Pezinok Senec Regióny Bratislava Trnava Galanta Komárno Nové Zámky Top

NESCHOPNOSŤ POKRAČUJE Osobné vlaky v Bratislave opäť nejazdia a tak skoro ani nebudú

Osobná vlaková doprava v Bratislave a okolí stále kolabuje. ZROJ: ZSSK

BRATISLAVA – Už niekoľko mesiacov je osobná vlaková doprava v Bratislave a okolí v katastrofálnom stave. Týždeň čo týždeň nejazdia desiatky spojov a situácia sa vôbec nemení. Aj v nasledujúcom týždni nebude totiž na najviac vyťažených úsekoch jazdiť množstvo vlakov a cestujúci sa tak musia pripraviť na extrémne problémy. 

 

Nedostatok rušňovodičov, covidová situácia, dovolenky, choroby – zo strany Železničnej spoločnosti Slovensko je to stále tá istá obohraná pesnička. Pritom situácia sa nemení. Aj v týždni od 14. do 18.februára bude výpadok spojov v Bratislave a okolí enormný. Na linke Bratislava –  Šurany / Nové Zámky a späť nejazdí jeden vlak. Na linke Pezinok – Bratislava – Malacky a späť dva vlaky. Najdramatickejšia je naopak situácia na strategickej linke Trnava – Bratislava – Kúty a späť, kde pre výpadok rušňovodičov nebude jazdiť až 28 vlakov, čo je neskutočné číslo a najmä nevysvetliteľné. Pritom kompenzácia alebo alternatívna doprava zo strany  Železničnej spoločnosti Slovensko je takmer nulová. Od začiatku roka je výpadok osobnej vlakovej dopravy v Bratislave abnormálny – sú to stovky spojov, ktoré nejazdia, pričom ani nie je jasné, kedy sa situácia výrazne zmení alebo vráti do normálneho stavu. O informácie k celej situácii sme požiadali aj Železničnú spoločnosť Slovensko. Odpovede na naše otázky nám poslala Katarína Danková, z odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko.

 

Osobná vlaková doprava v Bratislave a okolí stále kolabuje. ZROJ: ZSSK

Dokedy bude osobná vlaková doprava v Bratislave a okolí obmedzená a za akého dôvodu je situácia v tomto smere stále nemenná a katastrofálna?

Robíme aj naďalej všetko preto, aby k výpadkom vo forme odrieknutých vlakov na tratiach nedochádzalo, prípadne, ak je to nutné, dochádzalo iba minimálne. Zo dňa na deň sa však situácia s nedostatkom zamestnancov v prevádzkovej profesii rušňovodič v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), bohužiaľ, vyriešiť nedá a v tomto momente nevieme predikovať, dokedy potrvá. Aktuálne (údaj k 7. 2. 2022) nám chýba 173 rušňovodičov, čo je vyvolané nielen zastavením ich prípravy v pandémii a fluktuáciou ku konkurencii, ale hlavne zvyšovaním našich výkonov. Na viac výkonov potrebujeme viac rušňovodičov. Teraz ich máme 1 206. Na západnom Slovensku (pracoviská Bratislava, Nové Zámky, Leopoldov) nám chýba 61 rušňovodičov.

Aká je situácia s náborom nových rušňovodičov, ktorých nedostatok je podľa Železničnej spoločnosti Slovensko hlavným dôvodom výpadku osobnej vlakovej dopravy v Bratislave a okolí?

Aktuálne je v procese príprav na povolanie rušňovodiča ZSSK 150 kandidátov, z toho 78 v 3 kurzoch a zvyšok je na výcviku po kurze. V priebehu tohto roka 109 z nich ukončí vzdelávanie a výcvik a nastúpi na výkon práce rušňovodiča. Prví „noví“ rušňovodiči nastúpia do výkonu už v marci tohto roka. Následne budú úspešní absolventi nasadzovaní na trate podľa prevádzkovej potreby a dosiahnutej kvalifikácie.

 

Osobná vlaková doprava v Bratislave a okolí stále kolabuje. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Uvažuje Železničná spoločnosť Slovensko nad alternatívnou dopravou v úsekoch, kde je mimoriadny výpadok spojov a to na najmä na trase Kúty – Bratislava – Trnava a späť?

 Odriekanie sa naďalej týka najmä úseku Bratislava – Trnava a späť, kde je tento týždeň každý deň odrieknutých 28 osobných vlakov, dva vlaky sú odrieknuté na trati Pezinok – Bratislava – Malacky a späť a jeden vlak v úseku Galanta – Bratislava-Petržalka. Časové polohy všetkých vlakov nájdete na tomto zozname, ktorý pravidelne aktualizujeme à https://www.zssk.sk/aktuality/odrieknute-vlaky/. Na trati Trnava – Bratislava je počas pracovných dní odriekaná ucelená linka vlakov premávajúcich medzi Bratislavou-Novým Mestom a Trnavou. Odrieknutie ucelenej linky je technologicky vzhľadom na obeh a použitie vlakových súprav, ako aj na turnus rušňovodičov a s prihliadnutím na využívanie vlakov cestujúcimi v súčasnosti najvhodnejším riešením. Čo sa týka počtu spojov, je pre obraznosť vhodné uviesť, že na danej linke v sú rámci prímestskej dopravy vedené nasledovné vlakové spojenia:

  • 50 vlakov kategórie Os linky Bratislava hl. st. – Trnava, ktoré sú celodenne vedené v hodinovom intervale;
  • 19 vlakov kategórie REX na linke Trenčín/Trnava – Bratislava hl. st., ktoré sú vedené ráno a poobede, teda počas dopravných špičiek v hodinovom intervale.

Vzhľadom na súčasnú pandemickú situáciu a využívanie vlakov cestujúcimi nedochádza k preplneniu vyššie uvedených vlakových liniek z dôvodu odriekania vlakov linky Bratislava-Nové Mesto – Trnava.