BRATISLAVA – Divadlá sú už niekoľko mesiacov zatvorené. Výnimkou nie je ani Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava (DPOH) v Bratislave. Po tom, ako zatvorilo svoje brány, vyhľadáva cestičky, ako sa spojiť so svojimi návštevníkmi. Aj keď to nie je jednoduché, podarilo sa im spustiť zaujímavé projekty. O novinkách zo zákulisia divadla, ale aj o aktuálnej situácii sa Zoznam.sk rozprával s vedúcou DPOH Valériou Schulczovou.
Divadlo už dlhú dobu nehrá. Čo sa deje za zatvorenými bránami?
– Fungujeme vo veľmi obmedzenom režime, čo sa týka fyzického kontaktu. O to intenzívnejšie je to online. Sme čo najviac na home office, pripravujeme projekty z domu a do divadla ideme len vo chvíli, keď je to nevyhnutné. V apríli by sme však už chceli začať skúšať veľký projekt Anómia 21. Ide o sedem pôvodných hier v štyroch inscenáciách. Autori pre nás píšu alúziu na sedem smrteľných hriechov.
Aká je finančná situácia divadla? Keďže ste zriaďované divadlo hlavného mesta, žiadali ste o nejakú finančnú pomoc?
– Áno, sme zriaďované divadlo mesta v správe Bratislavského kultúrneho a informačného strediska (BKIS). Žiadať o pomoc sme nemuseli, ale musíme si obhájiť svoju činnosť, keď divák nemôže prísť do hľadiska.
Museli ste siahnuť na platy zamestnancov?
– Keď nehráme, nemáme príjmy. To je logické. Máme minimum zamestnancov. Veľká čas spolupracovníkov je externých. Im príjem teda absentuje. Minimálne ten, ktorý mali vďaka spolupráci s našim divadlom.
Bola situácia až taká zlá, že ste museli prepúšťať?
– V rámci BKIS prebieha redefinícia inštitúcie, ktorá súvisí s istou mierou reštrukturalizácie. V tejto súvislosti prebehlo aj zopár personálnych zmien.
Čo divadlu pandémia zobrala a naopak čo mu dala?
– Zobrala mu diváka, pocit istoty a kontroly, že máte veci vo vlastných rukách. Nedokážete nič presne naplánovať. A keďže divadlo je komplikovaný organizmus, procesy sa nedajú naštartovať zo dňa na deň. Pandémia nám dala viac pokory. Aspoň dúfam. A dúfam, že nám nejaký čas vydrží.
Dá sa v týchto časoch hovoriť aj o víziách do budúcna?
– Máme veľa vízií, ktoré narazia na limity financií a reality. Samozrejme, že máme i uskutočniteľné plány. Základnou víziou je pretvoriť primárne zľahka bulvárne divadlo na divadlo s náročnejšou dramaturgiou, poetikou a názorom. Divadlo, ktoré bude mať zásadnejší zástoj na divadelnej mape Bratislavy a Slovenska.
A čo diváci, chýba im divadlo?
– Ľudia sú zvyknutí chodiť na živú kultúru a logicky pociťujú jej absenciu. Divadlo chýba nielen tvorcom, ale aj divákom.
Vyzerá to tak, že pandémia tu s nami ešte nejaký ten čas bude. Plánujete udržiavať kontakt s divákmi?
– Áno a chceli by sme viac, preto spúšťame online projekty. Tie časom prejdú do reality a premenia sa na akcie so živým divákom.
Keď už ste fyzicky bez divákov, oprašujete napríklad staré inscenácie?
– Staré inscenácie oprášime až vo chvíli, keď pôjdu pred diváka. Skôr to nemá zmysel. Teraz sa venujeme hlavne novým projektom.
Na začiatku ste spomínali práve jeden z nových projektov Anómia 21.
– Bude akousi mapou spoločnosti, ktorá je rozdelená, nenávistná, podliehajúca populizmu a konšpiráciám. Spoločnosť, ktorú ovplyvnila nielen pandémia, ale i fakt, že sme s hrôzou zistili, že žijeme v mafiánskom štáte omnoho intenzívnejšie, ako sme predpokladali. Toto všetko a k tomu témy ako domáce násilie, klimatická kríza, xenofóbia, či homofóbia sa snažíme reflektovať v siedmych hrách siedmych slovenských autorov. Realizovať sa bude okrem javiska DPOH aj v CO kryte divadla a v Klariskách.
V Klariskách robíte aj online diskusie KLARISKY – Diškurz. Naopak, vy zase prepožičiate svoju budovu.
– Foyer DPOH slúži do konca apríla ako odberové miesto na testovanie. Okrem toho chystáme koprodukciu s Divadlom Aréna, ktoré u nás v DPOH prichýlime, kým sa bude rekonštruovať ich budova. Titul ešte hľadáme.
Tituly v DPOH ale hľadať nemusíte.
– Na jeseň, teda v novej sezóne, by sme chceli inscenovať prvú hru z projektu Generácia Z. Budú ju tvoriť tri inscenácie pre mladého diváka.
Ak hovoríte o mladých divákoch, nájde sa niečo aj pre nich?
– Napríklad Hravé čítanie je projekt krátkych 5 – 10 minútových videí, ktoré vtipnou formou suplujú pre študentov povinné čítanie. Hneď, ako to situácia dovolí, by sme chceli v divadle spustiť víkendy pre deti a zastrešiť už existujúce produkcie, ktoré sa vinou pandémie takisto nemajú kde realizovať.
Najnovšie máte v divadle plné ruky práce s diskusnou reláciou Hry v DPOH.
– S nápadom prišla kolegyňa Ivica Horáková. Mala o talkšou takú trošku komornejšiu predstavu. Som rada, že sa nám projekt podaril zrealizovať v podobe, v akej ho uvidia diváci. Myslím, že popularizácia vedy je užitočná a zároveň môže byť i veľmi zábavná.
Reláciu moderuje Zuzana Kovačič Hanzelová. Bol jej výber jasný?
– Pre mňa áno. Zuzana je absolútna profesionálka, žena s názorom a intelektom. A navyše si myslím, že v tomto formáte má šancu ukázať i svoju miernejšiu a láskavejšiu podobu ako pri debatách s politikmi.
Relácia má edukatívny formát. Hostia sa budú baviť o živote v spojitosti so školskými predmetmi. Chcete pomôcť učiteľom pri online vzdelávaní aspoň takouto formou?
– Určite áno. Minimálne dáme študentom šancu nadchnúť sa pre nejaký odbor. Alebo si oddýchnuť pri zaujímavej debate.
Poznačila podľa vás pandémia mladých ľudí – študentov čo sa týka vzdelávania?
– Rozhodne áno. Určite sa k tomu povolanejší ľudia vedia vyjadriť erudovanejšie. Učím na BISLE kreatívne písanie a vidím ako študentov zoom zmáha. Živý kontakt je nenahraditeľný. A to ani nehovorím o detičkách na základných školách.