BRATISLAVA – Ekológia, znižovanie emisií v ovzduší, ochrana životného prostredia. Priority, ktoré v posledných rokoch výrazným spôsobom ovplyvňujú najmä automobilový priemysel. Rozvoj elektromobilov je aktuálnou prioritou a koniec éry spaľovacích motorov, naopak realitou.
Nielen zákaz výroby motorových vozidiel v rámci Európskej únie od roku 2035 je v súčasnosti na pretrase dňa. Mimoriadne aktuálnou začínajú byť aj úvahy o zákaze vjazdu vozidiel s naftovými motormi do európskych miest, respektíve radikálne obmedzenie ich pohybu. Nad niečím podobným uvažuje aj Akčný plán rozvoja elektromobility na Slovensku. „Jeho cieľom je zvýšenie motivácie obcí a samospráv vytvárať nízko emisné zóny v oblastiach, v ktorých takéto zavedenie prispeje k okamžitému zníženiu emisií, hluku a ochrane zdravia obyvateľstva,“ píše sa v pripravovanom návrhu. Podľa Akčného plánu sa uvažuje nad vytvorením nízkoemisných zón v mestách a obciach na Slovensku a o zákaze vjazdu vozidiel so spaľovacími motormi (naftovými) do miest a obcí.
„V súčasnosti podľa zákona o ovzduší je možné zriadiť nízkoemisné zóny. Obec môže zriadiť nízkoemisnú zónu prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia s cieľom obmedzenia znečistenia ovzdušia z dopravy. Podľa zákonu o ovzduší môže byť do nízkoemisnej zóny povolený vjazd len tým vozidlám, ktoré určí vo všeobecnom záväznom nariadení obec. V pripravovanom návrhu nového zákona o ochrane ovzdušia, ktorý je momentálne v legislatívnom procese, vyššie uvedená kompetencia obciam aj naďalej zostane,“ uvádza tlačové oddelenie Odboru komunikácie ministerstva životného prostredia.
Ale dané opatrenie má odporúčací charakter a rozhodnúť o zavedení nízkoemisnej zóny je v kompetencii obcí, ktoré vymedzia územie a určia najnižšiu emisnú triedu vozidiel, ktoré budú mať povolený vstup. Ale čo v prípade, že obce a mestá nebudú s vytvorením nízkoemisných zón a vjazdu vozidiel so spaľovacími motormi do miest a obcí súhlasiť? „Aktuálny zákon o ovzduší, ako aj návrh nového zákona o ochrane ovzdušia neustanovuje obciam povinnosť zriaďovať nízkoemisné zóny na svojom území. Zriadenie nízkoemisnej zóny je výlučne na rozhodnutí danej obce a nízkoemisnú zónu možno zriadiť len na základe súhlasného stanoviska okresného úradu ako cestného správneho orgánu,“ dodáva ministerstvo.