Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Na VODÍKOVÉ autá na Slovensku ZABUDNITE. Prioritu dostanú ELETROMOBILY

Prototyp auta s vodíkovým pohonom MH2 vystavený v slovenskom pavilóne na výstave Expo Dubaj . ZDROJ: TASR - Jakub Kotian

BRATISLAVA – Desaťročia boli neodmysliteľnou súčasťou automobilov spaľovacie motory – či už benzínové alebo naftové. Ale najmä od začiatku milénia sa karta začala meniť a do popredia sa dostávajú ekologickejšie druhy motorov a to predovšetkým elektromobily. Ich veľkou konkurenciou mali byť automobily na vodíkové palivové články, najmä v propagácii čistej ekológie.

 

Ale podľa najnovších informácii z Bruselu Európska únia  racionalizuje svoju vodíkovú stratégiu a odkláňa sa od podpory vodíkových technológií v rámci osobnej dopravy. Prednosť pri dekarbonizácii ovzdušia dostali elektromobily. Priority automobilové priemyslu sú tak viac menej dané. Postupné znižovanie výroby vozidiel so spaľovacími motormi a ich nahradenie elektromobilmi. Pričom s využitím vodíka sa uvažuje prioritne najmä v nákladnej doprave. Dôvody sú strategické.

Elektromobily sú z ekonomického aj environmentálneho pohľadu výhodnejšie ako automobily na vodík. Podľa portálu Euroactiv sa Európska únia odkláňa od podpory osobnej vodíkovej dopravy a zameria sa na využitie vodíka v rámci dekarbonizácie ťažkého priemyslu – pri energeticky mimoriadne náročnej výroby ocele. „Čistý vodík bude mať ústredné miesto v budúcej klimaticky neutrálnej ekonomike,“ povedala na predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.

 

Prototyp auta s vodíkovým pohonom MH2 vystavený v slovenskom pavilóne na výstave Expo Dubaj . ZDROJ: TASR – Jakub Kotian

Podľa informácii z Bruselu sa skončil sen o tom, že vozidlá na palivové vodíkové články sú budúcnosťou automobilového priemyslu. Pritom európsky projekt rozvoja vodíkových technológií mal byť podporený celkovou sumou 2 miliardy EUR. Kým v osobnej doprave dostanú prednosť elektromobily, Európska únia chce vodík využiť najmä v nákladnej doprave. Aj preto navrhla boli do roku 2030 v rámci európskej dopravnej siete vybudované čerpacie stanice na vodík.

Tie sa postavia na každých 150 km, ktorými chce Európska únia podporiť až 60 tisíc vodíkových nákladných vozidiel, ktoré by mali v Európe jazdiť práve do roku 2030. Prioritne iba na hlavných ťahoch využívaných medzinárodnou nákladnou dopravou. Aj preto na cestách v blízkej budúcnosti bude viac elektromobilov ako vodíkových áut, pritom aj vodíkové auto je v podstate elektromobil. Iba s tým rozdielom, že si energiu vyrába v palivovom článku z vodíka uloženého na palube.

 

Slovenský autobus na vodíkový pohon na Svetovej výstave Expo Dubaj. ZDROJ: TASR – Jakub Kotian

„Premenovanie európskeho projektu zameraného na podporu vodíka odráža posun v prioritách Komisie, od vodíkovej mobility smerom k menej kontroverznému využitiu. Ešte pred desiatimi rokmi sa zdalo, že elektromobily na palivové články sú budúcnosťou automobilového priemyslu. Dnes sa tento sen skončil,“ konštatuje pre topspeed.sk nemecký odborník na vodík Agor Energiewende Gniewomir Flis. Pritom je zaujímavé, že podporu osobnej dopravy na vodíkové palivové články dalo aj Ministerstvo hospodárstva SR.

Richard Sulík vidí vo vodíku veľký potenciál, ktorý by Slovensko nemalo premárniť. Aj z tohto dôvodu vznikla Národná vodíková stratégia. Cieľom stratégie je zvýšiť konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky a zároveň výrazne prispieť k uhlíkovej neutralite spoločnosti v súlade s Parížskou klimatickou dohodou, ku ktorej sa SR prihlásila. Stratégia definuje podmienky pre realizáciu vodíkových technológií v súlade s dlhodobým strategickým zámerom rozvoja SR do roku 2030, resp. 2050,“ píše sa v predkladacej správe.

 

 

Je známe video, na ktorom minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) pózuje pred vodíkovým vozidlom Toyota Mirai. „Toto je vodíkové auto. Nevyzerá uletene ako z nejakého sci-fi filmu a to preto, lebo vodík nie je žiadna hudba vzdialenej budúcnosti. Máme to už dnes v takýchto autách. Ministerstvo hospodárstva bude podporovať vodíkové technológie, lebo je to veľmi dobrý spôsob, ako prispieť k dekarbonizácii nášho priemyslu a životného prostredia. Čoskoro predstavíme Národnú vodíkovú stratégiu a našim cieľom je udomácniť vodík na Slovensku.“ hovorí Sulík vo videu na sociálnej sieti.

V súlade s Národnou vodíkovou stratégiou mali byť v Bratislave a v Košiciach vybudované vodíkové čerpacie stanice pre dopravné prostriedky. Pričom počiatočná investícia bude od jedného do štyroch miliónov eur. Slovensko navyše plánuje využívať vodík vo viacerých oblastiach. Okrem priemyslu a automobilovej dopravy aj na železniciach. Spomína sa výmena dieselových jednotiek vlakov za elektrické prostredníctvom palivových vodíkových článkov.