Pezinok Regióny Bratislava Trnava Top

ŠIALENÉ ROZHODNUTIE: Idú rušiť mimoriadne vyťažené vlaky do Bratislavy, pripravte sa na DOPRAVNÝ CHAOS

BRATISLAVA – Doprava v Bratislave a okolí je alarmujúca, nedostačujúca a nevyhovujúca. Platí to nielen pre individuálnu, nákladnú a kamiónovú dopravu, ale aj pre autobusovú a vlakovú dopravu. Nedokončený úsek diaľnice D2/D4 a to predovšetkým neexistujúca strategická križovatka Triblavina, kolabujúca doprava priamo v meste, hodinové kolóny, neustále (ne)opravy ciest, nedostatok parkovacích miest a najnovšie veľké problémy s alternatívnymi spôsobmi dopravy pre ľudí z mimo bratislavských obcí a regiónov. To je realita hlavného mesta a jeho okolia.

 

Najefektívnejším, najekologickejším aj najkomfortnejším spôsobom dopravy do hlavného mesta sú vlaky. Ak funguje všetko ako má, je dostatočný počet spojov zo všetkých smerov a vlaky nemeškajú. Tak si to aspoň predstavovalo ministerstvo dopravy alebo Bratislavský samosprávny kraj. Menej áut na cestách, menšie kolóny, menej stresu a nervozity, viac ľudí vo vlakoch.  “Riešenia chceme postaviť predovšetkým na koľajach. Ak sa ale má železničná doprava stať skutočným nosným systémom Integrovaného dopravného systému, musí na ňu nadväzovať regionálna autobusová doprava a MHD. Vďaka preferencii verejnej dopravy odbremeníme región od náporu áut a dlhých kolón. Našim cieľom je atraktívna verejná doprava. Taká, ktorá prinesie okrem komfortu aj úsporu času a nadväznosť spojov. Chceme, aby cestovanie verejnou dopravou bolo spoľahlivé a príjemné,” konštatoval ešte v októbri 2021 Bratislavský samosprávny kraj.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: archív zoznam.sk

Za prioritu si to dalo aj ministerstvo dopravy. No realita je posledných mesiacoch diametrálne odlišná. Najskôr to bol nedostatok rušňovodičov, čo spôsobilo na dlhé týždne masívne redukovanie vlakových spojov. Potom ako sa situácia čiastočne upokojila je tu opäť ďalší problém a ešte výraznejší. Ministerstvo dopravy totiž avizuje nielen znižovanie počtu vlakových spojení do Bratislavy, zrušenie zastávok vlakov REX linky S60 na mimoriadne frekventovanom úseku Ivanka pri Dunaji –  Bernolákovo – Senec, ale úplne sa má zastaviť aj prevádzka linky S65 na trase Bratislava – Petržalka – Senec – Galanta. To spôsobilo extrémne negatívne reakcie obcí Ivanka pri Dunaji, Bernolákovo, Chorvátsky Grob, Nová Dedinka, Zálesie, Veľký Biel, Malinovo a mesta Senec, ktorých starostovia poslali list ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi s nesúhlasným stanoviskom k uvažovnému zrušeniu predmetných vlakových spojení. Oslovili sme preto dotknuté obce a požiadali sme ich o vyjadrenie k celej situácii.

 

Galéria
V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: fb obec Ivanka pri Dunaji
V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: fb obec Ivanka pri Dunaji
navigate_before
navigate_next

„Primátor mesta Senec Dušan Badinský rád podpísal list ministrovi dopravy, pretože odzrkadľuje aj jeho názor a tiež potreby obyvateľov mesta Senec. V dobe, kedy sa všetci či už na úrovni miest a obcí alebo na úrovni štátu snažia motivovať obyvateľov k využívaniu inej ako automobilovej dopravy, vníma mesto Senec redukovanie počtu vlakových spojov a tiež spomínanú úpravu ako kontraproduktívny krok. Ministerstvo by sa malo snažiť o presný opak – o čo najkomfortnejšie možnosti alternatívnej dopravy tak, aby sa obyvatelia sami rozhodli uprednostniť napríklad vlakovú dopravu pred použitím automobilu. Najmä v rannej a popoludňajšej špičke nie je správne riešenie redukovať počet spojov a redukovať aj cieľové stanice – ako v prípade Petržalky,“ povedala Martina Ostatníková, hovorkyňa mesta Senec.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: fb obec Ivanka pri Dunaji

Ministerstvo to s nami, dotknutými samosprávami, nič nekonzultovalo. Neboli nám oznámené ani dôvody, čo k tomuto rozhodnutiu viedli, či boli urobené analýzy, sčítanie obsadenosti a prepravy, ani skutočnosť, či ide o dočasné alebo trvalé obmedzenie. Vzhľadom na presadzovanie alternatívnej dopravy a obmedzenie osobnej automobilovej prepravy do Bratislavy je toto v príkrom rozpore s deklarovanými zámermi. Neboli taktiež predložené (aspoň mne nie sú známe) náhradné riešenia, ani nebol predstavený koncepčný plán. My v obci Chorvátsky Grob držíme územnú rezervu do budúcnosti na koľajovú dopravu, ako i záchytné parkoviská. Je však nevyhnutné mať orgán/ organizáciu, ktorá toto riadne z dlhodobého hľadiska naplánuje, rozdelí kompetencie. Držanie územnej rezervy nie je postačujúce. Postupným zastavovaním územia, tvorbou novej nadradenej cestnej siete, bez jasného vymedzenia konkrétneho trasovania koľajovej dopravy, sa potenciálne možnosti redukujú, resp. zastavaním územia realizácia takejto dopravy ani nebude možná,“ zdôraznila Vladimíra Vydrová, starostka obce Chorvátsky Grob.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: TASR

Za Ivanku pri Dunaji sa vyjadril starosta obce Vladimír Letenay, za obec Veľký Biel zástupca starostu Peter Fülöp, za Bernolákovo starosta obce Miroslav Turenič, za Bratislavský samosprávny kraj Lucia Forman z Oddelenia komunikácie s médiami a verejnosťou a za Bratislavskú integrovanú dopravu hovorkyňa spoločnosti Eva Vozárová.

Z akého dôvodu pristúpilo ministerstvo dopravy k zrušeniu predmetných vlakových spojov a je dané rozhodnutie definitívne?

LETENAY: Osobne predpokladám, že dôvody zrušenia boli financie (neviem či je v tom aj nevyťaženosť niektorých spojov na trati Senec – Petržalka, ďalej personálny problém – obsadenie vlakov strojvodcami). Pri zrušení zastavovania vlakov REX v Senci, Bernolákove a v Ivanke bolo uvedené, že táto navrhovaná zmena je v štádiu riešenia…

Fülöp: To je otázka na Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky.

TURENIČ: Dôvody s nami nekomunikovali.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: TASR

Považujete rozhodnutie k zrušeniu predmetných vlakových spojení v období, kedy ministerstvo dopravy propaguje a odporúča obyvateľom mimo Bratislavy alternatívne spôsoby dopravy do hlavného mesta za neodôvodnené a neadekvátne?

LETENAY: Už v liste ministrovi sme uviedli, že takáto zmena grafikonu nie je spôsob ako dostať ľudí z áut do vlakov a  takýto postup ani nekorešponduje z dôvodmi prečo sa pred dvoma rokmi v Ivanke, pri železničnej zastávke, otvorilo záchytné parkovisko.

Fülöp: Áno.

TURENIČ: Práve v čase, keď obec dokončila významnú investíciu spolufinancovanú z fondov EU do vybudovania prestupného dopravného terminálu na železničnej stanici prichádza ministerstvo dopravy s riešením, ktoré úplne neguje zmysel takéhoto projektu. Má sa tam stretnúť chodec, bicykel, autobus, vlak a auto. Vedieme niekoľkomesačné rokovania s Bratislavskou integrovanou dopravou a sme na dobrej ceste, aby od decembra 2022 boli v novom grafikone zavedené nové autobusové spoje medzi železničným prestupným terminálom a vzdialenými lokalitami v obci, aby mali občania prístup k vlaku, bez toho, aby museli sadnúť do auta. Takto sa vraciame v čase a opäť sú naši občania odkázaný na cestovanie autom. Práve v čase extrémne vysokých cien PHM by som očakával posilnenie osobnej vlakovej dopravy, nie presný opak.

FORMAN: Bratislavský samosprávny kraj považuje znižovanie počtu prepravných príležitostí v regionálnej železničnej doprave v obciach na tratiach smerujúcich do Bratislavy za nevhodné. Práve naopak, počet regionálnych vlakov v okolí Bratislavy je potrebné navyšovať, aby železničná doprava bola skutočnou nosnou kostrou Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja.

VOZÁROVÁ: Navrhované zmeny v predloženom návrhu sú zásadné, aby sme však boli spravodliví je potrebné uviesť aj skutočnosť, že niektoré z navrhovaných zmien sú vítané . Máme však obavy, že pre veľkú skupinu cestujúcich sa ponuka stane menej atraktívna a to najmä vzhľadom na predĺženie cestovného času. Veríme však, že ešte príde k prehodnoteniu návrhu, nakoľko je v našom spoločnom záujme zamedziť prestupu ľudí z vlakovej dopravy do áut.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: TASR

Konzultovalo ministerstvo dopravy zrušenie predmetných vlakových spojov s dotknutými obcami?

LETENAY: O žiadnych konzultáciách s našou obcou neviem.

Fülöp: Obec Veľký Biel nebola oslovená Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky aby sa vyjadrilo k predmetnej problematike.

TURENIČ: Nie, vôbec. O zmene sme sa dozvedeli od občanov a v diskusií so starostami.

FORMAN: Dňa 18.7.2022 sa bude konať parciálna porada k návrhu Grafikonu verejnej dopravy 2022/2023 na Železniciach Slovenskej republiky, kde Bratislavský samosprávny kraj vznesie svoje pripomienky. Bratislavský samosprávny kraj zverejnil návrh Grafikonu verejnej dopravy na svojej internetovej stránke a momentálne zbiera pripomienky občanov a obcí, ktoré odovzdá na parciálnej porade. Zatiaľ sme k návrhu Grafikonu verejnej dopravy mali stretnutie s dopravcom Železničná spoločnosť Slovensko.

VOZÁROVÁ: Vopred nie. Tak ako každoročne, zo Železničnej spoločnosti Slovensko nám zaslali na pripomienkovanie predmetný Rámcový návrh grafikonu vlakovej dopravy pre roky 2022 / 2023. Rovnako ako aj v predchádzajúcich rokoch, aby sa návrh dostal čo k najširšiemu publiku zverejnili sme ho na našom webe a zaslali na pripomienkovanie obciam. Navyše sme tentokrát, vzhľadom na zásadné zmeny, naše stanovisko vyjadrili aj v tlačovej správe.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: Zoznam.sk

Aké alternatívne spôsoby dopravy navrhuje a odporúča ministerstvo dopravy dotknutým obciam?

LETENAY: Otázka je skôr adresovaná na ministerstvo (stále, neviem či je ako vhodná alternatíva – rozšírenie Seneckej, ktoré sa vlečie už mnoho rokov)

Fülöp: Obec Veľký Biel nedisponuje takýmto dokumentom vydaným Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky.

TURENIČ: Iba z médií som sa dozvedel, že chce ministerstvo dopravy podporiť lodnú dopravu. Našim obciam toto, ale nepomôže a jediná rozumná alternatíva k akémukoľvek cestovaniu je pre nás práve železnica.

