Regióny Bratislava Top

ZÁKAZ ÁUT na benzín a naftu už aj na Slovensku! Zaviesť to chcú v TOMTO meste: Vieme kto a prečo

Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

BRATISLAVA – Pravidlá vo svete cestnej dopravy čoraz hlasnejšie diktuje boj s klimatickou krízou. Skôr, než dá obmedzovanie emisií definitívnu stopku výrobe spaľovákov, prídu na rad zrejme iné reštrikcie. O zákaze klasických áut v centrách miest sa po vzore zo zahraničia najnovšie hovorí aj v Bratislave. Myšlienku podporuje aj bratislavský župan Juraj Droba.

Otepľovanie planéty, narastajúci počet áut a zlá kvalita ovzdušia v preľudnených mestách. To všetko stavia ľudstvo pred zásadný problém: Ako motivovať viac ľudí presedlať na verejnú dopravu? Na Slovensku sa to zatiaľ veľmi nedarí. Odborníci hovoria, že jedným z nástrojov, ako zabezpečiť zlepšenie v tejto oblasti, je vytváranie bezemisných a nízkoemisných zón v mestách. Ide o vymedzené oblasti, do ktorých je obmedzený vstup áut na základe emisných noriem, čiže emisií vypustených autami.

Tento trend naberá na popularite a v najbližšom čase mohol ovplyvniť dopravu aj v našom hlavnom meste. Zámer má podporu aj vo vedení bratislavskej župy. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba hovorí, že primátor hlavného mesta sa na takúto alternatívu pozerá. „Ako poznám jeho hlavu, určite nad tým uvažuje. My ako župa ho budeme v tom podporovať,“ povedal Droba na HN konferencii Zelená budúcnosť s tým, že skôr či neskôr mesto podľa neho s touto iniciatívou príde.

Kľúčové bude, aby samospráva mala dostupnú ekologickú hromadnú dopravu. Bratislava v posledných týždňoch zapojila do prevádzky štyri vodíkové autobusy. Aj Droba hovorí, že kraj by chcel budovať takúto flotilu vodíkových a elektrických vozidiel.

Denný poplatok za jazdu so starším autom

Aktuálne sa Slovensko nachádza na chvoste Európy v zavádzaní nízkoemisných zón (low emissions zones – LEZ) v mestách. Ako uvádza odbor Emisie a biopalivá SHMÚ, predbehli nás aj krajiny na východ od nás – Bulharsko má zavedené LEZ v Sofii a Rumunsko, okrem Bukurešti, aj v meste Suceava.

Vlastný prístup v tomto smere zvolil Londýn. Ako informuje topspeed.sk, metropola v auguste rozšírila nízkoemisnú zónu na celé mesto. To znamená, že vodiči vozidiel, ktoré nespĺňajú najnovšie emisné normy, zaplatia 2,5 libry na deň, čo je v prepočte necelých 15 eur. Ak tak neurobia, hrozí im pokuta do výšky 180 GBP , teda zhruba 210 eur.

Zákaz vjazdu benzínových a naftových vozidiel sa aktuálne pripravuje napríklad v dánskej Kodani.