Regióny Bratislava Top

ŠOKUJÚCE slová šéfa diaľničnej spoločnosti: Aby sme mohli normálne fungovať, musím denne porušiť zákon

ZDROJ: TASR - Michal Svítok

BRATISLAVA – Schizofrenická situácia okolo dostavby strategickej križovatky D1D4 a obchvatu D4R7 pokračuje. Slovenská dopravná telenovela napísala svoj ďalší diel. Koncom septembra sa totiž otvoria zvyšné úseky bratislavského obchvatu, vrátane Lužného mostu, ale to sa netýka dvoch úsekov na diaľnici D4 medzi Ivankou pri Dunaji a Vajnormi.

Ako informoval minister dopravy Andrej Doležal na sociálnej sieti, chýbajúce úseky budú otvorené 26.spetembra. Aj to je podmienečné, keďže  koncesionár musí dovtedy odstrániť všetky vady a nedorobky. Ale prečo dôležitý úsek medzi Ivankou pri Dunaji a Vajnormi príde na rad až počas októbra nevysvetlil. Pritom by sa už mala otvoriť križovatka Triblavina, ktorá umožní výjazd osobnej aj nákladnej dopravy smerom z Trnavy na Bratislavu. Už dnes je Senecká cesta neprejazdná, tvoria sa na nej hodinové kolóny, čo spôsobuje kolaps dopravy aj na ďalších okresných cestách a najmä v Ivanke pri Dunaji.
Ak si predstavíte, že po diaľnici od Trnavy prejde denne 75 tisíc vozidiel, z toho je 12% nákladných a len 20% z toho objemu pôjde na Triblavine dole, potom budú príjazdové cesty do Bratislavy preplnené, neprejazdné a doprava v tomto regióne skončila. Inkriminovaná križovatka D1D4, ktorá je už týždne pretriasaná z každej strany, totiž stále nie je ani na papieri. Pritom paradoxne a šokujúco už mohla byť roky dokončená. Ale napriek tomu veselo platíme milióny EUR koncesionárovi kompenzačné poplatky.
ZDROJ: fb Bratislavský kraj
“Štát podpísal koncesnú zmluvu s koncesionárom za takmer dve miliardy EUR v máji 2016 a tam sa zaviazal štát, že dokončí do 31.januára 2019 križovatku. Štát sa zaviazal koncesionárovi, že bude súčinný pri výstavbe. Ak to tak nebude, bude štát platiť koncesionárovi takzvané kompenzačné opatrenia. Štát vedel a vedel to aj Útvar hodnoty za peniaze, že budeme musieť platiť kompenzačné opatrenia, to znamená, že pre Útvar hodnoty za peniaze to nebola neznáma. Útvar hodnoty za peniaze pritom posudzoval projekt už v roku 2015, pred podpisom koncesnej zmluvy,” povedal Milín Kaňuščák, bývalý Generálny riaditeľ sekcie Cestnej dopravy Ministerstva dopravy pre TOPSPEED.sk. Preto platíme desiatky miliónov EUR, ktoré si nárokuje koncesionár od štátu.
“Momentálne beží arbitráž, čo sa nezverejňuje, medzi koncesionárom a štátom, pretože štát nezabezpečil stavebné povolenia, neukončil križovatku načas, tak ako sľuboval a ministerstvo financií by malo zastupovať záujmy štátu. Čo to je za nezmysel a za škandál, že štát si tri krát povolí výstavbu diaľnice a križovatky, umožní stavať obchvat za dve miliardy EUR a potom čaká na štúdiu realizovateľnosti štvrtý krát. My dnes ideme obstarávať diaľnicu, ktorú nám ponúkol koncesionár, že nám ju aj po uzavretí zmluvy dorobí, naprojektuje, povolí. Ministerstvo dopravy to odmietlo, stále tam tá možnosť bola, ministerstvo sa ale rozhodlo že nebude navyšovať kontrakt na PPP projekt. Ponuka bola už v roku 2017. Technicky to nie je problém, projekty existujú, koncesionár môže okamžite začať práce, kapacity má, treba mu navýšiť platbu za dostupnosť, iba vláda to musí odsúhlasiť ako mimoriadny štátny záujem. Stavebný zákon pamätá na takéto veci, na mimoriadne situácie, kedy je možné realizovať stavbu aj bez stavebného povolenia,” dodal Kaňuščák.
