Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Vodiči, spozornite! Zakážu NAFTOVÝM autám VSTUP do miest? Čoskoro to môže byť realita

Pre motoristov sa pripravujú výrazné obmedzenia. Zákaz vjazdu vozidiel s naftovými motormi do miest a obcí. ZDROJ: TASR

Otázna je aj vymožiteľnosť podobného nariadenia, jeho kontrola a sankcionovanie. Takisto či takéto nariadenie bude platiť aj pre motocykle, stavebné a poľnohospodárske mechanizmy, nákladné autá, kamióny, autobusy, zásobovacie autá a inú ťažkú techniku, ktoré sú výrazne väčšími znečisťovateľmi životného prostredia ako osobné motorové vozidlá. Je potrebné podotknúť, že nízkoemisná zóna sa zriaďuje len pre cestné motorové vozidlá. Zriadenie nízkoemisnej zóny rieši vjazd cestných motorových vozidiel podľa ich emisných triedy alebo druhu pohonu (elektrický pohon, vodíkový pohon). Zoznam vozidiel, ktoré majú povolený vjazd do nízkoemisnej zóny, je uvedený v prílohe č. 1a bod I. zákona č. 137/2010. Zoznam vozidiel, ktorým obec môže povoliť dočasný vjazd, alebo trvalý vjazd do nízkoemisnej zóny, je uvedený v prílohe 1a bod II. zákona č. 137/2010,“ konštatuje envirorezort.

 

Pre motoristov sa pripravujú výrazné obmedzenia. Zákaz vjazdu vozidiel s naftovými motormi do miest a obcí. Ilustračné foto. ZDROJ: Ján Zemiar

Pre obce a mestá tak pribudnú iba ďalšie náklady, napríklad so zriadením záchytných parkovísk a zabezpečením kyvadlovej doprava z týchto parkovísk pre majiteľov áut a posádok vozidiel. Zákon o ovzduší, ani návrh nového zákona o ochrane ovzdušia neukladá priamo povinnosť zriadenia záchytných parkovísk pre cestné motorové vozidlá, ani vytvorenie „kyvadlovej dopravy“. Avšak k vytvoreniu nízkoemisnej zóny by malo predchádzať vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti, ktorá sa musí vysporiadať s celkovým riešením dopravy v danom území – zriadenie záchytných parkovísk, obchvatov aj verejnej osobnej dopravy,“ vyjadrilo sa ministerstvo životného prostredia.