Zaujímavý je aj spôsob ako sa využívajú recyklované cigaretové filtre pri výrobe asfaltovej zmesi používanej pri výstavbe ciest. „Do asfaltov sa pridávajú z praktických dôvodov vlákna. Štandardne sa využívajú celulózové vlákna, ktorých cena neustále rastie a zároveň sú vyrobené z dreva, čo nie je dobré ani z environmentálnych dôvodov. My tieto celulózové vlákna dokážeme nahradiť acetyl-celulózovými vláknami z cigaretových ohorkov a tak využiť milióny cigaretových ohorkov a ešte aj ušetriť lesy,“ doplnil Repáň. Pritom firma funguje iba pár rokov a napriek tomu je ojedinelá na Slovensku aj vo svete.
„Na projekte pracujem už od môjho štúdia na strednej škole v Žiari nad Hronom. Prvé ohorky, potrebné na analýzy, som zbieral v neďalekom Zvolene, aby ma nevideli blízki priatelia a rodina. Okrem mňa do projektu vstúpili súkromní investori, ktorí zabezpečili technologické vybavenie. S pribúdajúcimi partnermi je práce každým mesiacom viac a tak sme aktuálne v procese personálneho rastu,“ zdôraznil Repáň. Na vybudovanie jedného kilometra cesty pri použití asfaltových zmesí s prímesou recyklovaných cigaretových filtrov je potrebných niekoľko miliónov ohorkov.
„Množstvo ohorkov, ktoré pri oprave ciest využijeme, záleží od viacerých parametrov ako napríklad hrúbka pokládky alebo počet jazdných pruhov. Minulý mesiac sa nám podarilo zrevitalizovať chodník do parku v Žiari nad Hronom. Bola to vôbec prvá cesta z cigaretových ohorkov na svete. Na 200 metroch štvorcových cesty bolo využitých približne 10 miliónov ohorkov, ktoré sa nám za rok podarilo vyzbierať a spracovať do formy recyklovaného granulátu,“ vyjadril sa Repáň.