Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Prevratná novinka pre motoristov. Nabíjačky pre elektromobily budú mať povinne terminály na platobné karty

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. Zdroj: TASR

Návrh Švajčiarskej konfederácie s názvom „Nariadenie o obmedzeniach a zákazoch používania elektrickej energie“ počíta s drastickými opatreniami, kde súkromné používanie elektromobilov bude povolené len na absolútne nevyhnutné cesty, napríklad výkon povolania, nakupovanie, návštevy lekára, účasti na náboženských podujatiach alebo účasti na súdnych pojednávaniach. Kým v Nemecku budú povoľovať nabíjanie elektromobilov iba v presne určených časoch. Čo v prípade prijatia podobnej legislatívy znamenalo koniec éry rozvoja elektromobilov v Európskej únii v podobe ako ju poznáme dnes.

„Je to pragmatické opatrenie pre prípad nedostatku elektrickej energie. Nemecko na návrh ekoteroristov odstavilo svoje jadrové elektrárne a v kombinácii obmedzených dodávok plynu z Ruska v dôsledku vojny na Ukrajine, má energie ešte menej. Preto sa pripravuje na takéto reštrikcie. Ide o legislatívne  zadefinovanie čo pri ktorom regulačnom stupni sa môže a čo nie. Pritom tieto regulačné stupne môžu byť vyhlasované aj na určité hodiny počas dňa. Preto sa spomína nabíjanie len počas určitých hodín, keď bude platiť menej prísny stupeň. Tento stav vôbec nemusí znamenať koniec elektromobilov, nakoľko sú elektromobily aj hybridné, ktoré sa s takýmto problémom dokážu vysporiadať,“ doplnil Drahovský.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. Zdroj: TASR

Európska únia podporuje rozvoj bezemisnej dopravy s cieľom uhlíkovej neutrality EÚ. Pre takúto dopravu je dnes technologicky najdostupnejšie riešenie akumulátormi poháňané vozidlá. Švajčiarsko ako nečlenská krajina Európskej únie môže na svojom území zvádzať vlastné opatrenia. Úlohou výrobcov vozidiel je dodať na trh výrobky, ktoré technickými normami definujú nariadenia Európskej únie. Zodpovednosť za dostatočnú kapacitu výroby elektrickej energie a primeraný rozvoj infraštruktúry je úlohou členských krajín Európskej únie definovaný v smernici a pripravovanom nariadení o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá. Nepredpokladáme preto podobné radikálne obmedzenia v štátoch Európskej únie,” doplnil Viktor Marušák, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku.

Zaujímalo nás, či je pripravovaný zákaz používania elektromobilov počas zimy možný a realizovateľný aj na Slovensku. Regulačné stupne sú na Slovensku definované desiatky rokov, takže to už na Slovensku platí dávno. Akurát nikto sa verejne nevyjadril o tom, do ktorého regulačného stupňa nabíjacie stanice elektromobilov spadajú, lebo ešte nenastala situácia, že by to bolo treba riešiť,“ zdôraznil dopravný analytik Jozef Drahovský.  Na Slovensku dosahuje podiel elektrických a Plug-in hybridných vozidiel, ktoré môžu využívať elektrické nabíjaciu infraštruktúr menej ako 0,3% z celkového počtu vozidiel do 3,5t. Potreba elektrickej energie pre takýto počet vozidiel predstavuje štatistickú chybu pre celkovú spotrebu elektrickej energie na Slovensku,” doplnil Marušák.