Kategórie Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Motoristov ČAKÁ PEKLO! Pripravte sa NA KOLÓNY, trvať môžu skoro TRI ROKY: Pozrite sa, kde

Pr výstavbu križovania diaľnic D1 a D4 budú v Bratislave a okolí výrazné dopravné obmedzenia. ZDROJ: TASR

BRATISLAVA – Nekonečný príbeh sa skončil. Strategická a najdôležitejšia cestná križovatka na Slovensku D1/D4 sa konečne dostavia. Po rokoch rôznych obštrukcií, prieťahov a legislatívnych problémov ho má poľská firma BUDIMEX postaviť do konca roku 2025.

 

Križovanie diaľnic D1/D4 je posledným dielom skladačky pri dokončení nultého obchvatu Bratislavy, aby boli úplne a kompletne sprejazdnené nielen diaľnice D1, D4 ale aj rýchlostná cesta R7. Komplikovaný a zdĺhavý projekt, ktorý sa prejavil už pri výbere zhotoviteľa stavby. Proces trval viac ako rok, čo je nielen pre motoristov neskutočne dlhá a nepochopiteľná doba. “Verejné obstarávanie sme vyhlásili v septembri 2021, teraz je október 2022, súťaž sme vyhlasovali dvakrát, boli tam námietky na Úrad verejného obstarávania, takže 13 mesiacov verejného obstarávania nie je síce žiadny svetový rekord, ale máme aj stavby, ktoré trvajú násobne dlhšie,“ vysvetlil minister dopravy Andrej Doležal.

Podľa šéfa rezortu bolo pre účastníkov výberového konania pripravených viac ako 250 otázok, aj na základe ktorých sa zmenili súťažné podklady a prečo sa až v polovici decembra 2021 otvárali ponuky. „Následne sme museli podať listy pre všetkých uchádzačov so žiadosťou o vysvetlenie ponúk. Pričom uchádzači dovysvetľovávali ponuky do apríla 2022. Ale ten, ktorý bol vyhodnotený ako prvý v poradí následne neposkytol súčinnosť, nevedel doložiť všetky kvalifikačné dokumenty a museli sme ho dvakrát vyzývať na doplnenie, aby sme ho neskôr vylúčili z konania. To bolo v máji 2022,“ dodal Doležal.

 

Výstavba križovatky Ivanka – Sever, kde sa križuje diaľnica D1 s D4. ZDROJ: archív zoznam.sk

Komisia musela preto opäť zasadnúť, po ôsmy a deviatykrát, aby sa opäť vyhodnotila súťaž. „Pokračovali sme druhým v poradí, ktorého sme vyzvali na predloženie dokumentov, aby sme ho potom v júli vyhlásili za víťaza. Prišla však námietka od iného uchádzača výberového konania a celý proces smeroval na Úrad verejného obstarávania, ktorý skončil v októbri, kedy sa definitívne zamietli všetky jeho námietky v rámci odvolacieho konania,“ skonštatoval Doležal. Po podpise zmluvy, čo by malo byť do niekoľkých dní, má poľská spoločnosť BUDIMEX do 30 dní prevziať stavenisko a začať stavať. Lehota je 1100 dní na dokončenie stavby.