ZDROJ: fb TOPSPEED.sk
Križovatku D1D4 by mala dokončiť a zrealizovať Národná diaľničná spoločnosť, ale aj podľa slov jej generálneho riaditeľa Juraja Tlapu sa všetky procesy naťahujú z dôvodu rôznych prieťahov na strane vlády. “My sme to zdedili, ja od apríla 2020, je to obrovské bludisko informácii a keby ste chceli hľadať vinníka tak ho ani nenájdete, lebo to ani nie je možné. Lebo každá dotknutá organizácia, vrátane aktivistov išla podľa zákonov a legislatívy a s tým nič neurobíme. Naše zákony nie sú kompatabilné, bijú sa proti sebe. Urobíte nejakú vec a máte ju tri krát napadnutú. Urobíte to inak a znova ju máte tri krát napadnutú. Nikto to nerieši. Treba povedať, že tu počúvame, že tým, že má ísť križovatka D1D4 pod diaľnicou, že by sa to predražilo. Čo nie je pravda. Či to pôjde vrchom alebo popod diaľnicu je v podstate jedno. Dnes už máme peniaze, vypísali sme súťaž, máme stavebné povolenie, čo je pre mňa dôležité,” skonštatoval Tlapa pre TOPSPEED.sk.
Križovatka Ivanka – Sever, kde sa križuje D1 a D4. ZDROJ: TASR – Michal Svítok
Nedokončenie križovatky je dôsledkom nešťastných zákonov, ktoré na Slovensku platia a ktoré častokrát nemajú žiadnu logiku. “Je to samozrejme veľký škandál, čo tu na Slovensku predvádzame, ale je to dôsledok toho, aký máme na Slovensku otvorený stavebný zákon, akým spôsobom obstarávame. Akým spôsobom pripravujeme verejné investície a ako plánujeme celú túto výstavbu. Trpíme na procesy obstarávania, kde priemerná doba obstarávania Národnej diaľničnej spoločnosti je dva roky. Každé jedno veľké dielo, čo je hrôza. Umožňujeme všetkým mimovládnym organizáciám a celej verejnosti odvolávať sa v každom jednom stupni a preto samotné povoľovanie vieme natiahnuť na roky. Lebo umožňujeme jednému – dvom občanom zdržovať konanie za miliardy EUR,” dodal Kaňuščák.
Križovatka Rača na úseku diaľnice D4 Bratislava východ. ratislava, 19. marca 2021 FOTO TASR – Michal Svítok
Najšokujúcejšie sú slová generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti k aktuálnemu stavu legislatívy pri podobných strategických projektoch ako je obchvat Bratislavy, kde sa ani nedá normálnym spôsobom fungovať. “Ja minimálne dvakrát za týždeň porušujem zákony tejto republiky. Ja sa každý deň rozhodujem, ktorý je menej nebezpečný, ktorý poruším. Takúto máme dnes legislatívu, keď chcete niečo robiť. Jednoduchý príklad. Keď sme minulý rok zdedili Višňové a končila strážna služba, nemôžete nechať nestrážené banské dielo. Tak sa musíte rozhodnúť. Podpísal som objednávku na stráženie, vypísali sme súťaž. Isteže som tu objednávku bez súťaže nemal vypísať. Tak čo, mali sme nechať nestrážené banské dielo alebo si to „lajznem“ za 70 tisíc dať z voľnej ruky objednávku a urobiť súťaž? Mimochodom dopadlo to tak, že sme to nikdy nedosúťažili. Takto pokračujeme s ďalšími a ďalšími súťažami,” povedal Tlapa.