Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

VEĽKÉ VAROVANIE Zastavenie výroby v slovenských automobilkách je viac ako reálne

Slovensko je lídrom vo výrobe automobilov, ale priemerný vek vozidiel je jeden z najstarších v Európe. Zdroj: Peter Korček

BRATISLAVA – Ceny pohonných hmôt letia do astronomických výšok a ich výška ešte stále nie je konečná. To je iba jeden z problémov automobilového priemyslu a motoristov, ktorý v posledných týždňoch znervózňuje strategické odvetvie slovenského priemyslu a hospodárstva. Slovensko je totiž závislé automobilkách, ktoré majú u nás svoje fabriky. Či už je to Volkswagen, Peugeot, Citroen, KIA, Land Rover alebo Jaguár.

 

Nehovoriac o množstve dodávateľov a subdodávateľov, ktoré s týmito automobilkami spolupracujú. Veď podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu sa iba v roku 2019 vyrobilo na Slovensku viac ako 1 100 000 automobilov, pričom automobilový priemysel generoval HDP vo výške 13%. Podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle dosiahol 49,5 percenta a podiel na exporte 46,6 percenta. Automobilový priemysel na Slovensku priamo zamestnáva vyše 177-tisíc ľudí a priamo aj nepriamo generuje až 275-tisíc pracovných miest. Ale pri súčasných celosvetových problémoch naviazanými na rusko-ukrajinský konflikt môže mať slovenský automobilový priemysel fatálne problémy. Extrémom by totiž mohlo byť až úplne uzavretie výrobných fabrík na Slovensku.

Dôvod je prozaický. Chýbajúce strategické suroviny na výrobu súčiastok, komponentov, náhradných dielov, čipov, autobatérii, polovodičov, gumy, plastového granulátu a podobne. Slovenský automobilový priemysel je totiž značne napojený na dodávky z ázijských krajín. Podľa Jána Pribulu, generálneho sekretára Združenia Zväzu automobilového priemyslu sú postihnuté všetky sektory. „Je to reťazec, keď vypadne jedno ohnivko, tak sa to celé zastaví. V automobilovom priemysle prakticky neexistuje skladovanie, všetko čo sa dovezie, ide ihneď do spotreby, takže firmy nemajú pre prípad výpadku dodávok vytvorené zásoby. Výpadky, či už to bolo u dodávok od Európskych dodávateľov alebo mimo Európy, nie sú nahraditeľné,“ povedal Pribula pre poradenskú spoločnosť BDO.

 

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku. ZDROJ: zapsr.sk

Závislosť podnikateľov na dodávkach z tretích krajín sa tak stáva stále viac významným rizikovým faktorom stability spoločností. Zo štúdie poradenskej spoločnosti BDO vyplynulo, že prerušenia dodávateľského reťazca spôsobujú v priemere až 107%-ný pokles ziskovosti a zníženie výkonu podnikov po dobu až 2 rokov. „Spoločnosti sú nútené zapracovať do svojich dodávateľských reťazcov záložné, respektíve paralelné zdroje subdodávateľov a zároveň započítať do svojej cenotvorby zvýšenú mieru rizika,“ hovorí Peter Gunda, managing partner BDO. Súčasná globálna pandémia odhalila skutočné riziká našej závislosti od lacných dodávateľov z Ázie. „V praxi to bude znamenať, že ceny produktov pre konečných spotrebiteľov budú rásť, ako sa postupne bude zvyšok sveta zbavovať tejto závislosti,“ dodáva.

Podľa Matina Hoštáka, tajomníka Republikovej únie zamestnávateľov, nie všetky dodávky z Ázie vieme nahradiť. „Či už hovoríme o nerastných surovinách alebo niektorých súčiastkach, komponentoch. Je to totiž aj otázka ceny samotného komponentu, na ktorý má významný vplyv aj cena práce.“ Samotnú pripravenosť nahradiť chýbajúce články dodávateľských reťazcov ovplyvňuje aj fakt, že celý priemysel sa transformuje. Aj v automobilovom priemysle sa mení pohľad na automobilitu, pohonné hmoty, systém výroby vozidiel. „Tomuto všetkému musíme prispôsobiť aj pracovnú silu. Už 10 rokov kričíme, že na toto musí pružne reagovať aj slovenský vzdelávací systém,“ hovorí Ján Pribula. Podobný názor má aj Martin Hošták. „Nie sme pripravení, určite, to si bude vyžadovať aj komplexnú zmenu vzdelávacieho systému.“

 

Slovensko je lídrom vo výrobe automobilov, ale priemerný vek vozidiel je jeden z najstarších v Európe. Zdroj: Peter Korček

O rozhovor sme požiadali aj šéfredaktora špecializovaného motoristického portálu Topspeed.sk Maroša Čabáka.

Aká bude budúcnosť slovenského automobilového priemyslu vzhľadom na súčasnú politickú a ekonomickú situáciu v Európe?

