Kategórie Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce

POZOR NA JAZDU v TUNELI! Platia nové bezpečnostné predpisy a pravidlá

Pri mimoriadnej situácii v tuneloch treba dodržiavať pravidlá a predpisy. ZDROJ: fb NDS

BRATISLAVA – Slovensko je počtom vyrobených automobilov za rok jedným z lídrov na európskom trhu. Ale čo sa týka kvality ciest, veľkosti diaľničnej siete alebo vekového priemeru vozového parku, tam už to také slávne nie je. Ani v oblasti šoférskych zručnosti, praxe, či pri dodržiavaní dopravných predpisov to nie je na Slovensku žiadna sláva.

 

Dnes má vodičský preukaz takmer každý a takmer každý si aj myslí, že sa za volantom narodil, že vie jazdiť ako Schumacher a veľkú prax ani nepotrebuje. Potom nikoho neprekvapí ako sa u nás jazdí. Odbočovanie bez smeroviek, jazda cez plnú čiaru, v protismere, na červenú a bez svetiel, ignorovanie „stopky“, zastavovanie na zákaze státia a zastavenia alebo nedodržiavanie povolenej rýchlosti. Ukážkovým príkladom je v tomto smere aj jazda v tuneli, ktorá patrí k najrizikovejším a najnebezpečnejším vôbec. Pre ľudí, ktorí trpia klaustrofóbiou, ktorí majú strach v zúžených, tmavých priestoroch, ktorých je medzi šoférmi viac ako dosť, je to hotový armagedon.

Preto je na mieste otázka, či viete čo robiť v prípade nehody alebo požiaru v tuneli. Panika, šok, hystéria, stres a nervozita sú totiž hlavnými sprievodnými javmi pri riešení podobných kritických situácii. Pritom sa im dá ľahko predísť. Stačí jednoduchá vec, dodržiavať predpisy. Medzi elementárne a veľmi časté chyby pri haváriách v tuneli totiž patrí nedodržiavanie rýchlosti a vzdialenosti v tuneli. Veď napríklad pri 80 kilometrovej rýchlosti by mala byť vzdialenosť medzi vozidlami 70 metrov.

 

“Medzi chyby patria aj zvýšená nepozornosť, nesledovanie dopravného značenia a nerozsvietenie stretávacích svetiel. Vodiči by nikdy nemali podceňovať zásoby paliva, nevchádzať na diaľnicu s rezervou nádrže a už vôbec nie do tunela. Úplnou absurdnosťou, životu ohrozujúcou je otáčanie sa do protismeru,“ hovorí Peter Schmidt, bezpečnostný technik pre tunely Národnej diaľničnej spoločnosti. Ak ste už účastníkom dopravnej nehody v tuneli, potom by ste mali dodržiavať aspoň základné pravidlá na prežitie.

“Pri havárii je potrebné okamžite poskytnúť prvú pomoc, vyhľadať najbližšiu SOS kabínku a spojiť sa s operátorom tunela, ktorý vás bude inštruovať. Nevolajte mobilom, pretože pri množstve volajúcich to môže spôsobiť obsadenosť mobilnej siete, naviac ak voláte z SOS kabínky, tak sa priamo spojíte s operátorom tunela, ktorý vás vidí na kamerách, vie najlepšie vyhodnotiť situáciu a vie vás inštruovať o ďalšom postupe a zároveň rýchlo privolá potrebnú pomoc. Ak stojíte v kolóne, tak odstavte vozidlo čo najbližšie k obrubníku, čím sa automaticky vytvorí záchranárska ulička, vypnite motor a čakajte na ďalšie pokyny polície, respektíve pracovníkov tunela,“ povedal Schmidt.

 

Záchranné priestory v tuneloch pri mimoriadnej situácii. ZDROJ: fb NDS

Mimoriadne stresujúcou situáciou je požiar v tuneli, na ktorý vás nikto nikdy nepripraví, ale ak viete čo máte robiť, aspoň vám to celú situáciu zjednoduší. Ak ste priamymi účastníkmi nehody s požiarom (môže byť aj požiar nákladu), bezodkladne treba použiť hasiaci prístroj z SOS kabínky. V prípade, že je požiar väčšieho rozsahu a je zrejmé, že hasiaci prístroj nepostačuje, je potrebné vyslobodiť spolujazdcov a okamžite opustiť tunel najbližším únikovým východom podľa značenia na stenách tunela,“ dopĺňa informácie Peter Schmidt. SOS kabínky sú v tuneloch od seba vzdialené maximálne 150 metrov a okrem priameho spojenia s operátormi v nich nájdete aj dva hasiace prístroje.

“Núdzové zálivy sú od seba vzdialené maximálne 750 metrov, avšak v tuneloch s dĺžkou pod 1 500 m máme aspoň jeden približne v strede tunela. Nabehli sme na unifikáciu tunelov, s cieľom pasívnej bezpečnosti. To znamená, že nech ste v ktoromkoľvek tuneli na Slovensku, má rovnaké farebné vyhotovenie únikových dvier, SOS dvier, navádzacieho evakuačného systému. Ďalej aj suchovody v priečnych prepojeniach, transportné vozíky v únikových cestách jednorúrových tunelov, päť zón tunelového rozhlasu ako aj mnohé iné dôležité prvky zaručujúce bezpečnosť,“ dodal bezpečnostný technik pre tunely Národnej diaľničnej spoločnosti Peter Schmidt.

 

Značenie v tuneloch na Slovensku. ZDFROJ: NDS

1 – Premenné dopravné značenie, 2 – Premenná značka, 3 – Semafor, 4 – Núdzový záliv, 5 – SOS kabína, 6 – Výstražný blikač, 7 – Reproduktor

8 – Núdzový východ, 9 – Značenie únikových ciest, 10 – Dvere hydrantu, 11 – Ventilátory, 12 – Osvetľovacia sústava, 13 – Dopravné gombíky