Regióny Bratislava Trnava Domáce

ZAHMLIEVANIE a NEJASNOSTI výstavby cyklistického centra za desiatky miliónov pokračujú. Vláda dala od projektu ruky preč

Cyklistický štadión v Prešove bude pravdepodobne ešte dlhé roky jediným na Slovensku. ZDROJ: TASR / FRANTIŠEK IVÁN

BRATISLAVA – Nejasnosti a problémy okolo výstavby Národného cyklistického centra vyvolávajú množstvo otáznikov a podozrení, ku ktorým sa už vyjadrili nielen relevantné štátne inštitúcie, ale aj osobnosti slovenskej cyklistiky. Projekt za niekoľko desiatok miliónov EUR má totiž zahmlené financovanie, zmluvné vzťahy a celkovú transparentnosť plánovanej investície.

 

Vláda preto 25.2.2021 zmenila uznesenie číslo 141 z 27. marca 2019, ktoré sa týkalo uvoľnenia finančných prostriedkov na zámer vybudovania Národného cyklistického centra v celkovej sume 29 miliónov eur. “Uznesenia sme zrušili z viacerých dôvodov. Nenaplnilo sa viacero parametrov, niektoré sa nedali zrealizovať, niektoré boli zle nastavené a niektoré nedávali zmysel. Snažíme sa prijímať uznesenia, ktoré dávajú zmysel a ktoré pomáhajú. Je zbytočné viazať peniaze na zlé uznesenie, ak sa dajú využiť oveľa lepšie,“ povedal vtedajší minister financií a súčasný premiér Eduard Heger.

VEĽKÉ NEJASNOSTI okolo výstavby Národného cyklistického centra: V hre sú milióny EUR

Prvý projekt Národného cyklistického centra mal byť zrealizovaný v Orechovej Potôni, no v novembri 2021 sa cyklistický zväz rozhodol, že postaví aj druhé centrum – v Trnave. S mestom už aj cyklisti podpísali memorandum o vzájomnej spolupráci. No otázky, problémy a špekulácie okolo výstavby Národného cyklistického centra, či dvoch, to nevyriešilo. Práve naopak. Redakcia zregiony.sk preto oslovila Slovenský zväz cyklistiky, aby sa vyjadril ku všetkým sporným otázkam. Po viacerých urgenciách a žiadostiach zväz napokon reagoval. Jeho odpovede sprostredkovala Katarína Ďurková, PR manažérka Slovenského cyklistického zväzu.

 

Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC

Bude sa pokračovať vo výstavbe Národného cyklistického centra aj v obci Orechová Potôň?

– Výstavba Orechovej Potône bola pozastavená rozhodnutím vlády. My sme sa to dozvedeli z médií, nemáme žiadny iný dokument, ktorý by
vysvetľoval toto rozhodnutie. Slovenský zväz cyklistiky nemá rozpočtovú kapitolu na takúto investíciu.

Nie je priveľký luxus a hazard s verejnými financiami stavať dve Národné cyklistické centra vo vzdialenosti 50 km od seba?

– Výstavba Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni dostala stopku od Vlády SR. V zmysle vyššie uvedených skutočností je ďalšia otázka irelevantná.

Ak by boli dve Národné cyklistické centrá, kto ich bude financovať?

– “Ak by boli dve národné cyklistické centrá” – aktuálne sme v období, kedy nestojí žiadne. Výstavba jedného bola pozastavená zo strany vlády,
výstavba druhého je vo fáze pred podpisom memoranda o budúcej spolupráci s mestom Trnava. Po jeho podpísaní budeme spolu s predstaviteľmi mesta hľadať riešenia, za akých by mohol štát zafinancovať jeho výstavbu. Slovenský zväz cyklistiky nemá rozpočtovú kapitolu na takúto investíciu.

 

Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC

V prípade, že sa bude stavať iba Národné cyklistické centrum v Trnave čo bude s financiami vo výške jeden milión EUR, ktoré už cyklistický zväz dostal od štátu na vybudovanie centra v Orechovej Potôni? (Slovenský zväz cyklistiky dostal v roku 2019 200-tisíc eur na vypracovanie architektonickej štúdie projektu a na vypracovanie úvodných správ a vyjadrení potrebných pre územné rozhodnutie a v roku 2020 ďalších 800-tisíc eur na zámer vybudovania centra)

– Z poskytnutej dotácie sme zaplatili urobené štúdie a projekty, zvyšok dotácie bol vrátený na ministerstvo financií. (Podľa informácii zregióny.sk cyklistický zväz vrátil z milióna EUR približne 700 tisíc.)

