Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Tisíce Slovákov môžu prísť o prácu! Ich existencia je OHROZENÁ

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať už čoskoro veľké problémy. Zdroj: Peter Korček

Ďalším paradoxom je, že zákaz nebude platiť na americkom, ázijskom, africkom a austrálskom kontinente. EÚ nie je ani zďaleka jediné územie, kde podobný typ zákazu bude platiť. Najprogresívnejšie je v súčasnosti Nórsko a Južná Kórea, kde by obdobný zákaz mal začať platiť už v roku 2025. Štát Washington ako prvý štát v USA zavedie obdobný zákaz v roku 2027 pre štátnu flotilu vozidiel. V roku 2030 začne obdobné nariadenie fungovať napríklad na Islande, v Izraeli, či dokonca v Indii. V roku 2035 sa má pridať Japonsko, Kalifornia či Kanada. Čína ako najväčší producent skleníkových plynov a zároveň najväčší predajca elektromobilov uvažuje o obdobnej regulácii od roku 2040. Okrem neho pribudne v tomto toku aj africký Egypt. Zoznam štátov je však oveľa väčší a ďalšie krajiny sa postupne pridávajú. Jasné smerovanie a konzistentné vyjadrenia naprieč celým svetom nútia automobilky k investíciám v predmetnej oblasti a odkláňajú investície od zvyšovania efektivity spaľovacími motormi. Práve k tejto téme prebieha v súčasnosti široká a odborná komunikácia o novej norme Euro 7, kde viaceré automobilky tvrdia, že investícia na znižovanie emisií spaľovacími motormi sa im javí kontraproduktívna,” zdôraznilo ministerstvo.

 

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať už čoskoro veľké problémy. Ilustračné foto. Zdroj: Peter Korček

Na Slovensku majú fabriky významné automobilky ako Kia, Citroen, Peugeot, Jaguar, Land Rover či Volkswagen, takže zákaz predaja nových automobilov s benzínovými a naftovými motormi v EÚ od roku 2035 môže byť pre Slovensko likvidačný, keďže sme automobilovou fabrikou a montážnou dielňou Európy. “Slovensko je aktuálne nadštandardne (hustota dodávateľskej siete) vybavené pre produkovanie automobilov so spaľovacím motorom. Je v rukách štátu, aby sme túto infraštruktúru dokázali v dostatočnom termíne a dostatočnom tempe zmeniť na infraštruktúru pre BEV vozidlá (elektrické vozidlá) a to tak, aby sme ako krajina boli konkurencieschopní v súťaži o získanie investícií a nových projektov (rozhodnutie o výrobe daných modelov v našich OEM závodoch) zameraných na výrobu BEV (elektrické autá), ktoré budú čoskoro dominantnou skupinou automobilov vyrábaných v Európe. Ak sa nám to nepodarí, musíme sa pripraviť na pokles výroby automobilov, čo sa, samozrejme, premietne do životnej úrovne krajiny,” povedal Viktor Marušák, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky.