Regióny Bratislava Top

TOTÁLNA BLAMÁŽ Železničnej spoločnosti Slovensko: Nechali prepadnúť desiatky miliónov na nákup nových vlakov

Ilustračná foto. Zdroj: zregiony.sk

BRATISLAVA – Deväť moderných vlakov malo byť najnovším prírastkom pre Železničnú spoločnosť Slovensko. Ich financovanie mali pokryť eurofondy, ktoré bolo potrebné vyčerpať do konca roka 2023. Železnice však už dva roky pred termínom usúdili, že to nestihnú a 40 miliónov vyhodili doslova do vzduchu. Deväť zbrusu nových vlakov na dieslový pohon sa už teda ľudia na Slovensku definitívne nedočkajú. 

 

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dostala v roku 2020 pokyn od vlády, aby vyčerpala dodatkové eurofondy. Tie predstavujú hodnotu 40,3 milióna eur a termín ich „splatnosti“ vyprší koncom roka 2023. Železnice však dva roky pred termínom usúdili, že ho nestihnú. Vyhovorili sa, že štát im dal vedieť po funuse a výberové konanie robili v časovej tiesni. Zákazku na nové vlaky vyhrala spoločnosť ZOŠ Vrútky a tejto firme mali slovenské železnice zaplatiť podľa hodnotenia Útvaru hodnoty za peniaze o 7,5 milióna viac ako by bolo prijateľné. ZSSK po kritike hodnotiaceho inštitútu celé obstarávanie radšej zavesila na klinec. 40 miliónov z eurofondov, ktoré mohli využiť na nové vlaky, radšej nechajú prepadnúť. Možno aj takéto obstarávania sú dôvodom prečo sa cestujúci musia uspokojiť s vlakmi, ktoré majú najlepšie roky dávno odžité. Nové súpravy mali premávať najmä na trati Bratislava – Komárno, ale aj iných regionálnych tratiach.

Stanovisko Útvaru hodnoty za peniaze

Útvar hodnoty za peniaze je inštitút Ministerstva financií. Bol vytvorený na to, aby posudzoval, či sú peniaze občanov investované najlepšie ako sa dá a tým pádom je nejakým dozorným orgánom nad verejnými obstarávaniami. Útvar na svojej sociálnej zhodnotil nákup ZSSK, ktorý sa týkal 9 dieslových motorových jednotiek s kapacitou 110 miest na sedenie za 40,3 milióna eur. Jeho verdikt znel takto: ZSSK VÝRAZNE ZLEPŠILA PROJEKT, ALE VOZIDLÁ STÁLE NAKUPUJE DRAHO,“ napísal hodnotiaci Útvar s tým, že projekt je síce finančne návratný, ale nepatrí medzi najšťastnejšie riešenia. ZSSK predstavovala zákazku na nové vlaky už v decembri 2020 tento návrh však toho času Útvar úplne zmietol zo stola a projekt odporúčal nerealizovať pre neefektívne využitie vozidiel a vysoké investičné náklady.

Útvar vo svojom stanovisku uviedol, že spoločnosť ZSSK síce projekt nákupu nových vozidiel zásadne upravila a zvýšila tak jeho hodnotu za peniaze, stále však nie je najvýhodnejší. Pre porovnanie zverejnili aj tabuľku s cenami podobných nákupov v zahraničí. Z analýzy Útvaru vyšlo, že priemerná cena jedného vlaku týchto parametrov je 3,6 milióna. V projekte ZSSSK vyšla jedna súprava až na 4,5 milióna. Cena celej zákazky je tak nadhodnotená o 7,5 milióna eur.

vlaky
Tabuľka, ktorá porovnáva nákup vlakov v iných krajinách a rokoch. Zdroj: FB Útvar hodnoty za peniaze

Aké navrhli riešenie

Útvar hodnoty za peniaze popísal v svojej hodnotiacej štúdii aj navrhované riešenia. Medzi nimi rezonovalo najmä jedno. „Pred podpisom zmluvy s víťazom súťaže v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní znížiť kúpnu cenu na úroveň podobných nákupov v zahraničí respektíve minulých nákupov ZSSK,“ odporučil Útvar s tým, že ZSSK by si malo aj budúce súťaže nastaviť tak, aby zodpovedali cenovo porovnateľným projektom.

Nákup je finančne v poriadku

S otázkami ohľadne nových vlakových súprav a najmä nadhodnotenej zákazky zregiony.sk konfrontovali aj samotnú Železničnú spoločnosť. Tá si nemyslí, že vlaky by kupovali predražené. Malé nákupy na poslednú chvíľu prinášajú zdanlivo vyššie ceny, čo bol aj prípad plánovaného nákupu dieselmotorových jednotiek. Pri dnešných cenových hladinách by bol tento nákup už finančne úplne v poriadku, ba dokonca by sa javil už ako veľmi výhodný,“ reagoval hovorca spoločnosti Tomáš Kováč. Podľa jeho slov analýza Útvaru, kde porovnáva ceny jednotlivých nákupov nie je úplne korektná, pretože operuje s cenami z roku 2011. Navyše v susednom Česku alebo iných krajinách nakupujú podľa neho naraz sériu 80 -120 motorových jednotiek, čo sa značne odrazí na výslednej cene.

Spoločnosti nákup nepríde predražený, ohradzujú sa tým, že nemali dostatok času na realizáciu celého projektu. Celý proces verejného obstarávania je transparentný, o čom svedčia aj ukončené kontrolné procesy v rámci prípravy súťažných podkladov. Rovnako tak, ako sme už uviedli, v súčasnosti prebieha kontrolný proces verejného obstarávania zo strany Úradu pre verejné obstarávanie,“ objasnil Kováč. Za nákupnú cenu nových vlakov môže podľa ZSSK pandémia. „Čo sa týka ponúknutej ceny, tu je potrebné brať do úvahy aj aktuálnu pandemickú situáciu a vývoj cien materiálov, ktoré si uchádzač premietne do ponúknutej ceny. Nie je žiadnym tajomstvom, že výrazne stúpli ceny za oceľ, hliník, ako aj iné komodity, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu železničných koľajových vozidiel,“ uviedol hovorca. Na otázku, či budú postupovať tak, ako im radí Útvar hodnoty za peniaze a pokúsia sa vyrokovať nižšiu cenu zákazky reagovali zo ZSSK, že taká možnosť neprichádza do úvahy „Obstarávateľ nemá nástroje na to, aby mohol prinútiť dodávateľa k zníženiu kúpnej ceny.“

40 miliónov v lufte

Spoločnosti ZSSK neprišiel čas 3 roky ako dostatočný na to zrealizovať nákup nových vlakov. V roku 2023 totiž vyprší čas na to, aby ich mohli financovať z fondov Európskej únie, preto sa rozhodni, že to radšej „nebudú riskovať.“ „Mohlo by dôjsť k prípadnému podpisu Zmluvy s dodávateľom najskôr v mesiacoch marec – apríl 2022, čo je už podľa nás, aj s ohľadom na pandémiu, a možné omeškania vo výrobe takmer nezvládnuteľné a pre čerpanie eurofondov vysoko rizikové. Preto sme túto súťaž zrušili, čo nám je ľúto práve vzhľadom na cestujúcu verejnosť,“ zhrnul na záver horca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč. Zo 40 miliónovej zákazky teda nakoniec nič nebude, eurofondy sa nevyužijú a cestujúci budú musieť naďalej znášať nepohodlnú jazdu v starých súpravách.