Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

LACNÉMU benzínu pre Slovákov ODZVONILO! U našich susedov sa zvažujú RÁZNE zmeny

Situácia sa otočila, maďarskí šoféri začali tankovať na Slovensku. Zdroj: Peter Korček

BRATISLAVA – Ešte začiatkom roka 2022 bolo Maďarsko pre slovenských motoristov rajom na zemi. Potom ako sa v Budapešti rozhodli pri raste cien za pohonné látky “zastropovať” ich ceny zobrali Slováci maďarské čerpacie stanice útokom. Dnes je paradoxne situácia úplne opačná. Maďarskí šoféri chodia tankovať na Slovensko.

 

Aj keď sú ceny v Maďarsku stále regulované a pre miestnych obyvateľov stále jedny z najnižších v Európe,. Problémom je, že naši južní susedia nemajú čo tankovať. Respektíve na trhu je nedostatok palív. Keď vláda Viktora Orbána ešte 15. novembra 2021 nariadila úradnú cenu základných druhov pohonných látok za 480 forintov (1,18 eura) za liter vyzeralo všetko ideálne. „Ekonomická teória je síce pekná vec, ale medzitým človek musí žiť. Na benzínke musí zaplatiť a musí si kúpiť jedlo. Opozícia a hocikto iný môže síce argumentovať či je to dobrý krok alebo nie, ale dôchodca, rodina s deťmi a vlastne my všetci musíme ísť do obchodu a zaplatiť. A správne je neplatiť súčasnú cenu, ale cenu, ktorú sme platili skôr. A tak to je dobre, kto hovorí, že nie, tak nerozumie životu,“ povedal na margo regulácie cien premiér Viktor Orbán.

To platilo pre všetkých, aj zahraničných motoristov do konca mája 2022. Odvtedy môžu regulované ceny využívať iba súkromné autá s maďarskými evidenčnými číslami, poľnohospodárske stroje, taxíky, záchranné zložky a podobne. Všetky zahraničné autá do 3,5 tony, čiže všetky osobné autá a dodávky môžu nakupovať palivá iba za komerčné ceny. V súčasnosti cena 480 forintov za benzín a naftu bude platiť do 1. januára 2023. Ale v obmedzenej forme, keďže z regulovanej ceny pre všetkých a všetky veľkostné kategórie áut je teraz prakticky regulovaná cena pre maďarské autá do 7,5 tony. Navyše petrochemický koncern MOL koncom júna oznámil, že umožní za regulovanú cenu tankovať len 50 litrov denne.

 

Situácia sa otočila, maďarskí šoféri začali tankovať na Slovensku. Zdroj: Peter Korček

Čo je vážny problém, na ktorý upozorňuje aj ekonomialudskouurecou.sk. Ako sa totiž ukázalo pri škodách, ktoré dokázalo spôsobiť regulovanie cien pohonných látok, je Maďarsko ideálnym príkladom. „V realite to tak, ako to prezentoval maďarský premiér nefunguje a ďalšie mesiace to v Maďarsku ukázali. V prípade, že regulujete cenu benzínu či nafty alebo iných tovarov a posuniete teda cenu nižšie, stane sa, že dopyt bude prevyšovať ponuku, čo sa stalo v Maďarsku,“ vysvetľuje portál. Treba ale priznať, že tu boli aj objektívne príčiny u našich južných susedov. Vyššia spotreba nafty v poľnohospodárstve počas leta a na jeseň, požiar v rafinérii MOL v Százhalombaty alebo problémy v rafinérii v rakúskom Swechate.