Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

REVOLÚCIA v doprave a cestovaní: Na Slovensku sa začína sériová VÝROBA LIETAJÚCICH ÁUT

Lietajúce auto AirCar získalo osvedčenie o letovej spôsobilosti. Zdroj: Glob.sk / Archív Štefan Klein

BRATISLAVA – Dopravný úrad Slovenskej republiky už vydal osvedčenie o letovej spôsobilosti lietajúcemu autu, ktoré je schopné dosiahnuť rýchlosť nad 160 kilometrov za hodinu (km/h) a výšku nad 2500 metrov. Ako prvá o tom informovala britská televízia BBC.

 

Hybridné auto-lietadlo AirCar je vybavené motorom BMW a jeho transformácia z auta na lietadlo trvá dve minúty a 15 sekúnd.Certifikácii predchádzalo 70 hodín letových testov a viac ako 200 vzletov a pristátí. „Certifikácia AirCar otvára dvere sériovej výrobe veľmi efektívnych lietajúcich áut,“ povedal konštruktér a vedúci celého projektu Štefan Klein. „Je to oficiálne a konečné potvrdenie našej schopnosti navždy zmeniť cestovanie na stredné vzdialenosti,“ dodal. Lietajúce auto absolvovalo vlani v júni 35-minútový let medzi letiskami v Nitre a Bratislave.

Spoločnosť pre BBC News uviedla, že plánuje „v blízkej budúcnosti letieť z Paríža do Londýna“. Dr. Steve Wright, vedúci výskumný pracovník v oblasti avioniky a leteckých systémov na University of West of England, v tejto súvislosti povedal, že najnovšie správy sú pre spoločnosť krokom vpred na ceste k cieľu. Je tak „opatrne optimistický“, že jedného dňa uvidí zopár lietajúcich áut, aj keď podľa neho ich stále čaká kus cesty, ktorú musia ešte prekonať.

 

Štefan Klein je zakladateľom a výkonným riaditeľom spoločnosti KleinVision. Zdroj: Klein Vision

Prvým priekopníkom auta, ktoré dokáže nielen jazdiť po ceste, ale aj lietať, je Štefan Klein z Nitry. Vášnivý letec nosil v hlave myšlienku na lietajúce auto od detstva a teraz sa mu ho podarilo zostrojiť. Štefan Klein je prvým Slovákom, ktorý v lietajúcom aute aj letel. Klein sa téme lietajúcich áut venoval aj vo svojej diplomovej práci ešte ako študent Strojníckej fakulty. Na prvom koncepte aeromobilu pracoval od roku 1990, k čomu mu pomáhalo tiež štúdium dizajnu. „Vytvoril som desiatky prototypov nielen elektromobilov, ale aj lietajúcich áut, až som sa napokon dopracoval k takému, ktoré bolo schopné lietať,“ prezradil tvorca prvého slovenského aeromobilu.

Do histórie sa zapísal v roku 2014, keď so svojím výtvorom AeroMobil 3.0 absolvoval prvý let nad Nitrou. Všetko sa začalo v malej dielni na nitrianskom letisku , kde partia ľudí pod vedením Štefana Kleina pracovala na novom lietajúcom automobile. „S týmto letiskom ma viaže rodinná história, lebo ako hlavný mechanik tu pôsobil už môj dedko a veľa času tu strávili aj otec a brat, ktorý je pilotom,“ prezradil Štefan Klein dôvod, prečo sa svoje nové lietajúce vozidlo rozhodol vytvoriť práve pod Zoborom.

