PARADOX a ŠOK: Slovensko je svetovým lídrom vo výrobe automobilov, doma máme najstaršie autá v Európe

BRATISLAVA – Nedostatok nových automobilov, zdražovanie, rast cien služieb, náhradných dielov, pohonných hmôt alebo správnych poplatkov. Situácia na trhu s automobilmi je pre všetkých slovenských motoristov frustrujúca. Nielen polovodičová kríza tak bude obmedzujúcim faktorom v predaji nových áut aj v roku 2022, čo spôsobí, že sa bude stále predávať viac starých a ojazdených áut.

 

Predaj áut zaznamenal v Európe v roku 2020 6-ročné minimum a napriek čiastočnému zmierneniu pandemických reštrikcií vo väčšine krajín EÚ sa predaj nových áut ani v roku 2021 nezvyšoval. Väčšina krajín EÚ (18 z 26 krajín EÚ s údajmi o predaji áut), vrátane Česka (2,9 %) a Slovenska (1,5 %), síce zaznamenali medziročný nárast predajov, niektoré dokonca aj pomerne významný (Grécko o 27 %, Chorvátsko o 23 %, Írsko o 21 %, či Estónsko o 20 %), ale najväčší európsky trh s novými autami, Nemecko, sa medziročne prepadol o takmer desatinu (9,3 %). „Pohľad na priebeh predajov nových áut v Európe naznačuje, že za ich chýbajúcim zotavením v minulom roku nie je ani tak nízky dopyt, ale skôr nepriame dôsledky pandémie na globálne subdodávateľské reťazce. Výpadky v dodávkach komponentov citeľne znižovali ponuku nových áut v Európe, ktorá tak nedokázala pokrývať zotavujúci sa dopyt,“ vysvetľuje analytik Ľubomír Koršňák.

Celkovo sa očakávalo, aj na základe skúsenosti z roku 2020, že v roku 2021 príde k zotaveniu predajov áut v Európe. „Tieto očakávania sa však ani zďaleka nenaplnili. V priemere sa v druhej polovici roka predalo v EÚ až o 15 % menej nových áut ako v jeho pandémiou stále ovplyvnenej prvej polovici, dodal Koršňák. Aj preto sa na Slovensku stále darí predaju starých a ojazdených vozidiel. Podľa Európskeho zväzu výrobcov automobilov ACEA sme boli v štatistike priemerného veku áut ku koncu roka 2020 až na úplnom konci rebríčka. Horší sú iba Litva, Rumunsko, Estónsko, Grécko, Chorvátsko a paradoxne aj Česko. Priemerný vek slovenských áut je až 14,3 roka. Je to nielen nízkou schopnosťou kupovať si nové autá každých 5 až 7 rokov, ale aj legislatívou. Na Slovensku je totiž stále výhodné si zabezpečiť staré autá. Dôvodom je nákupná cena, nízke povinné poplatky, ako sú zákonné poistky či technické kontroly alebo schopnosť opraviť si všetko doma „na kolene“.

 

Priemerný vek automobilov na Slovensku je jeden z najnižších v Európskej únii. ZDROJ: ACEA

To má samozrejme vplyv na bezpečnosť na cestách aj znečisťovanie životného prostredia, ktoré je u nás iba propagandou politických strán a nie systémovým riešením. Napokon po otvorení trhu v rámci Európskej únie sa môžu staré autá dovážať prakticky bez obmedzenia. Výnimkou nie sú ani 20 a 30 ročné autá, ktoré aj napriek svojmu veku a stavu majú platné technické kontroly. Iróniou je, že ľudia si častokrát kúpia lacné staré auto na rok či dva, nemajú s nim žiadne náklady na údržbu, servis, správne poplatky STK a podobne a keď sa im pokazí, tak ho nechajú stáť na parkovisku pred domom. Na večné veky.

Podobný problém majú aj v Česku. Stáva sa napríklad, že niekto s autom najazdí 300 tisíc kilometrov. Na Západe by sa takéto auto okamžite zošrotovalo, pretože by ho už nikto nechcel, neprešlo by cez STK, policajti by ho na ceste zastavili. U nás cez STK prejde, kúpi ho niekto za päť tisíc, nič do neho neinvestuje, žiadna údržba, jazdí s ním rok, kým ho zadrie a kúpi si za päť tisíc ďalšie. Nemá s tým žiadne náklady. Alebo pokiaľ je ešte auto funkčné, kúpi ho niekto ďalší. Takáto filozofia v normálnych krajinách nie je. V Nemecku by si nikto nedovolil jazdiť s takýmto starým autom, pretože by sa nedoplatil“ hovorí Josef Pokorný z Českého zväzu dovozcov automobilov.

