Regióny Bratislava Top

Vodiči, POZOR! Rýchlosť na DIAĽNICI výrazne ZNÍŽIA: POKUTE neujde nikto, RADARY budú striehnuť NONSTOP! Vieme viac

Ilustračné foto. Zdroj: TASR/AP, úprava zregionu.sk

BRATISLAVA – Pri hlavnom meste sa rozbehla výstavba kľúčovej diaľničnej križovatky D1/D4. Vodičov preto na diaľnici čakajú viaceré obmedzenia, a to vrátane zníženia maximálnej rýchlosti. Poľský staviteľ a NDS však prinášajú aj pozitívne správy.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) koncom minulého roka podpísala zmluvu o výstavbe rozšírenia D1 Bratislava – Triblavina vrátane križovatky D1/D4. Poľská firma Budimex už realizuje prvé práce najmä preložky vodovodov či plynovodov, ale rozbehla už aj výstavu základov mostných objektov.

Neskôr však na rad prídu náročnejšie kroky. Diaľničiari preto už dlhšie upozorňujú, že vodiči sa musia pripraviť na dopravné obmedzenia a kolóny. V rekonštrukcii je totiž hlavný diaľničný privádzač do Bratislavy v smere od Trnavy.

Poľskí stavbári musia pri Ivanke najprv vybudovať cestné obchádzky, ktoré odklonia dopravu z diaľnice D1, kým tá sa bude dvíhať. Dvíhanie je nutné preto, lebo úroveň diaľnice D1 sa potrebuje v určitom bode prispôsobiť vedeniu diaľnice D4. Vznikne tak mimoúrovňová križovatka D1/D4 (Ivanka sever).

Tri pruhy, ale nižšia rýchlosť a dva radary

Dobrou správou pre vodičov je to, že, oproti pôvodnému plánu, budú počas celej realizácie na D1 zachované tri jazdné pruhy. A to v oboch smeroch do Bratislavy i Trnavy, ktoré budú prebiehať po novovybudovaných kolektoroch.

Ako však potvrdil manažér firmy Budimex Grzegorz Domaradzki, po troch pruhoch sa má jazdiť s výraznejším rýchlostným obmedzením. ”Obchádzkové trasy budú čiastočne zúžené a predpokladáme tam obmedzenia rýchlosti. Na týchto vetvách bude počas výstavby z dôvodu zachovania bezpečnosti premávky úsekové meranie rýchlosti,” priblížil riaditeľ projektu na Slovensku pre Hospodárske noviny.

Čo to presne znamená? “Bude to kontrola rýchlosti pomocou radarov. Sú tam dve kamery na začiatku a na konci úseku – meria sa čas, za ktorý vozidlo prejde tento úsek. Ak pôjde auto príliš rýchlo, urobí sa fotografia. Napríklad na obchvate Prahy sú takéto zariadenia bežné. Radar nafotí EČV tohto auta. A ak pôjde rýchlejšie ako napríklad 80 kilometrov za hodinu, dostane domov pokutu. Na tom úseku sa musí zachovať bezpečný prejazd,” vysvetlil manažér.

Pohľad na križovanie diaľnice D1 a D4 pred Bratislavou. Zdroj: TASR

Kedy prídu prvé obmedzenia na projekte? Prvé, no menšie obmedzenia, sa začali objavovať už tohto roku. Podľa harmogramu by citeľnejšie obmedzenia mali prísť na rad na jar 2024, čo potvrdzuje manažér stavebnej firmy: “Zatiaľ sa budú stavať kolektory v takom rozsahu, ktorý nezasahuje do premávky na diaľnici, ale vo chvíli, keď sa ich budeme snažiť napojiť na hlavnú trasu, tak v tých bodoch môže dôjsť k nejakým obmedzeniam. To by malo nastať na jar budúceho roka.” Podľa stavebníka aj NDS by však nemalo ísť o dlhodobé obmedzenia. “V rámci stavby budú medzitým platiť minimálne lokálne obmedzenia,” deklaruje NDS.

Križovatka D1/D4 a úsek Bratislava – Triblavina v číslach

Zmluvu na rozšírenie D1 a stavbu križovatky D1/D4 podpísala NDS v závere novembra minulého roka s poľskou firmou Budimex. Tá sa zaviazala postaviť 3,6-kilometrový úsek približne za tri roky. Zmluvná cena je zhruba 110 miliónov eur a stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu.

  • dĺžka úseku 3,6 km
  • cena zhruba 110 miliónov eur bez DPH
  • 18 mostov
  • dve križovatky
  • 2,5 kilometra protihlukových stien
  • 131 cestných objektov
  • dokončenie naplánované na december 2025
    Zdroj: NDS

Informácie o dopravných obmedzeniach aj pokroch na stavbe môžu vodiči sledovať na stránke d1d4.sk, ktorú vytvorila NDS za účelom informovania verejnosti.