Regióny Bratislava Top

LEGENDÁRNE LODE smerujú do ŠROTU! Známe Meteory zostanú už len spomienkových fotografiách a letákoch

loď, Bratislava, Meteor
Dopravné lode Meteor majú najlepšie roky zrátané. Zdroj: FB Zachranme lod Meteor

BRATISLAVA – Bratislavčania majú hlavu v smútku. Tri dopravné rýchlolode typu Meteor plánujú zošrotovať. V svojich najlepších rokoch previezli až 115 tisíc pasažierov. Teraz ich čaká trpký osud. Majiteľ okrídlených tátošov inú možnosť nevidí. Na záchranu majestátnych plavidiel vznikla občianska iniciatíva, ktorá zbiera peniaze na ich odkúpenie.

 

„V súčasnosti pláva po Dunaji päť lodí ČSPD typu „METEOR“. Sú to rýchlolode KOŠICE, TRNAVA, MYJAVA a od plavebnej sezóny 1991 aj rýchlolode BRATISLAVA a MODRA. Tieto rýchlolode sú schopné zabezpečovať plavby prakticky po celom toku Dunaja a plávajú najmä na pravidelných linkách do Viedne a do Budapešti,“ písalo sa v dobovom letáku, ktorý informoval o vtedajších trasách rýchlych plavidiel.

Rýchlode typu Meteor chceli dokonca svojho času zapojiť do verejnej dopravy. Mali sa plaviť podľa tarify Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja. Tieto vízie sa však nikdy nenaplnili a namiesto toho, tri niekoľkotonové plavidlá chátrajú v suchých dokoch.

„Kvôli COVID-19 neboli dva roky prevádzkované, opätovné uvedenie do prevádzky nebude možné. Preto sme sa rozhodli ich zošrotovať,“ vyriekol svoj ortieľ nad osudom majestátnych plavidiel Marek Považan, predseda predstavenstva SPaP-LOD pre denník Nový Čas. Lode sú podľa spoločnosti momentálne v nákladnom prístave.

Podľa predsedu predstavenstva SPaP-LOD Mareka Považana, by na rozsiahlu opravu lodí typu Meteor bolo potrebné objednať náhradné diely z Ruska, čo však nevidí reálne. “Okrem toho, obšívka plavidiel by musela byt aspoň čiastočne vymenená. Je nitovaná, bolo by zložité nájsť spoločnosť, ktorá má potrebnú technológiu. Taktiež, nie sú na pracovnom trhu k dispozícii kvalifikovaní členovia lodných posádok,” vymenoval dôvody skončenia prevádzky lodí pre banoviny.sk. Takisto Považan nevidí nádej v obnovení komerčnej prepravy cestujúcich. “Vzhľadom na konštrukciu lodného telesa  je iné využitie veľmi nákladné a bez zásadných úprav môže byť dokonca aj nebezpečné,” priblížil predseda predstavenstva SPaP-LOD.

Galéria
loď, Bratislava, Meteor
Na impozantné lode typu Meteor si spomínajú už len pamätníci. Zdroj: FB Zachranme lod Meteor
loď, Bratislava, Meteor
Na impozantné lode typu Meteor si spomínajú už len pamätníci. Zdroj: FB Zachranme lod Meteor
loď, Bratislava, Meteor
Na impozantné lode typu Meteor si spomínajú už len pamätníci. Zdroj: FB Zachranme lod Meteor
loď, Bratislava, Meteor
Masívne stroje plánujú zošrotovať. Zdroj: FB Zachranme lod Meteor
loď, Bratislava, Meteor
Masívne stroje plánujú zošrotovať. Zdroj: FB Zachranme lod Meteor
navigate_before
navigate_next