Na Slovensku je stále lacná pracovná sila, aj keď už nie sme tak lacný ako pred desiatimi či dvadsiatimi rokmi. Treba si uvedomiť, že Slovensko sa malo poslednú dekádu veľmi dobre, akokoľvek ľudia frflú a sú nespokojní. Tu bol a je istým spôsobom blahobyt. Teraz príde horšia doba, lebo sme u nás stále nedosiahli platy aké sú v západnej Európe. Ak bude pretrvávať problém s dodávkami náhradných dielov, súčiastok, komponentov tak je možné, že sa fabriky na určitú dobu zastavia. Napokon už sme to zažili počas prvej vlny pandémie.

Pri už existujúcom nedostatku strategických surovín ako je napríklad hliník, meď, nikel, horčík, neón, pri nedostatku polovodičov, čipov, katalyzátorov a pri úplnom odstavení dodávok zemného plynu a ropy z Ruska je reálne pozastavenie výroby automobilov a uzavretie všetkých výrobných fabrík na Slovensku?

Je možný istý krátkodobý výpadok, pozastavenie výroby na určitú dobu. Ale automobilový priemysel je tak obrovský gigantický biznis, na ktorý je naviazaných také množstvo vecí. To, že by sa dlhodobo a úplne zastavili fabriky na Slovensku, to je asi nereálne. Je tu toľko moderných technológií, všetky fabriky sú mladé, najstaršia má 30 rokov, neviem si preto predstaviť úplný koniec automobilového priemyslu na Slovensku. Pokým do toho nezasiahnu politici. Nevidím reálne, aby všetky štyri automobilky zastavili kompletne výrobu, to by musel konflikt na Ukrajine trvať mesiace až roky. Kam by aj tú technológiu a zriadenia odviezli? Museli by mať alternatívu, iné riešenia, kam by chceli odísť a to nie je také jednoduché.

Je možná výroba automobilov na Slovensku bez dodávok surovín, náhradných dielov, komponentov a súčiastok z Ruska a Ukrajiny?

Problémom je nielen Ukrajina a Rusko, ale aj Čína, ktorá v posledných rokoch skupovala rôzne primárne zdroje strategických nerastných surovín v Afrike, Latinskej Amerike. Čiže Čína bude rozhodujúcim hráčom na trhu, aj pri výrobe a produkcii elektromobilov. Čiže tých neznámych premenných je naozaj v súčasnosti veľa.

Môžeme očakávať radikálny nárast cien pri predaji nových aj ojazdených automobilov na Slovensku?

Ceny automobilov rastú už dva roky, vďaka pandémii. Najmä na trhu ojazdených vozidiel, keď v strednej Európe nie sú vôbec populárne elektromobily alebo plug-in-hybridy, čo mu sa vôbec nečudujem. Tým, že sa vyrábalo menej, je aj menšia ponuka. Autá vzrastú na cene aj z toho dôvodu, že zákazník bude rád, že si bude môcť vôbec nejaké auto kúpiť. Zľavy dílerov tak budú minimálne až žiadne. Navyše je tu nárast inflácie, blíži sa k 10-tim percentám. Ideme do veľkej krízy, platy nerastú ako by mali, stúpajú ceny všetkých komodít a autá detto. Ľudia nebudú predávať svoje staršie autá, budú viac šetriť, takže ojazdené vozidlá si udržia svoju cenu a nové autá budú výrazne drahšie, takže vozový park na Slovensku bude ešte starší.

Čo budúcnosť spaľovacích motorov jazdiacich na naftu a benzín, ktoré chce Európska únia úplne obmedziť a nahradiť elektromobilmi? Je to vôbec reálne možné?

Ja si myslím, že nové autá, ktoré majú mať motory s novou emisnou normou Euro 7, ktoré mali ísť na trh v roku 2026, nebudú. Jednoducho sa automobilky nestihnú na pripravovanú radikálnu zmenu pripraviť. Znamenalo by to totiž, že autá na naftu nebudú vôbec, benzín iba s pohonom elektromotora alebo elektromobily. Pritom nik z politikov nehovorí, že spaľovacie motory úplne zakážu, oni vedia, že ten proces bude dlhý. Aj keď kúpiť nový benzínový motor po roku 2027 bude zložité a naftové motory už nebudú vôbec na trhu. Ale nik nebude zakazovať, aby sa na týchto autách, ktoré už sú tu, aby sa na nich prestalo jazdiť. To bude nemožné. Na Slovensku je totiž najviac áut s emisnou normou Euro 5, ktoré boli vyrobené pred rokom 2015. Máme priemerný vek vozidiel 14 rokov a pokiaľ by sa malo prijať, že tieto autá nebudú jazdiť, viem si predstaviť, že jednotlivé krajiny sa proti tomu postavia a nebudú to akceptovať.