Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Tisíce Slovákov môžu prísť o prácu! Ich existencia je OHROZENÁ

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať už čoskoro veľké problémy. Zdroj: Peter Korček

BRATISLAVA – Koniec klasického automobilového priemyslu je tu. Od roku 2035 platí zákaz predaja nových áut s benzínovým a naftovým motorom. V Európskej únii sa budú registrovať iba nové autá a dodávky poháňané klimaticky neutrálnymi palivami. Na Slovensku máme pritom viacero automobiliek a slovenské hospodárstvo je existenčne závislé na výrobe a produkcii automobilov.

 

Od roku 2035 si na Slovensku už žiadne nové auto s klasickými spaľovacími motormi nekúpite. Od roku 2035 bude možné v rámci EÚ predávať už len osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá s nulovými lokálnymi emisiami CO2, čiž elektromobily alebo vozidlá na vodíkový pohon. Zákaz platí aj  pre vozidlá upravené na spaľovanie LPG, CNG, hybridy a rovnako aj plug-in hybridy. Všetky musia od roku 2035 prejsť na bezemisnú prevádzku.So zákazom predaja nových áut sa v Európskej únii (EÚ) počíta dlhodobo. EÚ je vo svojich vyjadreniach konzistentná a práve konzistentnosť jej výrokov dáva ten pravý stimul pre nové investície do výskumu a vývoja v danom priemyselnom odvetví. Ministerstvo hospodárstva vždy podporuje najefektívnejšie riešenia. Vozidlá s naftovými a benzínovými motormi majú efektivitu len okolo 20 %, zatiaľ čo batériové elektrické vozidlá majú efektivitu až 80 %,” reagovali z tlačového odboru ministerstva hospodárstva. Pritom schválený zákaz predaja nových automobilov s benzínovými a naftovými motormi v EÚ od roku 2035 môže výrazne zhoršiť produkciu slovenskej ekonomiky, jej kolaps, výraznú nezamestnanosť a radikálne hospodárskej problémy.

Najmä ak bude platiť norma Euro7, ktorá môže pripraviť o prácu tisíce Slovákov.Iniciatíva EÚ v prvom rade slúži na boj proti klimatickej zmene. Ministerstvo hospodárstva podporuje iniciatívu legislatívneho balíka „Fit for 55“, navyše môže zlepšiť aj konkurencieschopnosť priemyslu, podnikateľského prostredia a energetickej bezpečnosti EÚ. Pre Slovensko je automobilový priemysel kľúčovým odvetvím hospodárstva a vnímame preto aj viacero rizík. Všeobecne sa predpokladá, že najviac percent vozidiel v budúcnosti bude batériových. Batériové vozidlá majú výrazne menej komponentov a pre časť dodávateľského reťazca to bude znamenať zmeny vo výrobných procesoch a potrebu prispôsobiť sa. Zmeny sa očakávajú aj pri prechode na Industry 4.0. Dá sa predpokladať, že zamestnanosť v automobilovom priemysle klesne o približne 10 %. Najviac ohrozené budú pozície s nízkou kvalifikáciou,” dodáva rezort hospodárstva. Ale zabúda sa na jednu dôležitú vec. Automobilky na Slovensku a nielen ony nie sú pripravené na prechod na neutrálne (syntetické) palivá.

 

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať už čoskoro veľké problémy. Zdroj: Peter Korček

“Syntetické palivá majú svoje výhody, ale aj svoje nevýhody. Za ich najväčšiu nevýhodu je považovaná nízka energetická účinnosť a momentálne vysoké náklady spojené s ich výrobou. V tejto chvíli je EÚ oveľa viac pripravená na elektromobilitu ako na syntetické palivá,” konštatovali z ministerstva hospodárstva. Úplne šokujúce je, že zákaz predaja automobilov so spaľovacími motormi v EU od roku 2035 nebude platiť pre kamióny, autobusy, nákladné či poľnohospodárske vozidlá, traktory, vojenskú techniku, vlaky,  či lodnú dopravu.Predmetná legislatíva sa vzťahuje iba na osobné a ľahké úžitkové vozidlá. EÚ však počíta s prijatím obdobnej legislatívy aj pre segment ťažkých úžitkových vozidiel. Prvý návrh takéhoto nariadenia by mala Európska komisia (EK) predstaviť už v tomto roku,” vyjadrili sa sa z rezortu hospodárstva.