FORMAN: Bratislavský samosprávny kraj verí, že návrh Grafikonu verejnej dopravy nie je konečný a dôjde k nevyhnutným logickým zmenám tak, aby neprišlo k zhoršeniu dopravnej obslužnosti oproti súčasnému stavu. Nevieme si predstaviť, že časť súčasných cestujúcich využívajúcich na hlavných trasách železničnú dopravu by prešla do autobusovej dopravy, ktorá má svoje kapacitné limity. Najmä v čase, kedy práve naopak, Ministerstvo dopravy a Plány dopravnej obslužnosti hovoria skôr o obmedzovaní súbežnej autobusovej dopravy tak, aby na nosných trasách hrala hlavnú rolu kapacitná železnica (ako nosný systém) a cestujúcich boli presmerovaní do vlakov. Budúca atraktívnejšia ponuka spojov má zabezpečiť, aby pravidelne stúpal počet prepravených cestujúcich vo verejnej hromadnej doprave a vytvorila sa alternatíva k individuálnej automobilovej doprave. Týmto návrhom Grafikonu verejnej dopravy máme skôr obavu, že namiesto pritiahnutia nových cestujúcich do systému verejnej hromadnej dopravy, príde skôr k odlivu už súčasných cestujúcich práve do dopravy individuálnej, čo je nežiadúce. Najmä v čase, kedy zo všetkých strán je počuť o zelených udržateľných riešeniach, kam železnica nepochybne patrí. V zmysle zmluvy Bratislavského samosprávneho kraja s dopravcom v prímestskej autobusovej doprave je uvedený počet vozidiel, ktorý zodpovedá objednanej dopravnej obslužnosti – súčasnému objemu dopravných výkonov a technológii obehov. Dopravca nebude vedieť skokovo zabezpečiť prípadnú náhradu za železničnú dopravu (nemá ďalšie vozidlá a vodičov), rovnako Bratislavský samosprávny kraj v rozpočte nemá voľné finančné prostriedky na skokové objednanie navýšenia dopravných výkonov.

VOZÁROVÁ: Kým nie je vlakový grafikon schválený definitívne, je predčasné predkladať alternatívne spôsoby a odporúčania. Nateraz sme pripravení presvedčiť partnera argumentačne konkrétnymi návrhmi, aby prehodnotil aktuálny návrh grafikonu. Veríme, že aj na základe našich návrhov a pripomienok, tiež pripomienok obcí a občanov, Železničná spoločnosť Slovensko spolu s objednávateľom urobí oproti predloženému návrhu zmeny k maximálnej spokojnosti cestujúcich. Po definitívnom schválení grafikonu príde z našej strany k návrhu zmien a úprav cestovných poriadkov prímestskej autobusovej dopravy, rovnako aj k odporúčaniam pre obce a cestujúcich, ako zvoliť za nových podmienok čo najefektívnejší spôsob dopravy.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: ZSSK

O vyjadrenie sme požiadali aj ministerstvo dopravy. „Plánovaný grafikon vlakovej dopravy vychádza zo schváleného Plánu dopravnej obslužnosti, ktorý vypracovalo ministerstvo dopravy v spolupráci rezortom financií, Železničnou spoločnosťou Slovensko a Železnicami Slovenskej republiky. Cieľom Plánu dopravnej obslužnosti je systémové nastavenie liniek po celom Slovensku. Je dobrou správou, že dochádza k reforme grafikonu a o rozvoj železničnej dopravy sa zaujímajú všetky zainteresované strany, s cieľom priniesť pre občanov čo najefektívnejšie fungujúce železnice. Zdôrazňujeme, že ide o pracovnú verziu materiálu a od finálnej podoby grafikonu je ešte veľmi ďaleko, preto prosíme, aby sa nevytvárala panika. Čakajú nás ešte viaceré kolá rokovaní so samosprávami aj s Útvarom hodnoty za peniaze. V súčasnosti jednotlivé samosprávne kraje grafikon pripomienkujú a zbierame podnety od verejnosti,“ povedala Miriama Švikruhová z Odboru komunikácie ministerstva dopravy.