Regióny Bratislava Top

ŽIADNE KÓLONY, nervy ani stres: V okolí Bratislavy sa rozbieha vodná doprava po DUNAJI

V Bratislave a okolí sa začína rozširovať alternatívny spôsob vodnej dopravy. ZDROJ: archív zoznam.sk

BRATISLAVA – Menej automobilovej dopravy, viac alternatívnej ako sú vlaky, autobusy, elektromobily alebo bicykle. Ale k tomu, aby iné a náhradné spôsoby dopravy boli efektívne potrebujete fungujúcu logistiku, cestnú a dopravnú sieť, oddychové zóny, parkoviská a podobne. 

 

Jednou z málo využívaných alternatív k osobnej, nákladnej, autobusovej alebo kamiónovej doprave je na Slovensku lodná doprava. Pritom aj podľa rezolúcie Európskeho parlamentu je osobná vodná doprava vrátane námorných trajektov, vnútrozemských trajektov, riečnych člnov a výletných lodí jednou z kľúčových úloh pri zabezpečovaní udržateľnejšieho a efektívneho európskeho dopravného odvetvia. Takisto v oblasti bezpečnosti, environmentálnych noriem, cezhraničnej spolupráci a konkurencieschopnosti, ako aj v oblasti kvality služieb, práva cestujúcich a bezbariérového prístupu. „​Veľký počet osôb v Európe dochádza za prácou cestnou dopravou, čo na európskych mestských komunikáciách spôsobuje vytváranie zúžených miest, preťažení a zdržaní. Lepšie využívanie dostupnej kapacity osobnej vodnej dopravy by mohlo nielen pomôcť znížiť preťaženie dopravy a emisie CO2, ale aj zlepšiť kvalitu ovzdušia a zabezpečiť lepšie dopravné služby vo všeobecnosti,“ uvádza sa v rezolúcii Európskeho parlamentu.

 

V Bratislave a okolí sa začína rozširovať alternatívny spôsob vodnej dopravy. ZDROJ: archív zoznam.sk

Aj na Slovensku máme na osobnú vodnú dopravu ideálne geografické podmienky. Rieky, vodné toky a kanále, vodné diela, na ktorých by bolo cestovanie kompou, trajektom alebo výletnou loďou udržateľnejšie, jednoduchšie a rýchlejšie. Zároveň by sa zvýšil sociálny a hospodársky bonus regiónu, ochrana životného prostredia aj zdravie ľudí žijúcich na Slovensku. Ale napriek tomu, že vodná doprava je v súčasnosti jedným z najudržateľnejších spôsobov cestovania na Slovensku, nemá žiadne výrazné preferencie ani aktivity. Najmä na Dunaji a to predovšetkým v okolí Bratislavy, ktorá je silným turistickým regiónom je využívanie individuálne vodnej dopravy na prepravu osôb, či prepravu vozidiel, nedostačujúce.

Množstvo obcí a obyvateľov v okolí Dunaja by totiž malo záujem o lodnú dopravu, respektíve prepravu z ľavého na pravý breh. Jednou z možností je aj DUNAJBUS –  linka osobnej vodnej kyvadlovej dopravy, obsluhujúca komunitu miest a obcí v rámci Podunajského regiónu, ktorý sa tiahne od Bratislavy až po vodnú nádrž Gabčíkovo. V úseku o dĺžke 50 kilometrov žije približne 70-tisíc obyvateľov. Väčšina z nich dochádza za pracovnými alebo študijnými povinnosťami do Bratislavy, čo sa v súčasnosti prejavuje v čase rannej a poobednej špičky dlhými kolónami motorových vozidiel, ktoré majú výrazne negatívny dopad na kvalitu života a životného prostredia. Ľudia tak získajú to najdôležitejšie a tým je čas.

 

V Bratislave a okolí sa začína rozširovať alternatívny spôsob vodnej dopravy. ZDROJ: archív zoznam.sk

“Základným cieľom je poskytnúť komfortnú a pohodlnú prepravu, ktorá ušetrí obyvateľom tohto regiónu čas, náklady a zároveň umožní zníženie počtu automobilov na zaťažených cestách, a tým aj zníženie dopadov na životné prostredie. DUBAJBUS sa vyznačuje spoľahlivosťou času prepravy, flotilou moderných plavidiel na báze hybridnej technológie a rozumnými prepravnými nákladmi, ktoré ako celok poskytujú cestujúcim vysokú pridanú hodnotu služieb. DUNAJBUS je prevádzkovaný združením Pro-Danubia – Združením obcí Hamuliakovo, Vojka nad Dunajom, Kyselica, mesta Šamorín a Bratislava, ktoré bolo vytvorené špeciálne za účelom podpory ekologickej miestnej dopravy – osobnej lodnej dopravy na Dunaj,“ informuje Združenie Pro Danubia.

Zo Šamorína do centra Bratislavy sa tak po vode dostanete do hlavného mesta za 35 minút, pričom na aute je to dvojnásobné až trojnásobné dlhší čas. Alternatívou ku už klasickej premávke kompy v úseku Vojka – Kyselica je aj nová cyklokompa, ktorá premáva medzi Hamuliakovom a Danubianou pri Čunove a ktorá prevezie 12 pasažierov a 12 bicyklov. Cena pre osobu za jednosmerný lístok je 4 EURÁ, za obojsmerný zaplatíte 6 EUR. Pre dieťaťa do 10 rokov sú to 2 EURÁ za jednosmerný a 3 EURÁ obojsmerný lístok, za bicykel sa neúčtuje žiadny poplatok. Pri jazde mimo grafikonu je minimálne jazdné 20 EUR za jednosmerný lístok a 30 EUR za obojsmerný. Cyklokompa jazdí počas leta každú hodinu.

 

V Bratislave a okolí sa začína rozširovať alternatívny spôsob vodnej dopravy. ZDROJ: archív zoznam.sk

O informácie o rozvoji vodnej dopravy na Dunaji a podmienok, za akých môže fungovať alternatívna vodná doprava sme požiadali Petra Polláka, Vedúceho odboru plavebnej bezpečnosti, vodných ciest a prístavov z Divízie vnútrozemskej plavby Dopravného úradu.

Je v súčasnosti povolená individuálna (súkromná) preprava osôb, zvierat, automobilov alebo bicyklov na Dunaji a to najmä v okolí Bratislavy?

Pollák: Takáto preprava na Dunaji zakázaná nie je. V okolí Bratislavy realizuje takéto prepravy v rámci výletných plavieb výletnými loďami napr. spoločnosť SPaP-LOD, podmienky prepravy osôb a zvierat sú definované vo všeobecných obchodných a prepravných podmienkach spoločnosti. Malými plavidlami zabezpečujú výletné plavby (len pre osoby) viaceré spoločnosti, ktorých názvy a podmienky prepravy si môžete nájsť na internete.

Za akých podmienok je možná individuálna (súkromná) preprava osôb, zvierat, automobilov alebo bicyklov, kto môže dostať povolenie a kto nie?

Pollák: Podľa Zákona č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon) vodnou dopravou je preprava tovaru a osôb plavidlami na vodných cestách na účely podnikania aj vtedy, ak toto podnikanie nie je vykonávané pravidelne. Vodná doprava môže mať charakter verejnej vodnej dopravy alebo neverejnej vodnej dopravy. Verejná vodná doprava je organizovaná preprava osôb (osobná lodná doprava) a tovaru pre cudziu potrebu (nákladná lodná doprava) po vodných cestách a v územných obvodoch verejných prístavov, ktorá sa vykonáva za úhradu. Osobná lodná doprava môže byť pravidelná alebo nepravidelná. Vykonávať verejnú vodnú dopravu môže podnikateľ  (fyzická alebo právnická osoba) na základe licencie, ktorú udeľuje ministerstvo dopravy a výstavby SR (dopravca). Povinnosti dopravcu sú definované zákonom v §8 a v §9.  Licenciu na vykonávanie verejnej vodnej dopravy môže získať ten, kto preukáže odbornú spôsobilosť dopravcu osvedčením o odbornej spôsobilosti dopravcu, ktoré vydáva ministerstvo na základe skúšky pred skúšobnou komisiou (prípady oslobodenia od skúšky sú uvedené v § 14 ods.6 zákona. Verejná vodná doprava malými plavidlami sa môže vykonávať plavidlami, ktoré podliehajú registrácii a môže ju vykonávať len fyzická osoba – vodca malého plavidla, ktorá je držiteľom osvedčenia (preukazu) odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla alebo právnická osoba prostredníctvom fyzických osôb, ktoré sú držiteľmi osvedčenia (preukazu) odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla, alebo podnikateľ. V prípade vykonávania verejnej vodnej dopravy malými plavidlami nie je potrebná licencia udelená ministerstvom dopravy a výstavby SR.

Aké sú v tomto smere plány Povodia Dunaja respektíve ministerstva dopravy?

Pollák: Otázku prosím smerujte na ministerstvo dopravy a výstavby SR, nakoľko nie Dopravný úrad, ale ministerstvo je podľa zákona zodpovedné za rozvoj vodnej dopravy. Predpokladáme, že pod pojmom Povodie Dunaja myslíte Slovenský vodohospodársky podnik, š.p., Povodie Dunaja odštepný závod. Tento subjekt je v zmysle zákona len prevádzkovateľom vodnej cesty a zodpovedá len za udržiavanie a zlepšovanie podmienok na prevádzku plavidiel na sledovaných vodných cestách (t.j. aj na Dunaji), za vytýčenie plavebnej dráhy, za vyznačenie plavebných prekážok na vodných cestách a ich odstraňovanie na základe pokynov Dopravného úradu.

 

Galéria
V Bratislave a okolí sa začína rozširovať alternatívny spôsob vodnej dopravy. ZDROJ: archív zoznam.sk
V Bratislave a okolí sa začína rozširovať alternatívny spôsob vodnej dopravy. ZDROJ: archív zoznam.sk
V Bratislave a okolí sa začína rozširovať alternatívny spôsob vodnej dopravy. ZDROJ: archív zoznam.sk
V Bratislave a okolí sa začína rozširovať alternatívny spôsob vodnej dopravy. ZDROJ: archív zoznam.sk
V Bratislave a okolí sa začína rozširovať alternatívny spôsob vodnej dopravy. ZDROJ: archív zoznam.sk
V Bratislave a okolí sa začína rozširovať alternatívny spôsob vodnej dopravy. ZDROJ: archív zoznam.sk
navigate_before
navigate_next