerstvo hospodárstva podporiť rozvoj elektromobility na Slovensku. Vyplýva to z Akčného plánu rozvoja elektromobility na roky 2022 – 2026, ktorý ministerstvo posunulo do medzirezortného pripomienkového konania. Do roku 2026 má na Slovensku napríklad pribudnúť viac ako 3000 nabíjačiek na elektromobily. „Na konci roka 2021 bolo na Slovensku v prevádzke približne 1020 verejne prístupných nabíjacích bodov v 430 lokalitách. Takmer tri štvrtiny (739 kusov) z nich bolo 22 kilowattových (kW) bodov na striedavý prúd (AC) a takmer jednu štvrtinu (222 kusov) tvorili rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Zvyšok (59 kusov) tvorili ultrarýchle DC nabíjacie body rozmiestnené hlavne v mestských uzloch,“ informuje rezort hospodárstva, ktorý zároveň navrhol podporu výstavby 228-mych ultrarýchlych nabíjačiek na transeurópskej dopravnej sieti.
„Súčasťou by mala byť aj jedna, prípadne dve lokality vybavené technológiou na nabíjanie ťažkých úžitkových vozidiel. Investície by mali byť podporené sumou takmer 30 miliónov EUR z Plánu obnovy a odolnosti Slovenska,“ dodáva ministerstvo hospodárstva. Počíta sa s výstavbou minimálne 2600 verejne prístupných nabíjacích bodov na striedavý prúd, 500 verejne prístupných nabíjacích bodov na jednosmerný prúd a 2000 neverejných wallboxov. Ministerstvo nezavrhlo ani priamu podporu nákupu elektromobilov, aj keď zdroje financovania zatiaľ nespresnilo. Momentálne tak nie je vôbec jasné, ako štát pomôže s možnosťou finančne dotovať nákup elektroáut. Dotácie sú aktuálne zastavené a navyše Európska únia nám peniaze na tento účel v súčasnosti nedá. “Uvedené opatrenie je možné financovať priamo zo štátneho rozpočtu a aktívne hľadať spôsob, ako na daný účel použiť iné finančné zdroje,” uviedol rezort. Kľúčovým parametrom je podľa ministerstva zabezpečenie dlhodobého zdroja financovania minimálne po dobu troch rokov, s ročnou alokáciou 10 až 12 miliónov eur.
Jednorazové finančné zdroje, ako to bolo v prípade dotácií na nákup elektromobilov z rokov 2016 a 2019, totiž podľa Ministerstva priniesli pomoc len malému počtu užívateľov a hlavne trhovú neistotu. Zjednodušiť by sa mala výstavba nabíjacích staníc na parkoviskách bytových domov a legislatívne by sa malo vyriešiť nabíjanie služobného vozidla v domácnostiach, či znížiť daňový základ z používanie služobného vozidla na súkromné účely. „Zmenu v prípade schválenia návrhu čakajú aj registračné poplatky pri prihlasovaní vozidiel. Tie by po novom mali zvýhodňovať vozidlá s nižšími emisiami. Zelené evidenčné čísla by zároveň mali od roku 2025 dostávať iba elektromobily a vozidlá s vodíkovým pohonom. Rezort pre tieto vozidlá navrhuje viacero úľav, ako napríklad zvýhodnené sadzby za parkovanie, dočasnú možnosť využívania BUS pruhov či nižšie diaľničné poplatky,“ konštatuje ministerstvo dopravy.