Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

VEĽKÉ ZMENY v železničnej doprave: Začnú platiť už od decembra. Pribudne aj nový regionálny prepravca

Nový železničný grafikon sa stáva predvolebnou témou. ZDROJ: archív zoznam.sk

BRATISLAVA – Možno viacerí z vás ešte nepostrehli, že v železničnej doprave sa plánujú veľké zmeny. Dokonca už od decembra. My sme sa pozreli na to, o čo pôjde. Na čo sa treba pripraviť? 

 

Veľké diskusie aktuálne vyvoláva najmä pripravovaný nový železničný grafikon, ktorý vychádza zo schváleného Plánu dopravnej obslužnosti a jeho základným cieľom je zefektívniť dopravu. Vlaky by totiž mali jazdiť podľa nového grafikonu už od 11. decembra. Navyše, medzi Bratislavou a Komárnom začne jazdiť nový regionálny prepravca Leo Express. Bude jazdiť na trati Bratislava – Komárno deväť rokov, dostali deväť ročný kontrakt s tým, že rokujeme, že by už začali od decembra 2022. Svoje súpravy by mali mať k dispozícii od polovice roka 2023. Rokujem ale o tom, že by vytvorili spoluprácu s národným dopravcom, čo je Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá prevádzkujú tú linku teraz. Náš cieľ je uzatvoriť zmluvy do konca októbra,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal, podľa ktorého sa nový grafikon stal pred nadchádzajúcimi regionálnymi voľbami aj politickou témou.

 

Na Slovensku začne od decembra platiť nový Plán dopravnej obslužnosti. ZDROJ: fb ministerstvo dopravy

Sú veľké tlaky na jeho zmeny, za ktoré lobovalo priamo na ministerstve viacero predsedov samosprávnych krajov. Je to citlivá vec, že nový grafikon je veľkou témou, najmä teraz, pred voľbami. Sú tu veľké snahy ten grafikon zmierniť. Je tu veľká snaha, aby napríklad v Piešťanoch a v Leopoldove zastavovali diaľkové spoje. Pritom je zaujímavé, že nový grafikon vychádza z Plánu dopravnej obslužnosti, po ktorom všetci volali a teraz ho tu konečne máme,“ doplnil Doležal. Plán dopravnej obslužnosti hovorí o tom, že diaľková doprava má voziť diaľkovo a regionálna doprava má voziť regionálne, a tam, kde to nedáva zmysel, vlaky jazdiť nebudú, tam budú jazdiť autobusy. „Cieľom Plánu dopravnej obslužnosti bolo, aby sme zintenzívnili obehy našich vlakových súprav, aby regionálne vlaky jazdili častejšie, a aby diaľková doprava mala menej zastávok, a tým jazdila rýchlejšie,“ zdôraznil Doležal.

Cieľ bol, aby sa v regionálnej doprave vozilo častejšie a diaľková, aby dávala zmysel, musí stáť v menšom počte staníc, aby sa skrátila dopravu medzi Bratislavou a Košicami. „Môže sa zdať pre obyvateľov Senca, Bernolákova, Ivanky pri Dunaji, že je opticky menej vlakov v špičke v novom grafikone. Ale súčasný stav vyzerá v Bernolákove ako v Bangladéši, nechcem sa tým nikoho dotknúť. Tie vlaky od Nových Zámkov a Galanty sú preplnené, ľudia sa tlačia a nevedia sa tam dostať. Teraz bude opticky vlakov menej, budú prázdnejšie, od Nových Zámkov už nebudú stáť v malých obciach pred Bratislavou a dostanú sa do mesta o 15 minút rýchlejšie. Je to citlivé a každá zmena bolí, ale my sme tú zmenu chceli a potrebovali spraviť. Aby sme boli efektívnejší,“ skonštatoval Doležal. Aká bude výsledná podoba grafikonu, zatiaľ, nie je isté. Minister upozornil, že sa v súčasnosti pripravuje štátny rozpočet na budúci rok a od výšky pridelených financií záleží, či bude možné všetky zámery naplniť.