Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

VEĽKÝ PROBLÉM MOTORISTOV Gumárenské fabriky zastavujú výrobu, PNEUMATIKY budú podpultový tovar

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať u čoskoro veľké problémy. Zdroj: Peter Korček

BRATISLAVA – Situácia v automobilovom priemysle je na Slovensku kritická. Chýbajú náhradné diely, súčiastky, čipy, neón, ale najmä polovodiče a káble, ktoré spôsobujú automobilkám veľké problémy. Volkswagen Bratislava, najväčšia slovenská fabrika, ktorá zamestnáva okolo 10 tisíc ľudí musela na týždeň zastaviť výrobu a podobne odstavila prevádzku aj automobilka Jaguár Land Rover v Nitre.

 

Podľa informácii Zväzu automobilového priemyslu súčasná dekáda otriasa a formuje automobilový sektor v širšom zmysle dvoma bezprecedentnými šokmi. Prvým je pandémia Covid-19, ktorá spôsobila narušenie medzinárodných dodávateľských reťazcov s následnými obchodnými a výrobnými tlakmi. Druhým je vojna na Ukrajine, ktorá nepriaznivú situáciu ešte zhoršila. V jej dôsledku sa prehĺbil nedostatok polovodičových čipov, ktorý už v roku 2021 znížil produkciu automobilového priemyslu o 8 miliónov vozidiel na celom svete. Podľa predbežných odhadov sa očakáva, že vojenský konflikt na Ukrajine spôsobí pokles celosvetovej výroby vozidiel o 1,5 milióna v tomto roku, čo je o 2 % menej ako plánovaných 84 miliónov áut. Navyše je tu ďalšia kritická situácia. Na trhu môže už krátkom čase nastať extrémny problém s nedostatkom pneumatík, bez ktorých žiadne auto nevyrobíte a nepredáte.

Rusko je totiž strategickým importérom sadzí, vďaka ktorým sú pneumatiky čierne a bez sadzí ich jednoducho nevyrobíte. Ako informuje topspeed.sk na výrobu pneumatík sa totiž používajú sadze z primárnych zdrojov, pretože použitie recyklovaných sadzí neprinieslo očakávané výsledky. Táto surovina je možno „primitívna“, ale musí spĺňať prísne kritériá. „Sadze sú nenahraditeľným materiálom pre našu výrobu a zatiaľ viac ako tretina dodávok pochádza z Ruska. Nuž a ruské dodávky zlyhávajú a európske kapacity nestačia na uspokojenie dopytu,“ povedal generálny riaditeľ Nemeckej asociácie gumárenského priemyslu WDK Boris Engelhardt.  „V niektorých európskych gumárenských prevádzkach sa očakáva úplné zastavenie výroby, prvé továrne v Taliansku a Francúzsku tak už urobili. Nemecko sa údajne v krátkej dobe k prerušeniu výroby pneumatík pridá tiež,“ konštatuje topspeed.sk.

 

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať u čoskoro veľké problémy. Zdroj: Peter Korček

Pre motoristov to bude znamenať jediné. Na trhu je už teraz nedostatok určitých druhov, typov a rozmerov pneumatík a tých bude ešte menej. Navyše ich cena bude narastať rádovo o desiatky percent. Extrémne zdražovanie pneumatík tak spôsobí, že budú nielen drahšie autá, ale aj všetko čo súvisí s dopravou. Nedostatok sadzí je však iba jedným zo súčasných problémov automobiliek. Extrémnu nervozitu začína spôsobovať aj kaučuk.

„V Thajsku, ktoré je jeho kľúčovým dodávateľom pre väčšinu gumárenského priemyslu, začína stúpať ďalšia vlna covidu. Nuž a to je problém pre producentov kaučuku, ktorí prichádzajú o pracovné sily a musia dramaticky obmedzovať jeho výrobu. Dôsledkom tohto javu sú rastúce ceny. V priebehu niekoľkých dní jeho cena stúpla o viac ako 40 %. Pod tento fakt sa samozrejme stále podpisuje aj ukrajinsko-rusky konflikt s globálnymi dosahmi a problém s logistikou a dopravou do Európy,“ zdôrazňuje topspeed.sk a dodáva, že podľa upozornení výrobcov pneumatík, kríza príde až po skončení nadchádzajúcej letnej sezóny. Momentálne už totiž riešia výrobu zimných pneumatík a práve tie môže nedostatok kaučuku výrazne obmedziť. O vyjadrenie sme požiadali aj zástupcov najväčšej slovenskej fabriky na výrobu pneumatík v Púchove, ale podľa slov Zuzany Andelovej z Continental Matador Rubber, s. r. o. sa k danej téme nebudú vyjadrovať.