Lode chcú zachrániť

Na sociálnej sieti vznikol proti zošrotovaniu obľúbených historických plavidiel odboj s názvom „Zachráňme loď Meteor.“ Členova facebookovej skupiny v snahe uchrániť pred lisom aspoň jedno zo špeciálnych plavidiel založili transparentný účet. „Aktuálne chcú prvé dve plavidlá zošrotovať a to tretie chceli ešte komerčne predať. Dozvedeli sme sa aj závratnú sumu, za ktorú by bola na predaj, čo nás súkromné osoby a nadšencov pre lode veľmi neteší lebo zozbierať takú sumu určite nebudeme vedieť. Preto by sme vás chceli osloviť a z vašej pozície získať podporu k myšlienke reálnej akútnej záchrany lode Meteor Bratislava,“ prezradil administrátor skupiny s tým, že suma, ktorou by mohli okrídlenú rýchloloď vykúpiť nie je malá. Spoločnosť SPaP-LOD si pýta rovnakú čiastku, akú bude musieť zaplatiť za zošrotovanie týchto tátošov. Aktivisti navrhujú aj možnosť, že by jednu z lodí premiestnili do múzea.

Bojovníci za zachovanie troch lodí sa spytujú prečo nemôžu byť využité na komerčné účely. Viaceré lode podobného typu totiž našli využitie aj v súčasnej dobe. Špeciálne tie, ktoré boli predchodkyne typu Meteor s názvom Raketa. Torzo jednej z takýchto lodí odpočíva v Jaroveckom ramene a slúži ako hausbot. Druhá s názvom Raketa II. sa najskôr využívala ako botel v Trenčíne. Po rozsiahlej oprave exteriéru aj interiéru opäť premáva v Kolíne ako výletná loď pod názvom Kolinea. Rýchloloď Meteor I. KOŠICE predali v roku 2000 do Nemecka. Jej sestru Meteor II. – TRNAVA do Talianska.

loď, Bratislava, Meteor
Dobový leták o rýchlolodiach Meteor. Zdroj: FB Zachranme lod Meteor

Previezli tisícky pasažierov

Lode Meteor sú ruskej výroby. Prvú z nich vyrobili ešte v roku 1987 a dve zvyšné o tri roky neskôr. Každá z lodí váži najmenej 36 ton. Sú dlhé takmer 36 metrov a v svojej najlepšej kondícii dokázali premávať rýchlosťou 65 km/h. Ľudí rozvážali najmä na pravidelnej linke Bratislava – Viedeň, no konalo sa aj niekoľko charterových plavieb. Na trase medzi slovenskou a rakúskou metropolou v roku 2014 previezli takmer 40-tisíc pasažierov, rok predtým približne 30 tisíc. V čase, kedy ešte slávne lode premávali využilo služby Slovenskej plavby a prístavov lodnej osobnej dopravy vyše 115-tisíc cestujúcich.

„Skutočne výnimočná turistická atrakcia aj pre domácich. Retro-rýchloloď Meteor 3 – Myjava vás povozí cez krásnu pridunajskú prírodu až do Viedne. Naokolo kormorány, rybárske chatky, husté lužné lesy a chladivý vietor. Pred Viedňou sa preplavíte cez obrovskú plavebnú komoru. Ideálny výlet pre otcov so synmi, ktorým sa tu dajú cca pol hodinu v priamom prenose demonštrovať fyzikálne zákony. Premáva od mája do septembra, fajn tip na pekný deň spojený s výletom do Viedne,“ hovorí jedna z recenzií na výletnú plavbu, ktorú už mladší Bratislavčania nikdy nezažijú.

loď, Bratislava, Meteor
Rýchlolode Meteor čaká trpký osud. Zdroj: FB Zachranme lod Meteor

Špeciálna starostlivosť

Na zazimovaní obrovských strojov v tom čase pracovala celá posádka vrátane kapitána, loďmajstera, strojníka, či strojného asistenta. Lode sa umývali a čistili od rias. Z motorov a celého systému vypustili vodu, aby v zime nezamrzla a nepoškodila plavidlo. Kontrolovali aj technický stav, opravili sa motory či nedostatky v interiéri. Obe vrtule takzvaných rakiet sa v rokoch svojej slávy pravidelne odmontovali a opravili. Bolo to nutné, pretože sa na nich vytvárali trhliny a drsný povrch. Tento jav lodní špecialisti nazývajú aj kavitácie a riziko jej vzniku bolo na meteoroch podstatne väčšie i preto, že sa skladajú z viacerých kovov.