Regióny Bratislava Domáce

NEPRÍJEMNÁ správa a ŠOK. Hromadná doprava aj odvoz odpadu môžu ísť v Bratislave extrémne hore

Spoplatnenie časti obchvatu sa dotkne DPB i OLO, mesto nesúhlasí Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Spoplatnenie časti diaľničného obchvatu v Bratislave pre nákladnú dopravu nad 3,5 tony sa má dotknúť aj vozidiel bratislavskej mestskej hromadnej dopravy či mestskej firmy Odvoz a likvidácia odpadu (OLO). Upozornilo na to mesto Bratislava, ktoré spoločne s Dopravným podnikom Bratislava, firmou OLO a Bratislavskou integrovanou dopravou uplatnilo v medzirezortnom pripomienkovom konaní pripomienky k návrhu vyhlášky.

 

“Zmena bude mať priamy vplyv na náklady verejnoprospešnej služby, ktorou je verejná doprava a iné služby. Vyplýva nám z nej totiž vybaviť vozidlá palubnou jednotkou, čo predstavuje pre Dopravný podnik Bratislava ďalšiu finančnú záťaž,” uviedla  hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová. Zaobstaranie a prevádzka mýtnych jednotiek predstavuje podľa hlavného mesta zvýšenie nákladov o takmer 400.000 eur ročne. Magistrát tvrdí, že zdroje, ktoré by mohli smerovať na rozvoj a podporu MHD, tak budú využité neefektívne na prevádzku a udržiavanie systému palubných jednotiek. Prípadne na úhradu nevyhnutného mýta pri prejazde celým vymedzeným úsekom. Bratislavská samospráva pripomína, že Dopravný podnik Bratislava pritom už v súčasnosti cez palubné počítače autobusov disponuje exaktnými údajmi, z ktorých je zrejmá intenzita a zaťaženie cestnej siete. Nevidí preto dôvod dodatočne ho merať a vyhodnocovať mýtnym systémom.

“Uvítali by sme preto, ak by Národná diaľničná spoločnosť prehodnotila administratívne povinnosti, ktoré súvisia s mýtnymi jednotkami,” podotkla Rajčanová. Mesto Bratislava zo strany ministerstva dopravy o pripravovaných zmenách vo vyhláške, ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest I. triedy a ciest II. triedy s výberom mýta pre nákladnú dopravu, priamo informované nebolo. Tvrdí, že sa to dozvedelo na rokovaní k maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach v Bratislave, ktorú magistrát inicioval. “Ak spoplatnenie spôsobí presunutie tranzitnej dopravy z mimoriadne vyťaženého Prístavného mosta na nový diaľničný obchvat diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, takéto odľahčenie dopravy, samozrejme, privítame,” skonštatovala hovorkyňa.

 

Spoplatnenie časti obchvatu sa dotkne DPB i OLO, mesto nesúhlasí Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Dva existujúce úseky obchvatu Bratislavy diaľnic D1 a D2 sú od 1. januára opäť zaradené do siete vymedzených úsekov ciest a od 1. marca budú aj spoplatnené. Ide o úsek Lamač – Pečňa na diaľnici D2 a nadväzujúci úsek Pečňa – Prístavný most na diaľnici D1. Sieť vymedzených úsekov ciest doplnia tiež tri úseky ukončeného projektu D4/R7 pri Bratislave medzi Jarovcami a Račou na diaľnici D4. Na vonkajšom obchvate Bratislavy bude modifikovaný jeden vymedzený úsek cesty. Ministerstvo dopravy zmeny zdôvodnilo snahou odľahčiť dopravu v Bratislave, a to najmä presunom časti tranzitnej dopravy z Prístavného mosta, ktorý je najvyťaženejším mostom na Slovensku, na obchvat D4/R7. Pre osobnú dopravu nie sú predmetné úseky spoplatnené.

 

Nové úseky a križovatka Tribklavina by mali zrýchliť a zjednodušiť dopravu v Bratislave a okolí. ZDROJ: Národná diaľničná spoločnosť

„V súčasnosti prebieha rokovanie medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a Dopravným podnikom, kde spoločne hľadáme riešenia, aby vybavenie OBU jednotkami pre vozidlá Dopravného podniku bolo zrealizované čo najkomfortnejšie a v súlade s príslušnými zákonmi. Len uvedieme, že vybavenie OBU jednotkami je povinnosť v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona NR SR č. 474/2013 o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií v znení neskorších predpisov. Úseky bratislavskej D1 a D2 sú úseky bez úhrady diaľničnej známky, úseky D4 a R7 sú s povinnosťou úhrady diaľničnej známky v zmysle osadeného dopravného značenia,“ uviedla vo svojom stanovisku Národnú diaľničnú spoločnosť.