Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

VEĽKÉ PROBLÉMY pre šoférov a firmy! TACHOGRAFY už potrebujú aj dodávky do 3,5 tony

Podľa nového nariadenia Európskej únie potrebujú už aj dodávky do 3,5 tony tachograf. Zdroj: FOTO Peter Korček

BRATISLAVA – Byť profesionálny vodičom, napríklad šoférom kamiónu, je pre mnohých veľkou výzvou a snom, no je to jedno najnáročnejších povolaní. Časovo aj psychicky. Nehovoriac o tom, čo všetko musíte splniť a mať vybavené.

 

Pre vykonávanie práce vodiča nákladného vozidla je potrebné nielen vodičské oprávnenie skupiny C a v prípade ak je za motorovým vozidlom prípojné vozidlo, ktorého celková hmotnosť presahuje 750kg je potrebné vodičské oprávnenie C+E. Pri vozidle do 3,5 tony stačí vodičské oprávnenie skupiny B. Navyše každý profesionálny vodič, ktorý je držiteľom vodičského preukazu triedy C musí mať platný psychologický test. Vodič mladší ako 65 rokov nesmie mať vyšetrenie staršie ako 5 rokov a potom sa musí test opakovať každé dva roky. Tak isto sa musí podrobiť lekárskej prehliadke každých päť rokov a po dosiahnutí 65 roku každé dva roky. Potvrdenia musí mať pri sebe, v opačnom prípade môže policajt považovať vodičský preukaz za neplatný. Okrem toho potrebuje aj kartu vodiča a musí si viesť knihu jázd.

 

Podľa nového nariadenia Európskej únie potrebujú už aj dodávky do 3,5 tony tachograf. ZDROJ: Zoznam.sk

Plus je tu povinnosť sťahovať údaje z digitálneho tachografu a karty vodiča vyplýva z nariadenia Komisie (EÚ) č. 581/2010 a to z karty vodiča každých 28 dní, ako aj nahrávanie údajov z tachografu vozidla každých 90 dní. Ak tak neurobíte, môžete dostať pokutu v stovkách či tisícoch €, čo je pre väčšinu šoférov existenčná záležitosť. Pokuty za nesťahovanie údajov z tachografov sú totiž likvidačné a to do výšky 16 597 EUR. Pokutu môžete dostať, ak si raz za 28 dní nestiahnete kartu vodiča alebo raz za 90 dní tachograf vozidla. Navyše ich musíte vyhodnocovať. Aby to mali šoféri ešte komplikovanejšie podľa nového nariadenia Európskeho parlamentu musia mať tachografy už autá do 3,5 tony, čo je pre vodičov veľký problém, keďže podobne ako vodiči nákladných vozidiel, autobusov alebo kamiónov musia mať pri jazdách vždy po určitom čase prestávku.

Dobrou správou je tak iba to, že  pri vnútroštátnej prepravy táto povinnosť nie je povinná.  Dodávky sú totiž hlavným dopravným prostriedkom najmä pri preprave zásielok. Ich rozvoz zabezpečujú takmer polovica z nich. “Hlavným dôvodom zavedenia tachografov bolo zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky a harmonizácia podmienok hospodárskej súťaže v rámci EÚ,” konštatuje ministerstvo dopravy. Potrebné oddychové prestávky totiž predĺžia dodacie doby a takisto sa zvýšia náklady prepravným spoločnostiam. V určitých prípadoch aj o zabezpečenie ubytovania. Navyše montáž tachografu do auta stojí okolo 1500 eur, plus musí mať každý vodič kvalifikačnú kartu vodiča a tachografovú kartu, čo je plus 750 eur. Ak to šofér pri sebe nemá môže dostať pokutu vo výške 700 EUR.