 

Pohľad na riadiacu jednotku v kabíne nového AirCaru, ktorý konštrukčne vymyslel Štefan Klein. Zdroj: Glob.sk / Archív Štefan Klein

„Môj koncept je nový v tom, že má zásadne inú transformáciu, teda inak vyzerá nielen ako lietadlo, ale aj ako auto. Tým, že má nové patenty, sa v zásade líši vo všetkom. Chceli sme urobiť niečo, čo bude mať letové vlastnosti veľmi blízke lietadlu a zároveň bude kompaktné s autom, teda má štyri kolesá s predným náhonom a pôdorysom ako vozidlo,“ povedal Klein o najzásadnejších rozdieloch nového lietajúceho dvojsedadlového auta, ktoré má viac športový charakter. Pričom základom lietajúceho auta je spaľovací šesťvalcový motor objemu 1600 m3 z motocykla BMW, ktorý na jednu hodinu letu spotrebuje asi 10 l paliva s rýchlosťou viac ako 200 km/h. AirCar vzlieta a pristáva ako bežné lietadlo a na lietanie vyžaduje pilotnú licenciu.

Množstvo spoločností však pracuje na nepilotovaných leteckých taxislužbách s autonómnym letom a vertikálnym pristávaním a štartom. Konštruktéri preto dúfajú, že lietajúce autá budú pohodlnou a flexibilnou formou dopravy – a niektoré už priťahujú značné investície. S prototypom lietajúceho vozidla sa Klein predstavil aj na jednom z najväčších veľtrhov na svete, v čínskom Šanghaji. „Cestovali sme tam na pozvanie veľkej čínskej štátnej firmy. Bola to úžasná príležitosť predstaviť AirCar na takom obrovskom a veľmi sledovanom podujatí,“ skonštatoval Klein na margo účasti v Ázii, kde boli ako jediní zástupcovia zo Slovenska.

 

Aj ďalšie firmy vyvíjajú vozidlá, ktoré môžu lietať aj jazdiť po cestách. Trojkolesový PAL-V Liberty, ktorý lieta ako gyrokoptéra, už v Európe získal povolenie na cestnú premávku a smeruje k certifikácii od Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). Takisto americký koncern Boeing oznámil, že investuje ďalších 450 miliónov dolárov (398,09 milióna eur) do spoločnosti autonómnych leteckých taxíkov. Dr. Wright je však opatrný, pokiaľ ide o „masovú príťažlivosť“ lietajúcich áut. Podľa neho z dopravného hľadiska budú lietajúce autá len akýmsi doplnkom, aj keď veľmi zaujímavým.

 

Galéria
Nové lietajúce auto AirCar, ktoré vzniklo pod rukami Štefana Kleina a jeho slovenského tímu. Zdroj: Archív Štefan Klein
Lietajúce auto AirCar získalo osvedčenie o letovej spôsobilosti. Zdroj: Glob.sk / Archív Štefan Klein
Pohľad na riadiacu jednotku v kabíne nového AirCaru, ktorý konštrukčne vymyslel Štefan Klein. Zdroj: Glob.sk / Archív Štefan Klein
Štúdia nového lietajúceho vozidla AirCar. Aká bude jeho finálna podoba, ktorá by sa mohla začať vyrábať do dvoch rokov, jeho konštruktér zatiaľ ešte nevie. Zdroj: Glob.sk / Archív Štefan Klein
Štefan Klein je zakladateľom a výkonným riaditeľom spoločnosti KleinVision. Zdroj: Klein Vision
V Číne predstavovali slovenské lietajúce auto AirCar aj krásne miestne modelky. Zdroj: Archív Štefan Klein
Nové lietajúce auto AirCar, ktoré vzniklo pod rukami Štefana Kleina a jeho slovenského tímu. Zdroj: Archív Štefan Klein
V čínskom Šanghaji sa Štefan Klein (vpravo) a jeho investor stretli aj s vysokým predstaviteľom tamojšieho bankového sektora. Zdroj: Glob.sk / Archív Štefan Klein
Vizuálna štúdia prúdenia vzduchu, ktorá vznikla v príprave na nové lietajúce auto. Zdroj: Glob.sk / Archív Štefan Klein
O projekt lietajúceho auta bol na výstave v Číne naozaj veľký záujem. Vpravo jeho tvorca Štefan Klein. Zdroj: Glob.sk / Archív Štefan Klein
navigate_before
navigate_next