Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

ZABUDNITE na NOVÉ AUTÁ. Hitom na Slovensku sú OJAZDENÉ vozidlá, ich cena RADIKÁLNE STÚPA

Parkovacia politika na Slovensku sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

BRATISLAVA – Nové autá nie sú alebo sú drahé. Hitom na Slovenskom trhu sú tak paradoxne stále ojazdené autá. Trend, ktorý je oproti európskym pravidlám úplne postavený na hlavu. Navyše ceny ojazdených áut podľa odhadov európskeho online trhoviska s jazdenými autami porastú celý budúci rok.

 

Štatistika je v tom to prípade nekompromisná, jasná a šokujúca. Od januára do októbra tohto roka stúpli ceny jazdených áut v priemere o 13 percent. Len za posledné tri mesiace podľa Carvago klesol počet jazdených automobilov v ponuke o 10 % a dostal sa na úroveň krízového roka 2009. „Zatiaľ čo predtým sa počet ojazdených automobilov každoročne zvyšoval o jedno až tri percentá v pomere k počtu automobilov na cestách, v súčasnosti je počet inzerovaných automobilov rovnaký ako pred 12 rokmi, keď svet zmietala globálna hospodárska kríza. Situácia je teda vážna a bude sa ďalej zhoršovať,“ uviedol k aktuálnemu stavu na trhu jazdených áut Jakub Šulta zo spoločnosti Carvago .

Ako zároveň dodal, problém budú mať najmä ľudia, ktorí odkladali kúpu auta v nádeji, že ceny začnú čoskoro opäť klesať. „Automobilový sektor je jedným z mála segmentov, ktorý v adventnom období neponúka zákazníkom lepšie ceny. Nemôžeme dúfať ani v skutočné zľavy na jazdené vozidlá, ktoré od prvého januára “zostarnú o rok”. Naopak. Automobilov bude ešte menej a budú drahšie,“ skonštatoval Šulta.

 

Protokoly a technické či emisné kontroly sa vykonávajú na staniciach STK. Zdroj: TASR / Milan Kapusta

Aj preto je na Slovensku stále populárny aj nákup vozidiel v zahraničí, ktorý je však pre bežného motoristu komplikovaný a zložitý. Prihlásenie auta zo zahraničia je totiž dlhý proces, ktorý si vyžaduje viaceré kontroly aj náklady. Kúpou auta to nekončí. Základom, aby ste mohli na aute zo zahraničia jazdiť, je prihlásenie auta do evidencie. Ak ste si kúpili nové auto, prihlási ho za vás autorizovaný predajca. Ak ste si auto doviezli sám, je celá administratívna procedúra na Vás. Celý proces prihlásenia trvá približne mesiac. Samozrejme, záleží to aj na momentálnej vyťaženosti poskytovateľa potrebných služieb a okresného úradu. Na trhu však existujú aj spoločnosti, ktoré tieto úkony urýchlia a zabezpečia za pár dní. Poplatky za dané úkony sú preto rôzne a platíte takmer za všetko.

K prihláseniu dovezeného auta musíte mať kúpno-predajnú zmluvu, prípadne faktúru a technický preukaz. Faktúra spoločne so zmluvou sa predkladá pri kontrole originality a technický preukaz je nutné predložiť na okresnom úrade. Kontrolu originality musíte mať vykonanú na všetkých jednotlivo dovezených autách zo zahraničia. Overuje sa originalita dokladov od vášho auta, či neboli urobené zásahy do konštrukcie auta, neoprávnené zmeny identifikátorov auta. Výsledok je zaznamenaný do odborného posudku, ktorý sa týka kontroly originality vozidla a jeho administratívnu platnosť trvá 15 dní. Za kontrolu zaplatíte od 80 € do 100 €. Podľa okresu a vyťaženosti poskytovateľov kontroly.

 

Protokoly a technické či emisné kontroly sa vykonávajú na staniciach STK. Zdroj: Asociácia overovateľov vozidiel

“Ku kontrole originality potrebujete originálny technický preukaz z krajiny vývozu vozidla, originál spolu s preloženým dokladom o nadobudnutí vozidla (kúpno-predajná zmluva, respektíve faktúra), preukaz totožnosti, certifikát konformity COC (v rámci nových áut a pri ojazdených, ak vám ho predajca odovzdal). Dôležitým a najviac stresujúcim bodom sú zákonom stanovené povinnosti, ktoré musíte podrobiť vozidlo kontrolám. Najmä technická a emisná kontrola. Tie treba vykonať vždy, ak auto, ktoré prihlasujete, má viac než 4 roky. Ak malo vaše vozidlo vykonané kontroly v zahraničí, protokoly o kontrolách si môžete úradne preložiť, vďaka čomu vozidlo nebude musieť opätovne podstúpiť kontrolu v krajine, v ktorom sa prihlasuje. Zaplatíte od 80 € do 100 €, za obe kontroly,” informuje portál superpoistenie.sk.

K technickej a emisnej kontrole potrebujete originál technického preukazu z krajiny vývozu, originál spolu s preloženým dokladom o nadobudnutí auta (faktúra, kúpno-predajná zmluva),preukaz totožnosti, odborný posudok o kontrole originality vozidla. Navyše ak je vozidlo staršie ako štyri roky musíte vykonať aj administratívnu emisnú a technickú kontrolu. Do 15 dní od prihlásenia vozidla na ktorejkoľvek stanici technickej a emisnej kontroly. “Tu sa overujú údaje o aute a vystavenie nového protokolu o emisnej a technickej kontrole. Cena je od 20 € do 35 €. Ďalším krokom je žiadosť o uznanie typového schválenia EÚ dovezeného vozidla z členského štátu alebo iného zmluvného štátu. Musíte ju podať vtedy, ak ide o dovezené vozidlo. Okresný úrad vybaví vašu žiadosť do 30 dní po uhradení poplatku v sume 100 €. Za zrýchlené konanie zaplatíte poplatok 300 € a žiadosť budete mať hotová do 5 pracovných dní,” konštatuje portál superpoistenie.sk.

 

Protokoly a technické či emisné kontroly sa vykonávajú na staniciach STK. Zdroj: Asociácia overovateľov vozidiel

Nezabudnite, že auto, ktoré prihlásite do evidencie vozidiel, musí mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie. Prihlásenie auta do evidencie motorových vozidiel musíte vykonať na dopravnom inšpektoráte vo vašom okrese, kde bude auto prihlásené. Na základe toho vám pridelia evidenčného číslo vozidla. Poplatok za prihlásenie vozidla záleží na type vozidla, dátume prvej evidencie a celkového výkonu auta. Poplatok je 16,50 € za každé evidenčné číslo (za každú značku). Aj preto je prihlásenie auta zo zahraničia dlhý proces, ktorý si vyžaduje viaceré kontroly aj náklady. Kúpou auta to veru nekončí.