Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Z Akčného plánu rozvoja elektromobilty na Slovensku je trhací kalendár: Cyklokoalícia z neho urobila zdrap papiera

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

Problémom je aj dotovanie parkovania automobilov so zeleným evidentným číslom vozidla vo verejnom priestore tak, aby bolo bezplatné, čo nie je podľa cyklokoalície hospodárnym a udržateľným. „Nadmerné užívanie automobilov je pri tom najmä v mestách a obciach neželaným javom z mnohých ďalších dôvodov, nie len kvôli emisiám skleníkových plynov z prevádzky a spoplatnenie parkovania je jedným z bežných nástrojov jeho regulácie. Zároveň s bude opatrenie s predpokladaným nárastom počtu elektromobilov samosprávam spôsobovať problémy so zahlcovaním centier takýmito vozidlami,“ zdôrazňuje Cyklokoalícia. Navyše je tu aj ďalší parkovací problém, na ktorý predkladatelia Akčného plánu zabudli. Parkovanie v mestách a obciach určujú samosprávy, ktorým parkoviská patria. Nuž a metodika zliav, respektíve bezplatné parkovanie pre elektromobily, by muselo byť odsúhlasená samosprávami alebo by to samosprávam musel dať štát dať príkazom, čo je jednoducho nepredstaviteľné a nerealizovateľné.

Ďalším legislatívnym nezmyslom je v Akčnom pláne rozvoja elektromobilty návrh, aby autá so spaľovacími motormi mali v určitých úsekoch zníženú maximálnu rýchlosť, pričom pre elektromobily by podobné predpisy neplatili. Kontrola, vymáhanie a dodržiavanie takého hybridného právneho nezmysla je právne nemožné. Jediné čo to spôsobí bude chaos na cestách. Nuž a posledným bodom, ktorý cyklisti kritizujú je návrh plošného povolenia jazdy elektromobilov v BUS pruhocv. „Popiera to princíp BUS pruhov a je opatrením priamo znižujúcim atraktivitu verejnej osobnej dopravy, v rozpore s cieľmi štátu. Verejná doprava by sa tak výrazne spomalila. Už dnes navyše existuje možnosť povoliť jazdu v BUS pruhu aj elektromobilom použitím dodatkovej tabuľky, pokiaľ to správca komunikácie považuje za opodstatnené,“ naznačila Cyklokoalícia.