Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Vodiči, spozornite! Zakážu NAFTOVÝM autám VSTUP do miest? Čoskoro to môže byť realita

Pre motoristov sa pripravujú výrazné obmedzenia. Zákaz vjazdu vozidiel s naftovými motormi do miest a obcí. ZDROJ: TASR

BRATISLAVA – Ekológia, znižovanie emisií v ovzduší, ochrana životného prostredia. Priority, ktoré v posledných rokoch výrazným spôsobom ovplyvňujú najmä automobilový priemysel. Rozvoj elektromobilov je aktuálnou prioritou a koniec éry spaľovacích motorov, naopak realitou. 

 

Nielen zákaz výroby motorových vozidiel v rámci Európskej únie od roku 2035 je v súčasnosti na pretrase dňa. Mimoriadne aktuálnou začínajú byť aj úvahy o zákaze vjazdu vozidiel s naftovými motormi do európskych miest, respektíve radikálne obmedzenie ich pohybu. Nad niečím podobným uvažuje aj Akčný plán rozvoja elektromobility na Slovensku. „Jeho cieľom je zvýšenie motivácie obcí a samospráv vytvárať nízko emisné zóny v oblastiach, v ktorých takéto zavedenie prispeje k okamžitému zníženiu emisií, hluku a ochrane zdravia obyvateľstva,“ píše sa v pripravovanom návrhu. Podľa Akčného plánu sa uvažuje nad vytvorením nízkoemisných zón v mestách a obciach na Slovensku a o zákaze vjazdu vozidiel so spaľovacími motormi (naftovými) do miest a obcí.

V súčasnosti podľa zákona o ovzduší je možné zriadiť nízkoemisné zóny. Obec môže zriadiť nízkoemisnú zónu prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia s cieľom obmedzenia znečistenia ovzdušia z dopravy. Podľa zákonu o ovzduší môže byť do nízkoemisnej zóny povolený vjazd len tým vozidlám, ktoré určí vo všeobecnom záväznom nariadení obec. V pripravovanom návrhu nového zákona o ochrane ovzdušia, ktorý je momentálne v legislatívnom procese, vyššie uvedená kompetencia obciam aj naďalej zostane,“ uvádza tlačové oddelenie Odboru komunikácie ministerstva životného prostredia.

 

Pre motoristov sa pripravujú výrazné obmedzenia. Zákaz vjazdu vozidiel s naftovými motormi do miest a obcí. Zdroj: Zoznam.sk/Peter Korček

Ale dané opatrenie má odporúčací charakter a rozhodnúť o zavedení nízkoemisnej zóny je v kompetencii obcí, ktoré vymedzia územie a určia najnižšiu emisnú triedu vozidiel, ktoré budú mať povolený vstup. Ale čo v prípade, že obce a mestá nebudú s vytvorením nízkoemisných zón a vjazdu vozidiel so spaľovacími motormi do miest a obcí súhlasiť? Aktuálny zákon o ovzduší, ako aj návrh nového zákona o ochrane ovzdušia neustanovuje obciam povinnosť zriaďovať nízkoemisné zóny na svojom území. Zriadenie nízkoemisnej zóny je výlučne na rozhodnutí danej obce a nízkoemisnú zónu možno zriadiť len na základe súhlasného stanoviska okresného úradu ako cestného správneho orgánu,“ dodáva ministerstvo.