Regióny Bratislava

AUTO na benzín či naftu si už ČOSKORO NEKÚPITE! Vieme, kedy sa tak stane, aj aké zmeny nás čakajú

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR Radovan Stoklasa

BRATISLAVA – Zdražuje všetko a rast cien je nezastaviteľný. Energie, potraviny, služby, doprava, cestovanie. Zaujímavá je situácia na automobilovom trhu, kde je aktuálne mimoriadne populárna elektromobilita na úkor konvenčných spaľovacích motorov.

 

Trend je v tomto smere jasný a daný. Elektromobilita je aktuálny vývojový trend, ktorému sa prispôsobuje rozvoj individuálnej automobilovej dopravy v Európskej únii, a aj na Slovensku. Nové alternatíve zdroje energií by mali postupne úplne nahradiť konvenčné spaľovacie motory, ktoré by sa mali od roku 2035 prestať vyrábať s tým, že auto na naftu či benzín si už jednoducho nekúpite. Ale realita je v súčasnosti taká, že elektromobily nie sú na Slovensku v kurze. Na jednej strane je nedostatok nabíjacích staníc, extrémne malý dojazd elektromobilov a na druhej strane ich enormná cena, ktorá je pre väčšinu Slovákov neprijateľná. Aj preto nie sú reálne ani informácie, podľa ktorých sa ceny elektromobilov mali vyrovnať vozidlám so spaľovacími motormi do roku 2024, maximálne do roku 2027.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

Ako totiž informuje portál topspeed.sk, ceny batériových vozidiel vyleteli hore za posledný rok rýchlejšie ako autá so spaľovacím motorom. Konkrétne v priemere o 5 385 eur. Aj podľa Centra pre automobilový výskum, ktoré za posledný rok analyzovalo nemecký trh, ktorý je určujúci aj pre slovenský, sa ceny elektromobilov radikálne zvýšili. „Tesla Model 3 medziročne zdražila o 8250 eur, Ford Mustang Mach-e dokonca o 9000 eur, Fiat 500e o 6430 eur a domáci Volkswagen ID. 3 o 2600 eur. Porovnaním celkovo pätnástich najobľúbenejších elektromobilov vyšlo najavo, že od augusta 2021 do augusta 2022 zaplatia zákazníci v priemere o 14,5 percenta viac, čo v absolútnych číslach predstavuje 5385 eur. To okrem iného znamená, že ceny batériových vozidiel rástli rýchlejšie ako ceny najpredávanejších áut s benzínovými či naftovými motormi. Tie stúpli iba  o 12,5 percenta, alebo inak povedané, o 3531 eur,“ informuje portál.

Zároveň dodávajú, že slovenský trh nie je iný a cenový vývoj je rovnaký. „Škoda Enyaq, ktorá od vlaňajška zdražela o 9210 eur, Hyundai Ioniq 5 o 4800 eur Volkswagen ID. 5 o 3700 EUR, Hyundai Ioniq 5 o 4800 eur,“ konštatujú. Aj preto na Slovensku prosperuje trh s ojazdenými autami, aj keď ich cena tiež paradoxne stúpa. Navyše,) ceny ojazdených áut podľa odhadov európskeho online trhoviska s jazdenými autami porastú celý budúci rok.

 

Súkromný investor chce vybudovať nabíjacie stanice na elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

„Zatiaľ čo predtým sa počet ojazdených automobilov každoročne zvyšoval o jedno až tri percentá v pomere k počtu automobilov na cestách, v súčasnosti je počet inzerovaných automobilov rovnaký ako pred 12 rokmi, keď svet zmietala globálna hospodárska kríza. Situácia je teda vážna a bude sa ďalej zhoršovať. Automobilový sektor je jedným z mála segmentov, ktorý v adventnom období neponúka zákazníkom lepšie ceny. Nemôžeme dúfať ani v skutočné zľavy na jazdené vozidlá, ktoré od prvého januára ´zostarnú o rok´. Naopak. Automobilov bude ešte menej a budú drahšie,“ uviedol ešte na začiatku roka k situácii stavu na trhu jazdených áut Jakub Šulta zo spoločnosti Carvago.

Problém budú mať najmä ľudia, ktorí odkladali kúpu auta v nádeji, že ceny začnú čoskoro opäť klesať. Navyše, dnes si pravdepodobne nikto nekúpi elektromobil, ktorého cena je na úrovni 40 tisíc EUR a viac, pričom pri malom batériovom aute sú cenové relácie na úrovni 35-tisíc eur.