Sú v podmienkach 40-ročného prenájmu pozemkov v obci Orechová Potôň, kde cyklistický zväz deklaroval zámer realizácie výstavby Národného cyklistického centra, možnosti predčasného vypovedania zmluvy, respektíve jej zrušenia a za akých podmienok?

– Zmluvy k Orechovej Potôni – platba prenájmu bola dohodnutá až od momentu začiatku využívania Národného cyklistického centra. Vzhľadom  na vyššie uvedené skutočnosti zo strany vlády sme sa pustili do hľadania ďalších možností výstavby Národného cyklistického centra, keďže sme presvedčení, že bez kvalitného zázemia len ťažko očakávať úspechy. Svoje možnosti aktívne ponúklo mesto Trnava a rovnako deklarovalo záujem participácie.

Bola vyhotovená projektová dokumentácia k územnému konaniu Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni, na ktorú Slovenský zväz cyklistiky už dostal v roku 2019 prvých 200-tisíc eur na vypracovanie architektonickej štúdie projektu a na vypracovanie úvodných správ a vyjadrení potrebných pre územné rozhodnutie a v roku 2020 ďalších 800-tisíc eur na zámer vybudovania centra?

– Do momentu zrušenia financovania bola vyprojektovaná štúdia, aby sa mohlo požiadať o povolenie zmeny územného plánu.

 

Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC

Aká bude správa prevádzky respektíve aké budú náklady – štúdia udržateľnosti projektu v Orechovej Potôni respektíve v Trnave?

– Výška správy prevádzky Národného cyklistického centra bude známa po vypracovaní projektovej dokumentácie. Náklady na štúdiu udržateľnosti predpokladáme podľa štandardného cenníka nákladov pre takýto typ projektu.

Kto bude vlastníkom Národného cyklistického centra, mesto Trnava alebo Slovenský zväz cyklistiky?

– Konkrétna forma vlastníctva nie je v tejto chvíli pred podpisom memoranda jasná.

Bude Národné cyklistické centrum otvorené pre verejnosť? 

– Národné cyklistické centrum bude slúžiť vrcholovému, amatérskemu i voľnočasovému športu, rovnako aj zdravotne znevýhodneným športovcom. Podmienky využívania bude upravovať prevádzkový poriadok.

 

Prezident Slovenského zväzu cyklistiky Peter Privara. ZDROJ: TASR – Jaroslav Novák

Na ďalšie zásadné a dôležité otázky, ktoré by minimalizovali špekulácie a pohyby o netransparentných praktikách Slovenského zväzu cyklistiky sme už odpovede nedostali.

  • Existuje štúdia porovnania pôvodného projektu v Orechovej Potôni s novým projektom v Trnave? V čom je rozdiel, v akom rozsahu a pri akých nákladoch a kvalite?
  • Aké boli a sú kritéria na lokalizáciu Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni respektíve v Trnave, kto ich navrhol, kedy a nie je k tomu potrebná verejná diskusia?
  • Bola vyhotovená projektová dokumentácia k stavebnému konaniu v Orechovej Potôni, na ktorú Slovenský zväz cyklistiky už dostal v roku 2019 prvých 200-tisíc eur na vypracovanie architektonickej štúdie projektu a na vypracovanie úvodných správ a vyjadrení potrebných pre územné rozhodnutie a v roku 2020 ďalších 800-tisíc eur na zámer vybudovania centra?
  • Bolo začaté konanie o umiestnení stavby Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni ako aj proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie ako aj proces verejného obstarávania zhotoviteľa stavebného diela Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni?
  • Na výstavbu Národného cyklistického centra už bola vyhotovená architektonická štúdia spoločnosťou Studio acht, spol. s.r.o. Praha. Bola využitá metóda verejného obstarávania? (Slovenský zväz cyklistiky dostal v roku 2019 200-tisíc eur na vypracovanie architektonickej štúdie projektu Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni).