Pezinok Senec Regióny Bratislava samospráva Top

EXTRÉMNE ZDRAŽOVANIE Pri odvoze komunálneho odpadu v obciach pri Bratislave abnormálne STÚPLI CENY

Odvoz a likvidácia odpadu od januára výrazne zdraželi. Zdroj: FB / Odvoz a likvidácia odpadu

BRATISLAVA – Zdražovanie všetkého a všade. Nárast cien energií, pohonných hmôt, potravín, služieb. Od januára sa ekonomická situácia na Slovensku zásadne zmenila k horšiemu, pričom platy a príjem Slovákov sa takmer nezmenil. Navyše teraz príde aj k nepríjemnému zdražovaniu odvozu a likvidácie odpadov, bez ktorého by sa Slovensko premenilo na jedno veľké smetisko.

 

Najmä v okolí Bratislavy sa oproti roku 2021 zmenila cenová politika a za odvoz odpadov si obyvatelia obcí pri Bratislave poriadne priplatia. “Situácia s odpadmi je v našom regióne dlhodobo nepriaznivá. A to najmä z dôvodu nedostatočnej kapacity skládok a spaľovne komunálneho odpadu. Cenu ovplyvňuje stále sa sprísňujúca legislatíva, absencia pracovnej sily, resp. zvyšujúce sa mzdové náklady, aj aktuálny nárast cien energií a pohonných hmôt,” povedal starosta obce Ivanka pri Dunaji,” povedal na oficiálnej stránke obce jej starosta Vladimír Letenay a dodáva.

“V roku 2021 sa zber biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu realizoval prostredníctvom nádob umiestnených po obci. Novela zákona vyžaduje, aby vzdialenosť nádoby na biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu bola od dverí rodinných domov nulová. Z tohto dôvodu obyvatelia rodinných domov dostanú od obce 15l vedierko a 52 ks vreciek. Táto zmena spôsobu zberu biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu bude stáť obec ďalšie finančné prostriedky,” konštatuje Letenay. Dôvodom zvýšenia cien odvozu odpadu je aj fakt, že zvozová spoločnosť AVE zvýšila v roku 2022 ceny a to nasledovne.

  • manipulácia so 120 l nádobou (z 0,56 € na 0,96 €, t.j. o 71 %)
  • manipulácia s 240 l nádobou (z 0,68 € na 1,44 €, t.j. o 212 %)
  • doprava (z 2,14 €/km na 2,52 €/km, t.j. o 18 %)
  • zneškodnenie 1 tony zmesového komunálneho odpadu (zo 66 €/t na 72 €/t, t.j. o 9 %)
  • zneškodnenie 1 tony objemného odpadu (zo 72 €/t na 90 €/t, t.j. o 25 %)

 

Ceny odpadov sa v obciach pri Bratislave oproti roku 2021 radikálne zmenili a zvýšili. ZDROJ: fb Ivanka pri Dunaji

Vyššie uvedené bolo dôvodom, prečo obec Ivanka pri Dunaji v rámci „VZN č. 6/2021 o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady“ navrhla odvoz odpadu pre rok 2022 zvýšiť. Podobne ako aj ďalšie obce v okolí Bratislavy, kde však nárast cien nebol tak extrémny ako v Ivanke pri Dunaji. Výrazný nárast majú v Bernolákove, Zálesí aj v Moste pri Bratislave. Naopak paradoxne sa ceny nezvýšili vo Veľkom Bieli, Malinove, Miloslavove či Tomášove. “Je potrebné súčasne dodať, že náklady obcí na služby odpadového hospodárstva sa líšia. Či už kvôli vzdialenosti obce od skládky, ale aj typu služieb, ktoré daná obec ponúka. Napríklad mnoho obcí nemá zberné miesto, odlišný je aj spôsob likvidácie BIO a biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu. Viacero obcí dosiaľ nezaviedlo štvortýždňový (mesačný) zber. Dôvodom môže byť aj to, že občan pri takomto intervale vývozu zmesového komunálneho odpadu očakáva výrazný rozdiel v cene v porovnaní napríklad s dvojtýždňovým intervalom. Logicky by mu vychádzalo, že pri polovičnom počte vývozov (13 namiesto 26) by aj cena mala byť polovičná. Takýto pohľad však nie je správny. V poplatku sú totiž zahrnuté aj iné náklady obce v odpadovom hospodárstve. Prevádzka zberného miesta, odvoz a spracovanie drevného odpadu zo zberného miesta, odvoz a uloženie odpadu z cintorínov, jarný a jesenný zber veľkoobjemového odpadu, likvidácia čiernych skládok, odvoz a uloženie odpadu zo smetných košov umiestnených v uliciach a parkoch obce, náklady na jarné a jesenné upratovanie, dočisťovanie stojísk. Povinnosťou samosprávy pri stanovení výšky poplatku je nastaviť ho tak, aby pokryl oprávnené náklady obce na zabezpečenie služieb odpadového hospodárstva právnickým a fyzickým osobám. Obec by teda mala vybrať toľko, koľko ju budú stáť všetky služby odpadového hospodárstva,” informuje starosta Ivanky pri Dunaji Vladimír Letenay.

 

Odvoz a likvidácia odpadu od januára výrazne zdraželi. Zdroj: TASR / Radovan Stoklasa

K téme odpadov je množstvo otázok aj diskusií, keďže táto téma zaujíma každého a je s ňou denno-denne aj konfrontovaný. V Ivanke pri Dunaji pripravili pre obyvateľov aj odpovede na viaceré otázky, ktoré by sa dali zovšeobecniť aj pre iné obce na Slovensku.

Ako obec zabezpečí, aby som platil len za skutočne vyvezené kontajnery, a nie paušálny poplatok?

Sadzba poplatku zahŕňa minimálny počet vývozov. Podľa platného zákona o odpadoch nie je možné poplatok za nevyužitý vývoz vrátiť, občan si objednáva vývoz odpadu ako službu. Poplatok za neuskutočnený vývoz nie je možné vrátiť aj z toho dôvodu, že v poplatku nie sú zahrnuté iba náklady za odvoz a uloženie odpadu z vašej zmesovej nádoby, ale aj náklady spojené s odvozom a zhodnotením záhradného bioodpadu a kuchynského odpadu, a tiež s ostatnými odpadovými službami, ktoré musí obec zabezpečiť bez ohľadu na to, či a koľko takýchto odpadov vy sami vyprodukujete – prevádzka zberného dvora, náklady na jarné a jesenné upratovanie, likvidácia odpadov s obsahom škodlivín, dočisťovanie stojísk, likvidácia čiernych skládok… Pri tom, ako je legislatívne v súčasnosti nastavená tvorba poplatku za komunálne odpady, nie je možné “platiť iba za to, čo vyprodukujem ja”.

Ako obec kalkuluje poplatok za odpad?

Do tvorby poplatku vstupuje viacero faktorov, ktoré majú vplyv na cenu za odvoz a uloženie, resp. zhodnotenie komunálnych odpadov. Zároveň zákon zavádza samosprávam povinnosť zaviesť zber biologicky rozložiteľného odpadu z kuchyne od dverí rodinných domov, nakoľko je to súčasť komunálneho odpadu. Povinnosťou samosprávy pri stanovení výšky poplatkov je nastaviť ich tak, aby pokryli oprávnené náklady na zabezpečenie služieb odpadového hospodárstva právnickým a fyzickým osobám. Výsledná kalkulácia je len predbežná, pretože obec dopredu nepozná údaje, koľko domácnosti si zmení frekvenciu vývozu.