Parkujete v mestách a obciach na CHODNÍKOCH? Tento rok sa to SKONČÍ! 

BRATISLAVA – Chaos a zmätok. Tak možno definovať aktuálnu situáciu okolo (ne)parkovania na chodníkoch v mestách a obciach na Slovensku. Poslanci najskôr prijali novelu cestného zákona, podľa ktorej bolo od 1.marca 2022 zakázané parkovať na chodníkoch, aby jej platnosť neskôr po množstve pripomienok posunuli až na október 2023.

 

Samosprávy si tak situáciu s parkovaním riešia po svojom a pomaly sa pripravujú na začiatok platnosti kritizovanej novely. Podľa nového totiž motorové vozidlá nebudú môcť parkovať na chodníku priľahlom k ceste ani pri zachovaní voľného priestoru 1,5 metra. Parkovať na chodníku môžu v zásade iba vtedy, ak to dovolí dopravná značka.  „V mimoriadne exponovaných lokalitách spôsobí táto nová úprava mnohým obciam, respektíve mestám a mestským častiam, parkovací kolaps, keďže vzhľadom na počet áut tieto jednotky územnej samosprávy jednoducho nemajú a do tejto doby nestihnú vytvoriť nové parkovacie miesta, respektíve vyznačiť dopravné značenie, ktoré umožní parkovanie na chodníkoch,“ hovorili samosprávy na novelu cestného zákona v praxi.

Zatiaľ je všetko po starom a motorové vozidlá môžu v prechodnom období parkovať na chodníku podľa doterajších pravidiel, a to až do 30. septembra 2023. Čiže pri zachovaní voľnej šírky na chodníku v rozsahu 1,5 metra. Do 30. septembra 2023 možno mimo zóny zákazu státia alebo parkovacej zóny zastaviť alebo stáť s vozidlom s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 800 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m aj vtedy, ak to nie je určené dopravnou značkou alebo dopravným zariadením,“ uvádza sa v novele. Návrh zákona o cestnej premávke už podpísala aj prezidentka Zuzana Čaputová s tým, že sa skrátilo prechodné obdobie , ktoré pôvodne malo byť až do 31. marca 2024.

 

Parkovanie motorových vozidiel je možné do 30.septembra 2023. Ilustračné foto. ZDROJ: archív zoznam

Navyše sa upravila aj najvyššia hmotnosť vozidla, ktoré môže stáť na chodníku pri dodržaní ostatných pravidiel a to z 3500 kilogramov na 2800 kilogramov. Dôvodom je, že chodníky sú projektované zhruba na nosnosť 2800 kg a týmto spôsobom sa vylúčia z parkovania veľké dodávky. Pozor si musia dať aj majitelia áut kategórie MPV, SUV alebo elektromobilov. Podľa ďalšej úpravy sa do novely cestného zákona pridali aj elektrické kolobežky, ktoré by podľa pôvodného znenia nemohli byť zaparkované na chodníku. Ale aj jedna dobrá správa pre motoristov, ktorý v prechodnom období od 1.marca 2022 do účinnosti novely po podpise prezidentkou dostali pokutu za parkovanie na chodníku. Správne konanie o jeho priestupku sa v ich prípade zastavuje. „Ak niekto v tom medziobdobí dostal pokutu za to, že zaparkoval na chodníku a všetko ostatné bolo dodržané, to znamená, 1,5 metra miesta pre chodcov zostalo a ani žiaden iný paragraf zákona o cestnej premávke neporušil a nezaplatil pokutu na mieste, tak účinnosťou tohto zákona sa správne konanie o tomto priestupku zastaví, lebo zanikne trestnosť tohto porušenia zákona,“ skonštatoval predkladateľ novely zákony poslanec Peter Cmorej.

Viac o téme: cestovanie, doprava, dopravné značky, motorové vozidlá, novela cestného zákona, parkovanie, parkoviská, pokuty, predpisy, samosprávy, sankcie

Súvisiace články