 

Parkovacia politika na Slovensku sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

Pritom, nuž a to je najväčší paradox, Slovensko aj naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel per capita, v prepočte na 1 000 obyvateľov sa v roku 2021 vyrobilo 184 vozidiel. Podiel automobilovej výroby na celkovej priemyselnej výrobe Slovenska dosiahol 47,7 percent. Automobilový priemysel sa podieľal na celkovom exporte krajiny viac ako 42 percentami. Počet zamestnancov v automobilovom priemysle zaznamenal mierny pokles, priama zamestnanosť dosiahla výšku 164 tisíc pracovníkov, agregovaná 245 tisíc zamestnancov. Podľa predbežných výsledkov sa v roku 2021 vyrobilo na Slovensku niečo viac ako 1 000 000 automobilov, čo je v porovnaní s predošlým rokom mierny nárast o približne 4 percentá. S rovnakým objemom produkcie sa počíta aj v roku 2022. Len pre zaujímavosť, vo februári tohto roku opustilo výrobnú linku 15-miliónte vozidlo, vyrobené na Slovensku. V minulom roku sa v porovnaní s predchádzajúcim zvýšil počet registrácií nových automobilov o 2,87 percent, čo celkovo predstavuje počet 87 347 vozidiel.

Celkový trend registrácií nových vozidiel mal v kategórii nových osobných vozidiel M1 klesajúci charakter. K poklesu došlo v kategórii malé vozidlá (4,13 percent), ako aj pri vozidlách nižšej strednej triedy (0,77 percent). Naopak výraznejší nárast bol opätovne zaznamenaný pri vozidlách SUV (6,93 percent). Pri štatistike registrácií podľa vlastníkov, došlo k poklesu pri fyzických osobách, naopak k nárastu pri právnických subjektoch. Tu sa prejavuje fakt, že aj fyzické osoby začínajú stále viac na nákup vozidla využívať finančné produkty ako úver alebo lízing. Zaujímavá je štatistika, respektíve porovnanie registrácie nových a individuálne dovezených vozidiel. Tu vidíme nárast pri individuálne dovezených vozidlách (nové a jazdené) o 3 846 vozidiel v porovnaní s rokom 2020.

 

V Bratislave je s parkovaním obrovský problém. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Stále neuspokojivá je situácia pri veku individuálne dovezených automobilov, kde pretrváva vysoký počet automobilov starších ako 5 rokov, ktoré predstavujú viac ako 60 percent zo všetkých individuálne dovezených vozidiel v roku 2021. Sú to prevažne vozidlá s emisnou normou EURO 5 a nižšou. Takéto vozidlá sú postupne vylučované z významných európskych miest a obmedzenia pribúdajú. Nie dobrá je aj situácia pri registrácii nových osobných vozidiel podľa paliva. Aj preto je tu čoraz väčší posun automobiliek k produkcii vozidiel s alternatívnym pohonom a to v snahe splniť prísne regulácie na celkové emisie produkovaných áut.

„Slovensko zaostáva oproti Európe v počte zaregistrovaných vozidiel s nízkymi alebo nulovými emisiami (BEV+PHEV). Je to dôsledok neexistencie podpory. Na druhej strane sa nám zvýšila vekovosť individuálne dovezených vozidiel, kde segment vozidiel starších ako 15 rokov zaznamenal nárast trhového podielu o 1,57 percenta, pričom bolo dovezených až 8 508 takýchto vozidiel. Je zarážajúce, že počet individuálne dovezených vozidiel s vekom nad 5 rokov predstavoval až 49 percent z počtu predaných nových vozidiel,“ skonštatoval Pavol Prepiak, výkonný viceprezident a predseda Divízie dovozcov automobilov Združenia automobilového priemyslu na Slovensku. „Napriek tomu, v tomto roku predsa len už očakávame rast predajov nových áut v Európe, hoci na predpandemické úrovne sa v dôsledku nepostačujúcej ponuky predaje stále pravdepodobne nedostanú. Polovodičová kríza by sa počas roka mala postupne zmierňovať, hoci plne najskôr odznie až v budúcom roku,“ dodal Koršňák.

 

Viac o téme: ACEA, automobily, ceny, dovoz, , motoristi, PHM, šoféri, správne poplatky, technická kontrola, vodičský preukaz, vývot, zdražovanie, Združenie automobilového priemyslu na Slovensku

Súvisiace články